CO1005
Medios, cultura y sociedad Media, Culture and Society
CIP: 090101  Comunicación   CL-L-U-CA-UDC:  3-0-8-3-3.5       

Disciplina asociada:  

Comunicación

Escuela:  

Humanidades y Educación

Departamento Académico:   

Medios y Cultura Digital

Programas académicos:   

Requisitos:  

(Haber Aprobado H1017 o Estar Cursando H1017 o Haber Aprobado H1040 o Estar Cursando H1040)

Equivalencia:  

No tiene.

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

De acuerdo con los objetivos del programa de formación humanística y ciudadana de las carreras profesionales del Tecnológico de Monterrey, este curso busca contribuir a que los estudiantes aprecien y disfruten la gran diversidad de productos culturales audiovisuales que existen a su alcance, desde una perspectiva estética y social. Al mismo tiempo, este curso proporciona las herramientas de análisis necesarias para que los estudiantes se aproximen de manera crítica a los contenidos de la producción cultural que se difunde de manera masiva a través de los medios de comunicación. De esta manera, se busca que los estudiantes aprecien la cultura audiovisual y profundicen en su comprensión del mundo y de su entorno social y personal. La materia está diseñada para todos los alumnos cuyos planes de estudio incluyan cursos de Perspectiva Humanística. No requiere conocimientos previos relacionados con los medios de comunicación y la cultura. Como producto de aprendizaje de este curso, se espera que los estudiantes: 1. Participen en discusiones, elaboren ensayos y reportes en los que demuestren su comprensión de las diferentes lecturas de un mensaje de los medios de comunicación desde las perspectivas social y estética. 2. Presenten exposiciones en las que manifiesten su comprensión y aprecio hacia las distintas expresiones artísticas y de cultura popular, que se difunden a través de los medios masivos de comunicación.

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

Al finalizar el curso el alumno será capaz de:
- Apreciar y analizar los contenidos de una variedad de mensajes audiovisuales (de cine, radio, televisión, comics, música grabada, fotografías y medios interactivos) a través de tres dimensiones: la dimensión histórica, la dimensión social y la dimensión estético-semiótica.
- Demostrar que conoce las diversas posturas teóricas sobre el análisis crítico y semiótico de los relatos y aplicar el modelo más adecuado para estudiar cada medio y cada texto audiovisual.
- Conocer y apreciar diversas manifestaciones culturales.
- Analizar las posibles lecturas de un mensaje audiovisual.
-Reflexionar sobre el impacto de los mensajes de los medios de comunicación en la sociedad.

Técnica didáctica sugerida:  

Aprendizaje colaborativo

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE TEXTO:
* Anceschi, Videoculturas de fin de siglo, 2 ed., Spain : Madrid : Cátedra, 1996, spa,  843760964X
* Straubhaar, Joseph D., Media now : communications media in the information age, 3rd ed., Belmont, CA : Wadsworth/Thomson Learning, 2001,  0534551289 : PAP
* Carey, James W., Communication as culture : essays on media and society, New York : New York : Routledge, 2003, eng,  0044450621, 041590725X (rústica), 9780415907255 (rústica)

