Curso en el que se recomienda incorporar la reflexión sobre dilemas éticos. Curso en el que se recomienda incorporar las dimensiones del desarrollo sostenible. Curso en el que se recomienda incorporar el uso de tecnologías de información. |
|||||
|
|||||
Disciplina asociada:Administración |
|||||
Escuela:
Negocios
|
|||||
Departamento Académico:
Gestión y Liderazgo
|
|||||
Programas académicos: |
|||||
Requisitos:No tiene. |
|||||
Equivalencia:AD2017 ; AD2000 |
|||||
Intención del curso en el contexto general del plan de estudios: |
|||||
Es un curso de nivel intermedio, que tiene la intención de que el estudiante conozca y aplique el concepto de planeación estratégica y operativa en empresas e instituciones así como el diseño de una arquitectura organizacional que responda a los desafíos del entorno. Se incluirán conceptos de estrategia mediante la resolución de casos relacionados con la generación de ventajas competitivas, teorías, modelos y diseño de estructuras organizacionales, relaciones formales de autoridad y mando, toma de decisiones y modelos para el análisis del entorno. Requiere conocimientos básicos de administración de negocios. Como resultado del aprendizaje el estudiante elaborará un reporte que muestra el diagnóstico de una situación crítica de un negocio real, y proponer soluciones para los problemas estratégicos.
|
|||||
Objetivo general de la Unidad de Formación: |
|||||
Al finalizar el curso el alumno será capaz de: - Analizar procesos de administración estratégica. - Identificar y utilizar las herramientas de análisis estratégico. - Identificar elementos fundamentales para el diseño de una arquitectura organizacional que responda a los desafíos del entorno de los negocios. - Determinar los procesos clave del negocio. - Diseño de procesos para asegurar la coordinación efectiva en las organizaciones. - Definir las líneas estratégicas que impulsen el cumplimiento de los objetivos estratégicos de una organización. |
|||||
Técnica didáctica sugerida: |
|||||
Aprendizaje orientado a proyectos | |||||
Bibliografía sugerida: |
|||||
LIBROS DE TEXTO: * Pearce, John A., Strategic management : formulation, implementation, and control, 11th ed., Boston : McGraw-Hill Irwin, 2011, 0073381365 (papel alcalino), 9780073381367 (papel alcalino) LIBROS DE CONSULTA: * Mercer., Creating value through people : discussion with talent leaders, Hoboken, N.J. : Wiley, 2009, 9780470124154 (cloth) * Pinto, Jeffrey K., Project management : achieving competitive advantage, 2nd ed., Boston : Prentice Hall, 2010, 0136065619 (encuadernado : papel alcalino), 9780136065616 (encuadernado : papel alcalino) * Highsmith, James A., Agile project management : creating innovative products, 2nd ed., Upper Saddle River, NJ : Addison-Wesley, 2010, 0321658396 (ru´stica : papel alcalino), 9780321658395 (ru´stica : papel alcalino) * Lamb, John P., The greening of IT : how companies can make a difference for the environment, Upper Saddle River, NJ : IBM Press/Pearson, 2009, 0137150830, 9780137150830 * David, Fred R., autor., Strategic management : concepts and cases : a competitive advantage approach / Fred R. David, Francis Marion University, Florence, South Carolina, Forest R. David, Strategic Planning Consultant., Fifteenth edition., , , 0133444791, 9780133444797 |
|||||
Perfil del Profesor: |
|||||
(520201)Maestría en Administración/Dirección de Negocios ; (521003)Maestría en Desarrollo/Comportamiento Organizacional ; (520201)Doctorado en Administración/Dirección de Negocios ; (521003)Doctorado en Desarrollo/Comportamiento Organizacional ; (440401)Doctorado en Administración Pública CIP: 520201, 521003, 440401 Experiencia recomendada: Mínimo 2 años con experiencia docente o 2 años experiencia profesional como ejecutivo a nivel gerencial, consultor, o desarrollo de proyectos. |
|||||
Course in which its recommended to incorporate the reflection on ethical dilemmas. Course in which its recommended to incorporate the dimensions of the sustainable development. Course in which its recommended to incorporate the use of information technologies. |
|||||
|
|||||
Discipline:Management |
|||||
School:
Business
|
|||||
Academic Department:
Management and Leadership
|
|||||
Programs: |
|||||
Prerequisites:None. |
|||||
Equivalences:AD2017 ; AD2000 |
|||||
Course intention within the general study plan context: |
|||||
An intermediate level course in the management area, that seeks closely the development of the student with respect to the ability to analyze and evaluate the strategic and operational planning company and institution processes through the understanding of different tools, techniques, and models toward the analysis of the environment and the development of a competitive advantage of an organization. Previous knowledge of marketing, business opportunities scanning tools are required. As a learning product it is expected that the student should develop a report with the displays of the diagnosis of a critical situation of a real business and should provide solutions to strategic issues. |
|||||
Course objective: |
|||||
At the end of this course the student will be able to analyze the strategic management process, strategic analysis tools, the determination of key business processes to define the strategic lines, to promote the implementation of the strategic objectives of an organization; use foresight as a way to achieve the strategic objectives of a company. |
|||||
Teaching and learning tecniques: |
|||||
Learning-oriented projects | |||||
Suggested Bibliography: |
|||||
TEXT BOOKS: * Pearce, John A., Strategic management : formulation, implementation, and control, 11th ed., Boston : McGraw-Hill Irwin, 2011, 0073381365 (papel alcalino), 9780073381367 (papel alcalino) BOOKS FOR CONSULTATION: * Mercer., Creating value through people : discussion with talent leaders, Hoboken, N.J. : Wiley, 2009, 9780470124154 (cloth) * Pinto, Jeffrey K., Project management : achieving competitive advantage, 2nd ed., Boston : Prentice Hall, 2010, 0136065619 (encuadernado : papel alcalino), 9780136065616 (encuadernado : papel alcalino) * Highsmith, James A., Agile project management : creating innovative products, 2nd ed., Upper Saddle River, NJ : Addison-Wesley, 2010, 0321658396 (ru´stica : papel alcalino), 9780321658395 (ru´stica : papel alcalino) * Lamb, John P., The greening of IT : how companies can make a difference for the environment, Upper Saddle River, NJ : IBM Press/Pearson, 2009, 0137150830, 9780137150830 * David, Fred R., autor., Strategic management : concepts and cases : a competitive advantage approach / Fred R. David, Francis Marion University, Florence, South Carolina, Forest R. David, Strategic Planning Consultant., Fifteenth edition., , , 0133444791, 9780133444797 |
|||||
Academic credentials required to teach the course: |
|||||
(520201)Master Degree in Business Administration/Management and (521003)Master Degree in Organizational Behavior Studies and (520201)Doctoral Degree in Business Administration/Management and (521003)Doctoral Degree in Organizational Behavior Studies and (440401)Doctoral Degree in Public Management CIP: 520201, 521003, 440401 Recommended Experience: Minimum 2 years teaching experience or 2 years professional experience as executive management level, consultant, or development projects. |
|||||