AD3026
Proyecto de innovación en negocios de base tecnológica Innovation Project on Technology-Based Businesses
Curso con proyecto.
Curso que incorpora la innovación, la creatividad y el emprendimiento.
CIP: 520201  Administración/Dirección de Negocios   CL-L-U-CA-UDC:  3-0-8-3-3.5       

Disciplina asociada:  

Administración

Escuela:  

Negocios

Departamento Académico:   

Gestión y Liderazgo

Programas académicos:   

Requisitos:  

No tiene.

Equivalencia:  

No tiene.

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

Curso de nivel avanzado en el área de estudio de los negocios, que requiere conocimientos previos de técnicas de negociación y de comercialización internacional. Como resultado de aprendizaje el alumno comprenderá proyectos de negocio que generen mayor valor económico, aprovechando actividades motoras o de mayor crecimiento nacional o internacional, aprovechando las innovaciones tecnológicas y las experiencias exitosas en el mundo empresarial.

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

Al finalizar el curso el alumno será capaz de diseñar un plan de negocios para la creación de una empresa industrial, comercial o de servicios intensiva en el uso de las tecnologías de la información, la manufactura o la innovación industrial y empresarial.

Técnica didáctica sugerida:  

Aprendizaje orientado a proyectos

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE TEXTO:
* Byers, Thomas (Thomas H.), Technology ventures : from idea to enterprise, 3rd ed., Dubuque, Iowa : McGraw-Hill, 2010,  ,  9780073380186 (papel alcalino)

LIBROS DE CONSULTA:
* Betz, Frederick, Managing technological innovation : competitive advantage from change, 2nd ed., Hoboken, NJ : John Wiley, 2003,  ,  0471225630 (tela)
* Drucker, Peter F. (Peter Ferdinand), La innovación y el empresario innovador : la práctica y los principios, 1a ed. / 1a reimp., Barcelona : Apóstrofe, 1997,  ,  8445500996
* Kelley, Tom, The art of innovation : lessons in creativity from IDEO, America's leading design firm , 1st ed., New York : Currency/Doubleday, 2001,  ,  0385499841

Perfil del Profesor:  

(520201)Maestría en Administración/Dirección de Negocios ; (110103)Maestría en Tecnología de la Información/Informática/Sistemas Computacionales ; (143501)Maestría en Ingeniería Industrial ; (520201)Doctorado en Administración/Dirección de Negocios ; (521301)Doctorado en Ciencias Administrativas ; (110103)Doctorado en Tecnología de la Información/Informática/Sistemas Computacionales ; (143501)Doctorado en Ingeniería Industrial
CIP: 520201, 110103, 143501, 521301

Experiencia recomendada:  

5 años en puestos gerenciales o directivos de empresas nacionales o internacionales.

Idioma en que se imparte la materia:  


Español
Course with project.
Course that incorporates the innovation, the creativity and the enterpreneurship.
CIP: 520201  Business Administration and Management, General.   CL-L-U-CA-UDC:  3-0-8-3-3.5       

Discipline:  

Management

School:   

Business

Academic Department:   

Management and Leadership

Programs:   

Prerequisites:  

None.

Equivalences:  

None.

Course intention within the general study plan context:  

This is an advanced course in the field of business studies that requires prior knowledge of negotiation skills and international marketing. As a result of the learning program students will understand how to create business projects that greater economic value, taking advantage of driving activities or greater national or international growth, technological innovations and successful experiences in the business world.

Course objective:  

Upon completion of this course, students will be able to design a business plan for the creation of an industrial, commercial or services business, which might be intensive in the use of information technologies, manufacturing, or industrial and business innovation.

Teaching and learning tecniques:  

Learning-oriented projects

Suggested Bibliography:  

TEXT BOOKS:
* Byers, Thomas (Thomas H.), Technology ventures : from idea to enterprise, 3rd ed., Dubuque, Iowa : McGraw-Hill, 2010,  ,  9780073380186 (papel alcalino)

BOOKS FOR CONSULTATION:
* Betz, Frederick, Managing technological innovation : competitive advantage from change, 2nd ed., Hoboken, NJ : John Wiley, 2003,  ,  0471225630 (tela)
* Drucker, Peter F. (Peter Ferdinand), La innovación y el empresario innovador : la práctica y los principios, 1a ed. / 1a reimp., Barcelona : Apóstrofe, 1997,  ,  8445500996
* Kelley, Tom, The art of innovation : lessons in creativity from IDEO, America's leading design firm , 1st ed., New York : Currency/Doubleday, 2001,  ,  0385499841

Academic credentials required to teach the course:  

(520201)Master Degree in Business Administration/Management and (110103)Master Degree in Information Technology. and (143501)Master Degree in Industrial Engineering and (520201)Doctoral Degree in Business Administration/Management and (521301)Doctoral Degree in Management Sciences and (110103)Doctoral Degree in Information Technology. and (143501)Doctoral Degree in Industrial Engineering
CIP: 520201, 110103, 143501, 521301

Language of Instruction:  


Spanish