LIBROS DE CONSULTA:
* Negroponte, Nicholas., Being digital. Español.\"Ser digital”, 2a ed., Mexico : México : Oceno : Atlántida, 2001, spa,  9706512098
* Chandler, Alfred D. , Nation transformed by information. Español\"Una nación transformada por la información : cómo la información ha modelado a Estados Unidos de America desde la época de la colonia hasta la actualidad", 1a ed., Mexico : México, D.F. : Oxford University Press, c2002., spa,  9706136940, 9789706136947
* García Canclini, Néstor., Culturas híbridas : estrategias para entrar y salir de la modernidad, Mexico : México : Grijalbo, 2004, spa,  9700513009
* Flichy, Patrice., Una historia de la comunicación moderna : espacio público y vida privada, Mexico : Mexico: G. Gilli, 2002, spa,  9688871982
* García Canclini, Néstor, La globalización imaginada, Mexico : Buenos Aires : Paidós, 2001, spa,  968853434X
* Czitrom, Daniel J., Media and the American mind. Spanish\"De Morse a McLuhan : los medios de comunicación", 1a ed. en español, Mexico : Mexico : Publigrafics, 1982, spa,  9686677135
* Mastrini, Guillermo, Globalización y monopolios en la comunicación en América Latina : hacia una economía política de la comunicación, Argentina : Buenos Aires : Editorial Biblos, 1999, spa,  9507862382
* Silverstone, Roger., ¿Por qué estudiar los medios?, Argentina : Buenos Aires : Amorrortu, 2004, spa,  950518655x, 9789505186556
* Rincón, Omar., Narrativas mediáticas, o, cómo se cuenta la sociedad del entretenimiento, Spain : Barcelona : Gedisa, 2006, spa,  8497841379, 9788497841375
* Vale, Eugene., Técnicas del guión para cine y televisión, 6a ed., Spain : Barcelona : Gedisa, 1999, spa,  8474322235
* Manovich, Lev., El lenguaje de los nuevos medios de comunicación : la imagen en la era digital, Spain : Barcelona : Paidós, 2006, spa,  844931769X, 9788449317699
* Benet, Vicente J., La cultura del cine : introducción a la historia y la estética del cine, Spain : Barcelona : Paidós, 2004, spa,  8449315360
* Stam, Robert, New vocabularies in film semiotics. Español\"Nuevos conceptos de la teoría del cine : estructuralismo, semiótica, narratología, psicoanálisis, intertextualidad", Spain : Barcelona ; México : Paidós, 1999, spa,  844930699X
* Negroponte, Nicholas, El mundo digital : un futuro que ya ha llegado, 1a ed., Spain : Barcelona : Ediciones B, 2000, spa,  8440698569
* Carmona, Ramón, Cómo se comenta un texto fílmico, 5a ed., Spain : Madrid : Cátedra, 2002, spa,  8437609631, 9788437609638
* Zunzunegui Díez, Santos., Pensar la imagen, 6a ed., Spain : Madrid : Cátedra : Universidad del Pais Vasco, 2007, spa,  8437608155, 9788437608150
* Taléns, Jenaro, Elementos para una semiótica del texto artístico : (poesía, narrativa, teatro, cine), Madrid : Cátedra, D.L., 1978,  8437601355
* Flichy, Patrice, Lo imaginario de internet, Spain : Madrid : Tecnos, 2001, spa,  8430939792
* Rosales Mateos, Emilio, Estética y medios de comunicación : sueños que el dinero puede comprar, Spain : Madrid : Tecnos, 2002, spa,  8430937951
* Flichy, Patrice, Las multinacionales del audiovisual : por un análisis económico de los media, Spain : Barcelona : Gili, 1993, spa,  8425210607
* Hoggart, Richard, Mass media in a mass society : myth and reality, New York : London ; New York : Continuum, 2004, eng,  0826472850
* Flichy, Patrice, Dynamics of modern communication : the shaping and impact of new communication technologies, England : London : SAGE, 1992, eng,  0803978502, 0803978510 (rústica)
* Holtzman, Linda, Media messages : what film, television, and popular music teach us about race, class, gender, and sexual orientation, New York : Armonk, N.Y. : M.E. Sharpe, 2000, eng,  0765603365 : HRD $74.95
* Holmes, David, Communication theory : media, technology and society, England : London : SAGE, 2005, eng,  076197069X, 0761970703 (rústica
* Briggs, Asa, A social history of the media : from Gutenberg to the Internet, 2nd ed., England : Cambridge, UK ; Malden, MA, USA : Polity, 2005, eng,  0745635113 (encuadernado), 0745635121 (rústica), 9780745635125
* Rogers, Everett M., Diffusion of innovations, 5th. Edition, New York : New York, NY: Free Press, eng,  0743222091, 9780743222099
* Chandler, Alfred D. (Alfred Dupont), Inventing the electronic century : the epic story of the consumer electronics and computer industries : with a new preface, Massachusetts : The Free Press, 2002, eng,  0743215672
* Zoonen, Liesbet van, Entertaining the citizen : when politics and popular culture converge, Maryland : Lanham, MD : Rowman & Littlefield, 2005, eng,  0742529061 (tela : papel alcalino), 074252907X (rústica : papel alcalino)
* Bucy, Erick P., Living in the information age : a new media reader, California : Belmont, CA : Wadsworth Thomson Learning, 1995, eng,  0534590497
* Vaughn, Stephen, Freedom and entertainment : rating the movies in an age of new media, New York : New York : Cambridge University Press, c2002., eng,  0521676541 (rústica), 0521852587, 9780521676540 (rústica), 9780521852586
* Vogel, Harold L. (Harold Leslie), Entertainment industry economics : a guide for financial analysis, 6th ed., England : Cambridge ; New York : Cambridge University Press, 2004, eng,  0521836123 (hardback)
* Hoover, Stewart M., Media, home, and family, New York : New York : Routledge, 2004, eng,  0415969166 (encuadernado : papel alcalino), 0415969174 (rústica : papel alcalino)
* Winston, Brian, Media Technology and Society; A History: From the Telegraph to the Internet, 1, Routledge, 2005, Inglés,  041514230X
* Brody, E. W, Communication tomorrow : new audiences, new technologies, new media, New York : New York : Praeger, 1990, eng,  027593280X (alk. paper), 0275932818 (pbk. : alk. paper)
* Monaco, James., How to read a film : the world of movies, media, multimedia : language, history, theory, 3rd ed., completely rev. and expanded., New York : Oxford University Press, 2000,  019503869X (ru´stica), 019513981X

