AD5104
Administración internacional International Management
CIP: 521101  Comercio/Negocios Internacionales   CL-L-U-CA-UDC:  3.5-0-12-3-3.5       

Disciplina asociada:  

Administración

Escuela:  

Negocios

Departamento Académico:   

Estrategia y Liderazgo - EGADE

Programas académicos:   

Requisitos:  

(Haber Cursado EC4005)

Equivalencia:  

No tiene.

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

Es un curso de nivel avanzado, que tiene la intención de que el alumno pueda entender que el carácter local, nacional o regional de los negocios sigue siendo uno de los componentes más importantes cuando se lleva a cabo la toma de decisiones estratégica en el proceso de globalización. Como resultado del aprendizaje el alumno elaborará un proyecto en donde podrá comparar diversas estrategias administrativas que han llevado a cabo los países y las empresas en su proceso de internacionalización. Los alumnos podrán definir una estrategia que les permita un proceso eficiente de internacionalización. Este curso requiere conocimientos previos de economía para la toma de decisiones.

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

Al término del curso el alumno será capaz de:
- Comprender cómo las estrategias de negocios tienen que adaptarse cuando las empresas van de lo local a lo global;
- Entender que el entorno empresarial global está influenciado por su propio entorno en un contexto local, regional o nacional, y cómo es que las empresas globales tienen que adaptar internamente y externamente al triángulo gobernanza del comercio mundial, la inversión y al proceso de internacionalización de las empresas y los países.

Técnica didáctica sugerida:  

No especificado

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE TEXTO:
* Krugman, Paul R., International economics : theory & policy / Paul R. Krugman, Maurice Obstfeld, Marc J. Melitz., 9th ed, Global edition., Boston : Pearson, 2012.,  ,  0273754092, 9780273754091, 9780273754206
* Mankiw, N. Gregory., Principios de econom©Ua [recurso electr©dnico] / N. Gregory Mankiw ; traducci©dn: Ma. Guadalupe Meza y Staines, Ma. del Pilar Carril Villareal ; revisi©dn t©?cnica Mercedes Mu©loz, Roberto Palma Pacheco., 6a ed., M©?xico : Cengage Learning, 2012., spaeng ,  9786074818291
* Bartlett, Christopher A., 1943-, Transnational management : text, cases, and readings in cross-border management / Christopher A. Bartlett, Paul W. Beamish., 7th ed., New York, NY : McGraw-Hill Irwin, c2014.,  ,  0078029392 (hbk), 9780078029394 (hbk)

Perfil del Profesor:  

(521101)Doctorado en Comercio/Negocios Internacionales ; (520201)Doctorado en Administración/Dirección de Negocios ; (000000)Doctorado en el área en que se realizará el Estudio
CIP: 521101, 520201, 000000

Experiencia recomendada:  

Negocios internacionales y economía

Idioma en que se imparte la materia:  


Inglés
CIP: 521101  International Business/Trade/Commerce.   CL-L-U-CA-UDC:  3.5-0-12-3-3.5       

Discipline:  

Management

School:   

Business

Academic Department:   

Strategy and Leadership - EGADE

Programs:   

Prerequisites:  

( EC4005)

Equivalences:  

None.

Course intention within the general study plan context:  

This advanced-level course aims to help students understand that the local, national, and/or regional character of the business remains one of the most important components when conducting strategic decision-making in the process of globalization. Using the knowledge gleaned from the course, students will be able to compare various administrative strategies that countries and companies have carried out in their internationalization processes. Students will be able to define a strategy that will enable them to build an efficient process of internationalization. This course requires prior knowledge of economics for decision-making.

Course objective:  

At the end of the course the student will be able to:
-understand how business strategies have to adapt when companies go from the local to global.
-understand that the global business environment is influenced by their own environment on a local, regional, or national context and how global companies need to adapt internally and externally to the governance triangle of world trade, investment, and the process of internationalization of companies and countries. The understanding of this approach will enable them to acquire knowledge of the global environment to successfully develop an international strategy.

Teaching and learning tecniques:  

Not Specified

Suggested Bibliography:  

TEXT BOOKS:
* Krugman, Paul R., International economics : theory & policy / Paul R. Krugman, Maurice Obstfeld, Marc J. Melitz., 9th ed, Global edition., Boston : Pearson, 2012.,  ,  0273754092, 9780273754091, 9780273754206
* Mankiw, N. Gregory., Principios de econom©Ua [recurso electr©dnico] / N. Gregory Mankiw ; traducci©dn: Ma. Guadalupe Meza y Staines, Ma. del Pilar Carril Villareal ; revisi©dn t©?cnica Mercedes Mu©loz, Roberto Palma Pacheco., 6a ed., M©?xico : Cengage Learning, 2012., spaeng ,  9786074818291
* Bartlett, Christopher A., 1943-, Transnational management : text, cases, and readings in cross-border management / Christopher A. Bartlett, Paul W. Beamish., 7th ed., New York, NY : McGraw-Hill Irwin, c2014.,  ,  0078029392 (hbk), 9780078029394 (hbk)

Academic credentials required to teach the course:  

(521101)Doctoral Degree in International Business/Trade/Commerce and (520201)Doctoral Degree in Business Administration/Management and (000000)Doctoral Degree in the area in which the Study will be carried out
CIP: 521101, 520201, 000000

Recommended Experience:  

International Business and Economics

Language of Instruction:  


English