AD1001B
Creación de valor compartido Sharing Value Creation
CIP: 520201  Administración/Dirección de Negocios   CL-L-A-U-CA-ID-AS-AI-CT-HT-S-UDC:  9-0-3-8-3-45-15-84-24-144-5-3       

Disciplina asociada:  

Administración

Escuela:  

Negocios

Departamento Académico:   

Negocios Internacionales y Logística

Programas académicos:   

Competencias que se desarrollan:   

Competencias que se Evaluan:   

Requisitos:  

Estar Cursando RH1005 y Haber Cursado CF1015 y Haber Cursado D1029 y Haber Cursado NI1001B y Haber Cursado AD1014 y Haber Cursado AD1016

Equivalencia:  

PR1048

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

.

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

Al terminar la unidad de formación el alumno:

- Distingue los elementos fundamentales del comportamiento de los individuos y grupos en las organizaciones que generan un mejor desempeño y bienestar organizacional.

- Analiza el modelo de gestión de las organizaciones con una perspectiva sistémica y de valor compartido.

- Ejerce una gestión responsable tomando en cuenta el marco normativo nacional e internacional en materia de derecho mercantil, fiscal y laboral, y derechos humanos.

- Diseña propuestas que generan valor compartido a través de entender los inquietudes y expectativas de los distintos grupos de interés protegiendo a la sociedad de los riesgos provocados por el actuar organizacional.

- Comunica una visión de futuro de la organización reflejando su responsabilidad social y el propósito de la organización.

- Formula estrategias y tácticas en la organización aprovechando su posición hacia el desarrollo de ventajas competitivas.

- Utiliza información financiera en la toma de decisiones que mejora la rentabilidad y la estructura financiera de las organizaciones.

Técnica didáctica sugerida:  

No especificado

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE TEXTO:
* Osterwalder Alexander, Business model generation : a handbook for visionaries, game changers and challengers, Hoboken, New Jersey : John Wiley & Sons, 2010, 9780470876411 (rústica : papel alcalino)
* Edington, D.W., Pitts, Ph. D.,  Shared values - shared results: Positive Organizational Health as a win-win philosophy, USA : Edington Associates., 2015, 
* Mackey, J., & Sisodia, R. ,  Conscious capitalism, with a new preface by the authors: Liberating the heroic spirit of business. , Harvard Business Review Press., 2014, 

Perfil del Profesor:  

(520201)Maestría en Administración/Dirección de Negocios ; (521003)Maestría en Desarrollo/Comportamiento Organizacional ; (521401)Maestría en Mercadotecnia ; (520801)Maestría en Finanzas ; (520201)Doctorado en Administración/Dirección de Negocios ; (521003)Doctorado en Desarrollo/Comportamiento Organizacional ; (521401)Doctorado en Mercadotecnia ; (520801)Doctorado en Finanzas
CIP: 520201, 521003, 521401, 520801

Idioma en que se imparte la materia:  


Español
CIP: 520201  Business Administration and Management, General.   CL-L-A-U-CA-ID-AS-AI-CT-HT-S-UDC:  9-0-3-8-3-45-15-84-24-144-5-3       

Discipline:  

Management

School:   

Business

Academic Department:   

International Business and Logistics

Programs:   

Competitions:   

SNEG0101C ; SNEG0102C ; SNEG0103C ; SNEG0104C ; SNEG0201C ; SNEG0503C ; SNEG0601C ; SEG0404A ;

Prerequisites:  

RH1005 Corequisite and CF1015 and D1029 and NI1001B and AD1014 and AD1016

Equivalences:  

PR1048

Course intention within the general study plan context:  

Course objective:  

On completing the educational unit, students:

- Distinguish the fundamental components of the behavior of individuals and groups in organizations that generate an improved organizational performance and wellbeing.

- Analyze organizations’ management model with a systemic, shared-value perspective.

- Exercise responsible management, considering national and international regulatory frameworks for trade, fiscal and labor law and human rights.

- Design proposals that will generate shared value by understanding the concerns and expectations of diverse interest groups protecting society from the risks produced by organizational actions.

- Communicate a future vision of the organization, reflecting its social responsibility and purpose.

- Formulate strategies and tactics in the organization, taking advantage of its position to develop competitive advantages.

- Use financial information in decision making to enhance organizational profitability and financial structures.

Teaching and learning tecniques:  

Not Specified

Suggested Bibliography:  

TEXT BOOKS:
* Osterwalder Alexander, Business model generation : a handbook for visionaries, game changers and challengers, Hoboken, New Jersey : John Wiley & Sons, 2010, 9780470876411 (rústica : papel alcalino)
* Edington, D.W., Pitts, Ph. D.,  Shared values - shared results: Positive Organizational Health as a win-win philosophy, USA : Edington Associates., 2015, 
* Mackey, J., & Sisodia, R. ,  Conscious capitalism, with a new preface by the authors: Liberating the heroic spirit of business. , Harvard Business Review Press., 2014, 

Academic credentials required to teach the course:  

(520201)Master Degree in Business Administration/Management ; (521003)Master Degree in Organizational Behavior Studies ; (521401)Master Degree in Marketing ; (520801)Master Degree in Finances ; (520201)Doctoral Degree in Business Administration/Management ; (521003)Doctoral Degree in Organizational Behavior Studies ; (521401)Doctoral Degree in Marketing ; (520801)Doctoral Degree in Finances
CIP: 520201, 521003, 521401, 520801

Language of Instruction:  


Spanish