BI2001
Bioética para ingeniería I Bioethics for Engineering I
CIP: 380101  Filosofía   CL-L-U-CA-UDC:  2-0-4-1.5-2.3       

Disciplina asociada:  

Ingeniería / Ciencias Biomédicas

Escuela:  

Por definir

Departamento Académico:   

Por definir

Programas académicos:   

Requisitos:  

(Haber Cursado H1018)

Equivalencia:  

No tiene.

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

Es un curso de nivel intermedio que tiene la intención de que el alumno integre elementos para la formación de competencias de ética y profesionalismo del Ingeniero Biomédico. Incluye el desarrollo de conceptos relacionados con las Ciencias de la Salud y su relación con las Humanidades, el desarrollo moral y la ética profesional en la Ingeniería Biomédica. Favorecer el desarrollo de habilidades interpersonales y de comunicación relacionadas con el Profesionalismo Narrativo en el ámbito biomédico, así como destrezas relacionadas con el bienestar y el autocuidado. A través del análisis de dilemas éticos cotidianos en la Ingeniería Biomédica, promover la autoreflexión y autoconciencia como eje en el proceso de toma de decisiones éticas. Requiere conocimientos básicos relacionados con la dimensión ética de la vida humana, los fundamentos de la ética, ética y sociedad y ética para la vida. Como resultado del aprendizaje se espera que el alumno integre conocimientos, habilidades, actitudes, principios y valores que le permitan el desarrollo de sus competencias de ética y profesionalismo, que favorezcan el ejercicio regular de la reflexión ética sobre casos clínicos reales y actuales a los cuales se enfrenta en el día a día, tomando en cuenta su responsabilidad como profesional de la salud hacia el beneficio de la sociedad.

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

Analizar los principales factores éticos que conducen al logro de una sociedad justa y sostenible para reflexionar sobre la responsabilidad que tiene como profesionista en el campo de la salud, comprometido con su vocación y su comunidad.

Técnica didáctica sugerida:  

Método de casos

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE TEXTO:
* Harold C. Sox, The Ethical Foundations of Professionalism. A Sociologic History, 
* Project of the ABIM Foundation, ACP-ASIM Foundation, and European Federation of Internal Medicine., Medical professionalism in the new millennium: a physician charter., Ann Intern Med, 
* Coulehan, J.,, Today?s Professionalism: Enganing the Mind but Not the Heart, Academic Medicine, 

LIBROS DE CONSULTA:
* New dimensions in bioethics : science, ethics, and the formulation of public policy / edited by Arthur W. Galston, Emily G. Shurr, Massachusetts : Boston : Kluwer Academic, c2001, c2001, eng,  0792372492 (alk. paper)
* Pragmatic bioethics / edited by Glenn McGee, 2nd ed, Massachusetts : Cambridge, Mass. : MIT Press, 2003, 2003, eng,  0262134306 (hc), 0262632721 (pbk.)
* Bioethics : ancient themes in contemporary issues / edited by Mark G. Kuczewski and Ronald Polansky, Massachusetts : Cambridge, Mass. : MIT Press, 2000, 2000, eng,  026211254X : HRD $36.95

Perfil del Profesor:  

(380101)Maestría en Filosofía ; (240103)Maestría en Humanidades/Estudios Humanísticos ; (380103)Maestría en Ética ; (380101)Doctorado en Filosofía ; (240103)Doctorado en Humanidades/Estudios Humanísticos ; (380103)Doctorado en Ética
CIP: 380101, 240103, 380103

Idioma en que se imparte la materia:  


Español
CIP: 380101  Philosophy.   CL-L-U-CA-UDC:  2-0-4-1.5-2.3       

Discipline:  

Engineering / Biomedical Sciences

School:   

Undefined

Academic Department:   

Undefined

Programs:   

Prerequisites:  

( H1018)

Equivalences:  

None.

Course intention within the general study plan context:  

This is a midlevel course that gives the students the opportunity to integrate elements to shape professional and ethical competences for a biomedical engineer. Includes the development of concepts about how health science, humanities, moral development and professional ethics in Biomedical Engineering are related. Promotes the development of interpersonal and communication abilities related to "Narrative Professionalism" in the biomedical field, and skills related to wellness and selfcare. Through the analysis of common ethical dilemmas in Biomedical engineering, promotes self-reflection and self-conscience as the axis in the process of making an ethical decision. Requires basic knowledge related to the ethic dimension in the human life, the fundaments of Ethics, Ethics and society and Ethics for life. As a learning result it is expected that students integrate knowledge, abilities, attitudes, and values that make possible the development of ethical competences and professionalism that benefit from regular use of ethical reflection about real and current clinical cases which they face day by day, taking into count their responsibility as professionals of health for the benefit of society.

Course objective:  

Analyze the main ethical factors that lead to the attainment of a just, sustainable society, in order to reflect upon the students’ responsibility as professionals in the field of healthcare and their commitment to their vocations and communities.

Teaching and learning tecniques:  

Case method

Suggested Bibliography:  

TEXT BOOKS:
* Harold C. Sox, The Ethical Foundations of Professionalism. A Sociologic History, 
* Project of the ABIM Foundation, ACP-ASIM Foundation, and European Federation of Internal Medicine., Medical professionalism in the new millennium: a physician charter., Ann Intern Med, 
* Coulehan, J.,, Today?s Professionalism: Enganing the Mind but Not the Heart, Academic Medicine, 

BOOKS FOR CONSULTATION:
* New dimensions in bioethics : science, ethics, and the formulation of public policy / edited by Arthur W. Galston, Emily G. Shurr, Massachusetts : Boston : Kluwer Academic, c2001, c2001, eng,  0792372492 (alk. paper)
* Pragmatic bioethics / edited by Glenn McGee, 2nd ed, Massachusetts : Cambridge, Mass. : MIT Press, 2003, 2003, eng,  0262134306 (hc), 0262632721 (pbk.)
* Bioethics : ancient themes in contemporary issues / edited by Mark G. Kuczewski and Ronald Polansky, Massachusetts : Cambridge, Mass. : MIT Press, 2000, 2000, eng,  026211254X : HRD $36.95

Academic credentials required to teach the course:  

(380101)Master Degree in Philosophy and (240103)Master Degree in Humanities/ Humanistic Studies and (380103)Master Degree in Ethics and (380101)Doctoral Degree in Philosophy and (240103)Doctoral Degree in Humanities/ Humanistic Studies and (380103)Doctoral Degree in Ethics
CIP: 380101, 240103, 380103

Language of Instruction:  


Spanish