CO1001B
Metodologías de investigación de factores humanos Human Factors Research Methodologies
CIP: 500404  Diseño Industrial   CL-L-A-U-CA-ID-AS-AI-CT-HT-S-UDC:  9-0-3-8-3-45-15-84-24-144-5-3       

Disciplina asociada:  

Comunicación

Escuela:  

Arquitectura, Arte y Diseño

Departamento Académico:   

Diseño

Programas académicos:   

Competencias que se desarrollan:   

Requisitos:  

No tiene.

Equivalencia:  

No tiene.

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

Al terminar la unidad de formación, el estudiante identifica necesidades, deseos, patrones de comportamiento y gustos de un público específico aplicando métodos de estudio de factores humanos. Al final, produce un reporte de investigación aplicando metodologías cualitativas y cuantitativas para estudiar una problemática relacionada con su área disciplinar y/o de interés.

Técnica didáctica sugerida:  

No especificado

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE TEXTO:
* Strauss Anselm L, Basics of qualitative research : techniques and procedures for developing grounded theory, 2nd ed., Thousand Oaks : Sage Publications, 1998, 0803959400
* Bauer, M., & Gaskell, G. , Qualitative research with text, image and sound: a practical handbook, Sage Publications, 2000, 

LIBROS DE CONSULTA:
* Blaikie, Norman W. H, Designing social research : the logic of anticipation, 2nd ed., Malden, MA : Polity Press, 2006, 9780745643380 (pb)

Perfil del Profesor:  

(500404)Maestría en Diseño Industrial ; (500401)Maestría en Diseño y Comunicación Visual ; (500701)Maestría en Arte/Estudios de Arte ; (509999)Maestría en Animación o Arte Digital ; (040201)Maestría en Arquitectura ; (090101)Maestría en Comunicación ; (090702)Maestría en Comunicación Digital, Medios Digitales/Multimedia ; (130101)Maestría en Educación ; (160199)Maestría en Literatura ; (240103)Maestría en Humanidades/Estudios Humanísticos ; (420101)Maestría en Psicología ; (450101)Maestría en Ciencias Sociales ; (521401)Maestría en Mercadotecnia ; (500404)Doctorado en Diseño Industrial ; (500401)Doctorado en Diseño y Comunicación Visual ; (500701)Doctorado en Arte/Estudios de Arte ; (509999)Doctorado en Animación o Arte Digital ; (040201)Doctorado en Arquitectura ; (090101)Doctorado en Comunicación ; (090702)Doctorado en Comunicación Digital, Medios Digitales/Multimedia ; (130101)Doctorado en Educación ; (160199)Doctorado en Literatura ; (240103)Doctorado en Humanidades/Estudios Humanísticos ; (420101)Doctorado en Psicología ; (450101)Doctorado en Ciencias Sociales ; (521401)Doctorado en Mercadotecnia
CIP: 500404, 500401, 500701, 509999, 040201, 090101, 090702, 130101, 160199, 240103, 420101, 450101, 521401

Idioma en que se imparte la materia:  


Español
CIP: 500404  Industrial Design.   CL-L-A-U-CA-ID-AS-AI-CT-HT-S-UDC:  9-0-3-8-3-45-15-84-24-144-5-3       

Discipline:  

Communication

School:   

Architecture, Art and Design

Academic Department:   

Design

Programs:   

Competitions:   

SESC0202A ; SEG0502A ;

Prerequisites:  

None.

Equivalences:  

None.

Course intention within the general study plan context:  

Course objective:  

On completing the educational unit, students identify the needs, desires, behavior patterns and likings of a specific public, applying human factor study methods. Finally, they produce a research report, applying qualitative and quantitative methodologies to study an issue related to their disciplinary field and/or interest.

Teaching and learning tecniques:  

Not Specified

Suggested Bibliography:  

TEXT BOOKS:
* Strauss Anselm L, Basics of qualitative research : techniques and procedures for developing grounded theory, 2nd ed., Thousand Oaks : Sage Publications, 1998, 0803959400
* Bauer, M., & Gaskell, G. , Qualitative research with text, image and sound: a practical handbook, Sage Publications, 2000, 

BOOKS FOR CONSULTATION:
* Blaikie, Norman W. H, Designing social research : the logic of anticipation, 2nd ed., Malden, MA : Polity Press, 2006, 9780745643380 (pb)

Academic credentials required to teach the course:  

(500404)Master Degree in Industrial Design ; (500401)Master Degree in Visual Design and Communication ; (500701)Master Degree in Art/Art Studies ; (509999)Master Degree in Animation or Digital Art ; (040201)Master Degree in Architecture ; (090101)Master Degree in Communication ; (090702)Master Degree in Digital Communication and Media/Multimedia ; (130101)Master Degree in Education ; (160199)Master Degree in Literature ; (240103)Master Degree in Humanities/ Humanistic Studies ; (420101)Master Degree in Psychology ; (450101)Master Degree in Social Sciences ; (521401)Master Degree in Marketing ; (500404)Doctoral Degree in Industrial Design ; (500401)Doctoral Degree in Visual Design and Communication ; (500701)Doctoral Degree in Art/Art Studies ; (509999)Doctoral Degree in Animation or Digital Art ; (040201)Doctoral Degree in Architecture ; (090101)Doctoral Degree in Communication ; (090702)Doctoral Degree in Digital Communication and Media/Multimedia ; (130101)Doctoral Degree in Education ; (160199)Doctoral Degree in Literature ; (240103)Doctoral Degree in Humanities/ Humanistic Studies ; (420101)Doctoral Degree in Psychology ; (450101)Doctoral Degree in Social Sciences ; (521401)Doctoral Degree in Marketing
CIP: 500404, 500401, 500701, 509999, 040201, 090101, 090702, 130101, 160199, 240103, 420101, 450101, 521401

Language of Instruction:  


Spanish