AV1010
Análisis cinematográfico: de Lumiere a Netflix Film Analysis: from Lumiere to Netflix
CIP: 090101  Comunicación   CL-L-A-U-CA-ID-AS-AI-CT-HT-S-UDC-SI:  3-0-1-8-3-45-15-84-24-144-15-3-1       

Disciplina asociada:  

Medios audiovisuales

Escuela:  

Humanidades y Educación

Departamento Académico:   

Medios y Cultura Digital

Programas académicos:   

Competencias que se desarrollan:   

Requisitos:  

No tiene.

Equivalencia:  

No tiene.

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

Este curso de nivel introductorio desarrolla competencias en el análisis de medios audiovisuales. El estudiante comprenderá los mecanismos del lenguaje cinematográfico y aprenderá a construir argumentos sobre los significados posibles producidos a través de la configuración narrativa de sonidos y imágenes en productos audiovisuales de ficción y de no-ficción. El curso proporcionará una introducción a las teorías y los métodos de análisis cinematográfico, así como la historia del cine y los medios audiovisuales desde sus inicios hasta la era digital de las plataformas de distribución. Este curso no requiere conocimientos ni experiencia previos.

 

Al finalizar este curso, el alumno será capaz de construir argumentos sólidos y críticos para analizar y evaluar textos audiovisuales de diferentes tipos: películas, series, documentales, telenovelas, mensajes publicitarios, videos musicales, y juegos de video, entre otros.

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

Al finalizar el curso, el estudiante será capaz de:

- Analizar las formas en que se utiliza el lenguaje para transmitir ideas e información en textos de cine, televisión y nuevos medios.

- Romper el código del discurso para entender el lenguaje y los textos de películas, televisión y nuevos medios.

- Comprender el lenguaje y los textos para hacer significados literales e inferidos sobre el contenido de películas, televisión y nuevos medios.

- Analizar la ecología actual de los medios, la distribución y la recepción de medios digitales contemporáneos.

Técnica didáctica sugerida:  

No especificado

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE TEXTO:
* Dave Monahan, Richard Barsam, Looking at movies, 7th. Edition, New York, NY, USA : W. W. Norton & Company, 2021, Inglés, 978-0393885835
* David A. Cook, A history of narrative film, 5th. Edition, New York, NY, USA : W. W. Norton & Company, 2016, Inglés, 978-0393920093
* Nick Lacey, Image and representation: key concepts in media studies, 2nd. Edition, London, UK : Red Globe Press, 2009, Inglés, 978-0230203358

LIBROS DE CONSULTA:
* Roland Barthes, Elements of semiology, Reissue Edition, New York, NY, USA : Hill and Wang, 1977, Inglés, 978-0374521462
* Bruce Block, The visual story: creating the visual structure of film, tv, and digital media, 3rd. Edition, England, UK : Routledge, 2020, Inglés, 978-1138014152
* David Bordwell, Kristin Thompson, Film art: an introduction, 12th. Edition, New York, NY, USA : McGraw-Hill , 2021, Inglés, 978-1260565669
* Gustavo Mercado, The filmmaker's eye: learning (and breaking) the rules of cinematic composition, 1st. Edition, Burlington, MA, UA : Focal Press, 2010, Inglés, 978-0240812175
* Chris Newbold, Oliver Boyd-Barrett, Hilde Van Den Bulck, The media book, 1st. Edition, England, UK : Arnold Publishers, 2002, Inglés, 978-0340740484
* Geoffrey Nowell-Smith, The Oxford history of world cinema, 1st. Edition, England, UK : Oxford University Press, 1999, Inglés, 978-0198742425
* Ronald J. Osgood, M. Joseph Hinshaw, Visual storytelling: videography and post production in the digital age, 2nd. Edition, Boston, MA, USA : Cengage Learning, 2013, Inglés, 978-1285081663
* David Sonnenschein, Sound design: the expressive power of music, voice, and sound effects in cinema, 1st. Edition, Studio City, CA, USA : Michael Wiese Productions, 2001, Inglés, 978-0941188265
* Lajos Egri, The art of dramatic writing: its basis in the creative interpretation of human motives, Reissue Edition, New York, NY, USA : Must Have Books, 2021, Inglés,  978-1773237589
* Karen Gocsik, Dave Mohanan, Writing about movies, 5th. Edition, New York, NY, USA : W. W. Norton & Company, 2018, Inglés, 978-0393664904

Perfil del Profesor:  

(090101)Maestría en Comunicación ; (090702)Maestría en Comunicación Digital, Medios Digitales/Multimedia ; (240103)Maestría en Humanidades/Estudios Humanísticos ; (500601)Maestría en Estudios Cinematográficos ; (500703)Maestría en Historia del Arte ; (090101)Doctorado en Comunicación ; (090702)Doctorado en Comunicación Digital, Medios Digitales/Multimedia ; (240103)Doctorado en Humanidades/Estudios Humanísticos ; (500601)Doctorado en Estudios Cinematográficos ; (500703)Doctorado en Historia del Arte
CIP: 090101, 090702, 240103, 500601, 500703

Experiencia recomendada:  

El(la) instructor(a) debe contar con experiencia en la enseñanza de historia del cine, géneros cinematográficos, sociología del cine, semiótica del cine, géneros narrativos, historia de los medios y las industrias creativas y culturales.