Perfil del Profesor:  

(090101)Maestría en Comunicación ; (450101)Maestría en Ciencias Sociales ; (500699)Maestría en Cine/Video o Artes Fotográficas ; (240103)Maestría en Humanidades/Estudios Humanísticos ; (160101)Maestría en Lenguas y Literaturas Extranjeras ; (090401)Maestría en Periodismo ; (090701)Maestría en Radio/Televisión ; (090401)Doctorado en Periodismo ; (090101)Doctorado en Comunicación ; (090101)Doctorado en Comunicación ; (450101)Doctorado en Ciencias Sociales ; (500699)Doctorado en Cine/Video o Artes Fotográficas ; (240103)Doctorado en Humanidades/Estudios Humanísticos ; (160101)Doctorado en Lenguas y Literaturas Extranjeras ; (090701)Doctorado en Radio/Televisión
CIP: 090101, 450101, 500699, 240103, 160101, 090401, 090701

Experiencia recomendada:  

De preferencia que tengan experiencia en docencia, producción, investigación y/o publicaciones en las áreas de Comunicación, Medios, Arte y/o Estudios Culturales.

Idioma en que se imparte la materia:  


Español
CIP: 090101  Communication Studies/Speech Communication and Rhetoric.   CL-L-U-CA-UDC:  3-0-8-3-3.5       

Discipline:  

Communication

School:   

Humanities and Education

Academic Department:   

Digital Media and Culture

Programs:   

Prerequisites:  

( H1017 or H1017 Corequisite or H1040 or H1040 Corequisite)

Equivalences:  

None.

Course intention within the general study plan context:  

According to the objectives of the Humanistic and Citizen Formation Program of the Monterrey Tech's Academic Programs, this course tries to contribute to the students' appreciation and enjoyment of the great diversity of cultural products available from an aesthetic and social perspective. At the same time, this course provides the students the necessary tools to critically approach the contents of the cultural production offered through mass communication media. Thus, it is expected that students will appreciate the audiovisual culture and will manage to deepen their understanding of the world, and of their social and personal surroundings. The course is designed for students enrolled in academic programs including courses on Humanistic Perspective. It does not require that students take previous courses in mass media and culture. As a consequence of this course, it is expected that the students participate in discussions; write essays and reports that allow them to present their understanding of the different readings of a mass media message, from the social and aesthetic perspectives; make presentations in which they show their understanding and appreciation of the different artistic and cultural expressions available through mass communication media.

Course objective:  

The students will understand, appreciate and analyze the contents of a variety of audiovisual messages (from film, radio, television, comics, recorded music, photography and interactive media) through historical, social and aesthetic-semiotic dimensions. They will also study different theoretical approaches to the critical and semiotic analysis of the audiovisual narratives and they will apply the appropriate model to study each medium and every audiovisual text. It is intended that the students, through the analysis of several audiovisual narratives, understand and appreciate different cultural manifestations, analyze the different readings of an audiovisual message and, at the same time, think about the impact of mass media messages on society.

