|
|||||
Disciplina asociada:Ciencias de la Conducta |
|||||
Escuela:
Por definir
|
|||||
Departamento Académico:
Por definir
|
|||||
Programas académicos: |
|||||
Requisitos:No tiene. |
|||||
Equivalencia:CC1005 ; CC95821 |
|||||
Intención del curso en el contexto general del plan de estudios: |
|||||
Curso de nivel básico en el que el alumno conocerá, analizará y evaluará los antecedentes teóricos de los principales modelos de aprendizaje que hay en la actualidad, que son el conductual, el cognitivo social y el cognitivo; así como las aplicaciones que tienen estas teorías en la vida cotidiana. No requiere conocimientos previos. Como resultado de aprendizaje, el alumno analizará los antecedentes teóricos de los principales modelos de aprendizaje que hay en la actualidad. |
|||||
Objetivo general de la Unidad de Formación: |
|||||
Antecedentes históricos del análisis experimental de conducta. Los principales elementos de la psicología del aprendizaje. Tipos de aprendizaje. Manejo del sujeto experimental, así como del condicionamiento clásico y operante. Tipos de registros y de programas de reforzamiento y las aplicaciones del análisis experimental de conducta en el área educativa, industrial y clínica. Conceptos fundamentales de la teoría de Jean Piaget. Los métodos utilizados por Piaget al estudio de la naturaleza de la inteligencia. Los factores genéticos del desarrollo. Desarrollo prenatal y la relación entre las distintas etapas de desarrollo y el aprendizaje sensoriomotor, preoperacional y de operaciones formales. Aportaciones de Piaget al campo de la enseñanza y aprendizaje. La relación entre el aprendizaje y la memoria, los tipos de organización involucrados en la memoria, los procesos de pensamiento, lenguaje y memoria y otras variables que influyen en el aprendizaje. | |||||
Técnica didáctica sugerida: |
|||||
No especificado | |||||
Bibliografía sugerida: |
|||||
LIBROS DE TEXTO: * Ormrod, Jeanne Ellis., Aprendizaje humano / Jeanne Ellis Ormrod ; traducción Alfonso J. Escudero, y Marina Olmos Soria., 4a ed., Madrid ; México : Pearson Prentice Hall, c2005., spaeng, 8420545236, 9788420545233 * Chance, Paul., Aprendizaje y conducta, l. ed., México : Editorial El Manual moderno, c1984., spaeng, * Domjan, Michael, Principios de aprendizaje y conducta, 4a ed., México :International Thomson Editores, 1999., LIBROS DE CONSULTA: * José I. Navarro Guzmán, Aprendizaje y memoria humana: Aspectos Básicos Evolutivos, McGraw-Hill, Español, * Honig, Werner K., Conducta operante: Investigación y Aplicaciones, Trillas., 1980, Español, * Ulrich, Roger., Control de la Conducta Humana, Trillas., Español, * Roca i Balasch, Josep., Formas elementales de comportamiento, Trillas, 1989, Español, * Boring, Edwing Garrigues., Historia de la Psicología Experimental, 2a ed., Trillas, 1999, Español, * Keller, Fred Simmons, La definición de Psicología, 2a ed., Trillas, 1999, Español, * Chusid Joseph, Neuroanatomía correlativa y neurología funcional, 7a ed, El Manual Moderno, Español, * Ardila, Ruben., Psicología del Aprendizaje, 23a ed., Siglo XXI, Español, * Luthans, Fred, Psicología organizacional, Español, * Matlin, Margaret W., Sensación y Percepción, 3a ed, Prentice Hall, 1996, Español, |
|||||
Perfil del Profesor: |
|||||
(420101)Maestría en Psicología ; (130101)Maestría en Educación ; (420301)Maestría en Psicología Cognitiva/Psicolingüística ; (420101)Doctorado en Psicología ; (130101)Doctorado en Educación ; (420301)Maestría en Psicología Cognitiva/Psicolingüística CIP: 420101, 130101, 420301 |
|||||
|
|||||
Discipline:Behavioral Sciences |
|||||
School:
Undefined
|
|||||
Academic Department:
Undefined
|
|||||
Programs: |
|||||
Prerequisites:None. |
|||||
Equivalences:CC1005 ; CC95821 |
|||||
Course intention within the general study plan context: |
|||||
Basic level course in which the student will know, analyze and evaluate the theoretical antecedents in the main learning models that exist now; that are the behavioral, social cognitive and cognitive; as well as the applications these theories have in day to day life. Does not require previous knowledge. As learning result the student will analyze the theoretic antecedents of the main learning models that exist nowadays. |
|||||
Course objective: |
|||||
Historical background of the behavior experimental analysis. Main elements of learning psychology. Types of learning. Handling of experimental subjects as well as its classical and operating conditioning. Types of registers and reinforcement programs, and the application of behavioral experimental analysis in the academic, industrial, and clinical fields. Basic principles of the Jean Piaget theory. Methods used by Piaget in the study of the nature of intelligence. Genetic factors of development. Prenatal development and the relationship between the different developmental stages and the sensory-motor, preoperational and formal operations learning. Piaget's contributions to the teaching-learning field. Relationship between learning and memory; types of organization involved in memory, thinking, language and memory processes, and other variables involved in learning | |||||
Teaching and learning tecniques: |
|||||
Not Specified | |||||
Suggested Bibliography: |
|||||
TEXT BOOKS: * Ormrod, Jeanne Ellis., Aprendizaje humano / Jeanne Ellis Ormrod ; traducción Alfonso J. Escudero, y Marina Olmos Soria., 4a ed., Madrid ; México : Pearson Prentice Hall, c2005., spaeng, 8420545236, 9788420545233 * Chance, Paul., Aprendizaje y conducta, l. ed., México : Editorial El Manual moderno, c1984., spaeng, * Domjan, Michael, Principios de aprendizaje y conducta, 4a ed., México :International Thomson Editores, 1999., BOOKS FOR CONSULTATION: * José I. Navarro Guzmán, Aprendizaje y memoria humana: Aspectos Básicos Evolutivos, McGraw-Hill, Español, * Honig, Werner K., Conducta operante: Investigación y Aplicaciones, Trillas., 1980, Español, * Ulrich, Roger., Control de la Conducta Humana, Trillas., Español, * Roca i Balasch, Josep., Formas elementales de comportamiento, Trillas, 1989, Español, * Boring, Edwing Garrigues., Historia de la Psicología Experimental, 2a ed., Trillas, 1999, Español, * Keller, Fred Simmons, La definición de Psicología, 2a ed., Trillas, 1999, Español, * Chusid Joseph, Neuroanatomía correlativa y neurología funcional, 7a ed, El Manual Moderno, Español, * Ardila, Ruben., Psicología del Aprendizaje, 23a ed., Siglo XXI, Español, * Luthans, Fred, Psicología organizacional, Español, * Matlin, Margaret W., Sensación y Percepción, 3a ed, Prentice Hall, 1996, Español, |
|||||
Academic credentials required to teach the course: |
|||||
(420101)Master Degree in Psychology and (130101)Master Degree in Education and (420301)Master Degree in Cognitive Psychology/Psycholinguistics. and (420101)Doctoral Degree in Psychology and (130101)Doctoral Degree in Education and (420301)Master Degree in Cognitive Psychology/Psycholinguistics. CIP: 420101, 130101, 420301 |
|||||