Idioma en que se imparte la materia:  


Español
CIP: 090101  Communication Studies/Speech Communication and Rhetoric.   CL-L-A-U-CA-ID-AS-AI-CT-HT-S-UDC-SI:  3-0-1-8-3-45-15-84-24-144-15-3-1       

Discipline:  

Audiovisual Media

School:   

Humanities and Education

Academic Department:   

Digital Media and Culture

Programs:   

Competitions:   

SESC0101A ; SESC0102A ; SESC0201A ; SEG0603B ; SEG0503B ;

Prerequisites:  

None.

Equivalences:  

None.

Course intention within the general study plan context:  

This introductory level course develops competencies in the analysis of audiovisual media. The student will understand the mechanisms of cinematographic language and will learn to build sound arguments about the possible meanings produced through the narrative configuration of sounds and images in fiction and non-fiction audiovisual products. The course provides an introduction to the theories and methods of film analysis, as well as the history of cinema and audiovisual media from their beginnings to the digital age of distribution platforms. This course requires no prior knowledge or experience.

 

At the end of this course, the student will be able to build solid and critical arguments to analyze and evaluate audiovisual texts of different types: movies, series, documentaries, soap operas, advertising messages, music videos, and video games, among others.

Course objective:  

At the end of the course, the student will be able to:

- Analyze the ways language is used to convey ideas and information in film, television & new media texts.

- Break the language code to make meaning of Film, Television & New Media language and texts.

- Understand language and texts to make literal and inferred meanings about film, television & new media content.

- Analyze the present media ecology, the distribution and the reception of contemporary digital media.

Teaching and learning tecniques:  

Not Specified

Suggested Bibliography:  

TEXT BOOKS:
* Dave Monahan, Richard Barsam, Looking at movies, 7th. Edition, New York, NY, USA : W. W. Norton & Company, 2021, Inglés, 978-0393885835
* David A. Cook, A history of narrative film, 5th. Edition, New York, NY, USA : W. W. Norton & Company, 2016, Inglés, 978-0393920093
* Nick Lacey, Image and representation: key concepts in media studies, 2nd. Edition, London, UK : Red Globe Press, 2009, Inglés, 978-0230203358

BOOKS FOR CONSULTATION:
* Roland Barthes, Elements of semiology, Reissue Edition, New York, NY, USA : Hill and Wang, 1977, Inglés, 978-0374521462
* Bruce Block, The visual story: creating the visual structure of film, tv, and digital media, 3rd. Edition, England, UK : Routledge, 2020, Inglés, 978-1138014152
* David Bordwell, Kristin Thompson, Film art: an introduction, 12th. Edition, New York, NY, USA : McGraw-Hill , 2021, Inglés, 978-1260565669
* Gustavo Mercado, The filmmaker's eye: learning (and breaking) the rules of cinematic composition, 1st. Edition, Burlington, MA, UA : Focal Press, 2010, Inglés, 978-0240812175
* Chris Newbold, Oliver Boyd-Barrett, Hilde Van Den Bulck, The media book, 1st. Edition, England, UK : Arnold Publishers, 2002, Inglés, 978-0340740484
* Geoffrey Nowell-Smith, The Oxford history of world cinema, 1st. Edition, England, UK : Oxford University Press, 1999, Inglés, 978-0198742425
* Ronald J. Osgood, M. Joseph Hinshaw, Visual storytelling: videography and post production in the digital age, 2nd. Edition, Boston, MA, USA : Cengage Learning, 2013, Inglés, 978-1285081663
* David Sonnenschein, Sound design: the expressive power of music, voice, and sound effects in cinema, 1st. Edition, Studio City, CA, USA : Michael Wiese Productions, 2001, Inglés, 978-0941188265
* Lajos Egri, The art of dramatic writing: its basis in the creative interpretation of human motives, Reissue Edition, New York, NY, USA : Must Have Books, 2021, Inglés,  978-1773237589
* Karen Gocsik, Dave Mohanan, Writing about movies, 5th. Edition, New York, NY, USA : W. W. Norton & Company, 2018, Inglés, 978-0393664904

Academic credentials required to teach the course:  

(090101)Master Degree in Communication ; (090702)Master Degree in Digital Communication and Media/Multimedia ; (240103)Master Degree in Humanities/ Humanistic Studies ; (500601)Master Degree in Film/Cinema Studies ; (500703)Master Degree in Art History ; (090101)Doctoral Degree in Communication ; (090702)Doctoral Degree in Digital Communication and Media/Multimedia ; (240103)Doctoral Degree in Humanities/ Humanistic Studies ; (500601)Doctoral Degree in Film/Cinema Studies ; (500703)Doctoral Degree in Art History
CIP: 090101, 090702, 240103, 500601, 500703

Recommended Experience:  

The instructor must have experience teaching film history, film genres, sociology of cinema, semiotics of cinema, narrative genres, history of media and creative and cultural industries.

Language of Instruction:  


Spanish