Teaching and learning tecniques:  

Collaborative learning

Suggested Bibliography:  

TEXT BOOKS:
* Anceschi, Videoculturas de fin de siglo, 2 ed., Spain : Madrid : Cátedra, 1996, spa,  843760964X
* Straubhaar, Joseph D., Media now : communications media in the information age, 3rd ed., Belmont, CA : Wadsworth/Thomson Learning, 2001,  0534551289 : PAP
* Carey, James W., Communication as culture : essays on media and society, New York : New York : Routledge, 2003, eng,  0044450621, 041590725X (rústica), 9780415907255 (rústica)

BOOKS FOR CONSULTATION:
* Negroponte, Nicholas., Being digital. Español.\"Ser digital”, 2a ed., Mexico : México : Oceno : Atlántida, 2001, spa,  9706512098
* Chandler, Alfred D. , Nation transformed by information. Español\"Una nación transformada por la información : cómo la información ha modelado a Estados Unidos de America desde la época de la colonia hasta la actualidad", 1a ed., Mexico : México, D.F. : Oxford University Press, c2002., spa,  9706136940, 9789706136947
* García Canclini, Néstor., Culturas híbridas : estrategias para entrar y salir de la modernidad, Mexico : México : Grijalbo, 2004, spa,  9700513009
* Flichy, Patrice., Una historia de la comunicación moderna : espacio público y vida privada, Mexico : Mexico: G. Gilli, 2002, spa,  9688871982
* García Canclini, Néstor, La globalización imaginada, Mexico : Buenos Aires : Paidós, 2001, spa,  968853434X
* Czitrom, Daniel J., Media and the American mind. Spanish\"De Morse a McLuhan : los medios de comunicación", 1a ed. en español, Mexico : Mexico : Publigrafics, 1982, spa,  9686677135
* Mastrini, Guillermo, Globalización y monopolios en la comunicación en América Latina : hacia una economía política de la comunicación, Argentina : Buenos Aires : Editorial Biblos, 1999, spa,  9507862382
* Silverstone, Roger., ¿Por qué estudiar los medios?, Argentina : Buenos Aires : Amorrortu, 2004, spa,  950518655x, 9789505186556
* Rincón, Omar., Narrativas mediáticas, o, cómo se cuenta la sociedad del entretenimiento, Spain : Barcelona : Gedisa, 2006, spa,  8497841379, 9788497841375
* Vale, Eugene., Técnicas del guión para cine y televisión, 6a ed., Spain : Barcelona : Gedisa, 1999, spa,  8474322235
* Manovich, Lev., El lenguaje de los nuevos medios de comunicación : la imagen en la era digital, Spain : Barcelona : Paidós, 2006, spa,  844931769X, 9788449317699
* Benet, Vicente J., La cultura del cine : introducción a la historia y la estética del cine, Spain : Barcelona : Paidós, 2004, spa,  8449315360
* Stam, Robert, New vocabularies in film semiotics. Español\"Nuevos conceptos de la teoría del cine : estructuralismo, semiótica, narratología, psicoanálisis, intertextualidad", Spain : Barcelona ; México : Paidós, 1999, spa,  844930699X
* Negroponte, Nicholas, El mundo digital : un futuro que ya ha llegado, 1a ed., Spain : Barcelona : Ediciones B, 2000, spa,  8440698569
* Carmona, Ramón, Cómo se comenta un texto fílmico, 5a ed., Spain : Madrid : Cátedra, 2002, spa,  8437609631, 9788437609638
* Zunzunegui Díez, Santos., Pensar la imagen, 6a ed., Spain : Madrid : Cátedra : Universidad del Pais Vasco, 2007, spa,  8437608155, 9788437608150
* Taléns, Jenaro, Elementos para una semiótica del texto artístico : (poesía, narrativa, teatro, cine), Madrid : Cátedra, D.L., 1978,  8437601355
* Flichy, Patrice, Lo imaginario de internet, Spain : Madrid : Tecnos, 2001, spa,  8430939792
* Rosales Mateos, Emilio, Estética y medios de comunicación : sueños que el dinero puede comprar, Spain : Madrid : Tecnos, 2002, spa,  8430937951
* Flichy, Patrice, Las multinacionales del audiovisual : por un análisis económico de los media, Spain : Barcelona : Gili, 1993, spa,  8425210607
* Hoggart, Richard, Mass media in a mass society : myth and reality, New York : London ; New York : Continuum, 2004, eng,  0826472850
