AD4025
Competencias para la alta dirección I Managerial Skills I
CIP: 520201  Administración/Dirección de Negocios   CL-L-U-CA-UDC:  1-0-4-1-1.2       

Disciplina asociada:  

Administración

Escuela:  

Negocios

Departamento Académico:   

Estrategia y Liderazgo - EGADE

Programas académicos:   

Requisitos:  

Estar cursando al menos el periodo 1

Equivalencia:  

No tiene.

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

Este curso básico tiene la intención de introducir al alumno al funcionamiento de las organizaciones y de las habilidades que requieren los ejecutivos de las organizaciones para enfrentar el complejo ambiente de los negocios. Adicionalmente, el curso proporciona una visión generar del programa y las competencias que se desarrollarán a través de éste. No requiere conocimientos previos. Como producto de aprendizaje se espera que el alumno resuelva ejercicios de reflexión y participe activamente en clase.

 

Competencias disciplinares específicas que desarrollan los alumnos en el curso: Desarrollo del pensamiento crítico y la toma de decisiones basada en evidencia

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

Al finalizar el curso, el alumno será capaz de:

- Comprender el funcionamiento sistémico de las organizaciones y las actividades de apoyo que favorezcan una oportuna respuesta al entorno cambiante.

- Reconocer la importancia de desarrollar habilidades y aptitudes que le apoyen a tomar decisiones soportadas en el razonamiento ético, liderar efectivamente equipos de trabajo,  conocer su entorno nacional e internacional, diseñar y desarrollar modelos de negocios innovadores y sustentables y contar con una visión global.

- Desarrollar las habilidades, aptitudes y destrezas de pensamiento crítico, sistémico y creativo que contribuya a tomar decisiones razonadas con base en evidencia para enfrentar entornos empresariales complejos.

- Desarrollar habilidades de comunicación y presentación efectiva de las ideas en un contexto de negocios.


Técnica didáctica sugerida:  

No especificado

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE TEXTO:
* Justin Menkes, Executive Intelligence, 
* Jeffrey Pfeffer and Robert I. Sutton, ? Hard Facts, Dangerous Half-Truths, and Total Nonsense: Profiting from Evidence-based Management, 
* P. Senge., La Quinta Disciplina, 

LIBROS DE CONSULTA:
* J. A. Timmons, New Ventura Creation, 
* Sahlam, Stevenson, Roberts, Bhide, ? The Entrepreneurial Venture, 
* P. Senge et al., The Necessary Revolution, Doubleday, 2008, 
* E. DeBono, Parallel Thinking. . From Socratic thinking to DeBono thinking, 
* Henry Chesbrough, ? Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology, 
* E. DeBono., ? Lateral Thinking for Management, 

Perfil del Profesor:  

(520201)Doctorado en Administración/Dirección de Negocios ; (521003)Doctorado en Desarrollo/Comportamiento Organizacional ; (090101)Doctorado en Comunicación ; (130101)Doctorado en Educación
CIP: 520201, 521003, 090101, 130101

Experiencia recomendada:  

 Diseño dinámicas de grupo, experiencia y/o certificaciones en pensamiento crítico y coaching.

Idioma en que se imparte la materia:  


Español
CIP: 520201  Business Administration and Management, General.   CL-L-U-CA-UDC:  1-0-4-1-1.2       

Discipline:  

Management

School:   

Business

Academic Department:   

Strategy and Leadership - EGADE

Programs:   

Prerequisites:  

period 1

Equivalences:  

None.

Course intention within the general study plan context:  

The purpose of this basic level course is to introduce students to the functioning of organizations and the skills needed by executives of organizations to address the complex business environment. Additionally, the course provides an overview of the program and the skills to be developed through this. No prior knowledge is required.

Course objective:  

Upon completion of the course, students will be able to:

·          Understand the systemic functioning of organizations and support activities that promote a timely response to the changing environment.

·          Recognize the importance of developing skills to support decision making supported in ethical reasoning, effectively leading teams, meet its national and international environment, design and develop innovative and sustainable models of business, and developing a global vision.

·          Develop systemic and creative thinking to help make reasoned decisions based on evidence to address complex business environments.

·          Develop communication skills and effective presentation of ideas in business context.

Teaching and learning tecniques:  

Not Specified

Suggested Bibliography:  

TEXT BOOKS:
* Justin Menkes, Executive Intelligence, 
* Jeffrey Pfeffer and Robert I. Sutton, ? Hard Facts, Dangerous Half-Truths, and Total Nonsense: Profiting from Evidence-based Management, 
* P. Senge., La Quinta Disciplina, 

BOOKS FOR CONSULTATION:
* J. A. Timmons, New Ventura Creation, 
* Sahlam, Stevenson, Roberts, Bhide, ? The Entrepreneurial Venture, 
* P. Senge et al., The Necessary Revolution, Doubleday, 2008, 
* E. DeBono, Parallel Thinking. . From Socratic thinking to DeBono thinking, 
* Henry Chesbrough, ? Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology, 
* E. DeBono., ? Lateral Thinking for Management, 

Academic credentials required to teach the course:  

(520201)Doctoral Degree in Business Administration/Management and (521003)Doctoral Degree in Organizational Behavior Studies and (090101)Doctoral Degree in Communication and (130101)Doctoral Degree in Education
CIP: 520201, 521003, 090101, 130101

Recommended Experience:  

Group dynamics design, experience and/or certifications in critical thinking and coaching.

Language of Instruction:  


Spanish