* Flichy, Patrice, Dynamics of modern communication : the shaping and impact of new communication technologies, England : London : SAGE, 1992, eng,  0803978502, 0803978510 (rústica)
* Holtzman, Linda, Media messages : what film, television, and popular music teach us about race, class, gender, and sexual orientation, New York : Armonk, N.Y. : M.E. Sharpe, 2000, eng,  0765603365 : HRD $74.95
* Holmes, David, Communication theory : media, technology and society, England : London : SAGE, 2005, eng,  076197069X, 0761970703 (rústica
* Briggs, Asa, A social history of the media : from Gutenberg to the Internet, 2nd ed., England : Cambridge, UK ; Malden, MA, USA : Polity, 2005, eng,  0745635113 (encuadernado), 0745635121 (rústica), 9780745635125
* Rogers, Everett M., Diffusion of innovations, 5th. Edition, New York : New York, NY: Free Press, eng,  0743222091, 9780743222099
* Chandler, Alfred D. (Alfred Dupont), Inventing the electronic century : the epic story of the consumer electronics and computer industries : with a new preface, Massachusetts : The Free Press, 2002, eng,  0743215672
* Zoonen, Liesbet van, Entertaining the citizen : when politics and popular culture converge, Maryland : Lanham, MD : Rowman & Littlefield, 2005, eng,  0742529061 (tela : papel alcalino), 074252907X (rústica : papel alcalino)
* Bucy, Erick P., Living in the information age : a new media reader, California : Belmont, CA : Wadsworth Thomson Learning, 1995, eng,  0534590497
* Vaughn, Stephen, Freedom and entertainment : rating the movies in an age of new media, New York : New York : Cambridge University Press, c2002., eng,  0521676541 (rústica), 0521852587, 9780521676540 (rústica), 9780521852586
* Vogel, Harold L. (Harold Leslie), Entertainment industry economics : a guide for financial analysis, 6th ed., England : Cambridge ; New York : Cambridge University Press, 2004, eng,  0521836123 (hardback)
* Hoover, Stewart M., Media, home, and family, New York : New York : Routledge, 2004, eng,  0415969166 (encuadernado : papel alcalino), 0415969174 (rústica : papel alcalino)
* Winston, Brian, Media Technology and Society; A History: From the Telegraph to the Internet, 1, Routledge, 2005, Inglés,  041514230X
* Brody, E. W, Communication tomorrow : new audiences, new technologies, new media, New York : New York : Praeger, 1990, eng,  027593280X (alk. paper), 0275932818 (pbk. : alk. paper)
* Monaco, James., How to read a film : the world of movies, media, multimedia : language, history, theory, 3rd ed., completely rev. and expanded., New York : Oxford University Press, 2000,  019503869X (ru´stica), 019513981X

Academic credentials required to teach the course:  

(090101)Master Degree in Communication and (450101)Master Degree in Social Sciences and (500699)Master Degree in Cinematography/Video or Photographic Arts and (240103)Master Degree in Humanities/ Humanistic Studies and (160101)Master Degree in Foreign Languages and Literatures and (090401)Master Degree in Journalism and (090701)Master Degree in Radio/Television and (090401)Doctoral Degree in Journalism and (090101)Doctoral Degree in Communication and (090101)Doctoral Degree in Communication and (450101)Doctoral Degree in Social Sciences and (500699)Doctoral Degree in Cinematography/Video or Photographic Arts and (240103)Doctoral Degree in Humanities/ Humanistic Studies and (160101)Doctoral Degree in Foreign Languages and Literatures and (090701)Doctoral Degree in Radio/Television
CIP: 090101, 450101, 500699, 240103, 160101, 090401, 090701

Recommended Experience:  

Preferably with teaching experience, production, research and/or publications in Communication, Media, Art and/or Cultural Studies.

Language of Instruction:  


Spanish