CO2003
Métodos cuantitativos para la investigación social Quantitative Social Research Methods
Curso con proyecto.
Curso en el que se recomienda incorporar el uso de tecnologías de información.
CIP: 450101  Ciencias Sociales   CL-L-U-CA-UDC:  3-0-8-3-3.5       

Disciplina asociada:  

Comunicación

Escuela:  

Humanidades y Educación

Departamento Académico:   

Medios y Cultura Digital

Programas académicos:   

Requisitos:  

(Haber Aprobado H1017 y Haber Aprobado MA1008) o (Haber Aprobado H1040 y Haber Aprobado MA1008) o (Haber Aprobado H1040 y Estar Cursando CD1003) o (Haber Aprobado MA1020 y Haber Aprobado H1040)

Equivalencia:  

MI00821 ; MI99821

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

Curso de nivel intermedio en el área de metodología de investigación en las ciencias sociales que introduce al alumno al manejo de herramientas metodológicas y cuantitativas a partir del diseño de proyectos de investigación por medio del uso del modelo hipotético-deductivo aplicando medidas estadísticas descriptivas e inferenciales. Requiere conocimientos y práctica de metodología de investigación documental y estadística. Como resultado de aprendizaje el alumno deberá elaborar, en equipo, un proyecto de investigación cuantitativo, recopilando los datos por medio de la aplicación de encuestas o de la técnica de análisis de contenido y empleando adecuadamente las herramientas estadísticas descriptivas e inferenciales con el uso de un paquete computacional. Este proyecto deberá incluir el diseño de los indicadores, la prueba de hipótesis y la redacción de un informe. Se recomienda utilizar paquetes computacionales para el análisis de datos cuantitativos como SPSS, SAS y NCSS.

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

Al finalizar el curso el alumno será capaz de:
- Conocer las técnicas de la investigación social y sus características a partir del paradigma cuantitativo.
- Diseñar y realizar un proyecto de investigación social cuantitativo pasando por las diferentes etapas del mismo, como son: el planteamiento de la pregunta de investigación, la revisión de literatura, la definición de hipótesis, la construcción de variables e indicadores, la recopilación e interpretación de los datos, la contrastación de hipótesis y la redacción del informe final, utilizando la técnica de la encuesta o el análisis de contenido, empleando un paquete computacional para el procesamiento de los datos.

Técnica didáctica sugerida:  

Aprendizaje orientado a proyectos

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE TEXTO:
* Fowler, Floyd J., Survey research methods, 3rd ed., California : Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications, 2002, eng,  0761921907, 0761921915, 9780761921905, 9780761921912
* Babbie, Earl R., Survey research methods, 2nd ed., California : Belmont, Calif. : Wadsworth Pub. Co., 1990, eng,  0534126723, 9780534126728
* Hernández Sampieri, Roberto, Metodología y taller de investigación, 1a ed., México : McGraw-Hill, 2006,  ,  9701060334

LIBROS DE CONSULTA:
* Levin, Jack, Fundamentos de estadística en la investigación social, 2a ed., Mexico : México : Oxford University, 1999, spa,  9686199365, 9701510542
* Glass, Gene V., Métodos estadísticos aplicados a las ciencias sociales, México : Prentice-Hall Hispanoamericana, 1996,  968880422
* Bunge, Mario Augusto, La ciencia, su método y su filosofía, 1a ed., México : Nueva Imagen, 2000,  968390176X
* Pardinas, Felipe, Metodología y técnicas de investigación en ciencias sociales, 39a ed., Mexico : México : Siglo Veintiuno, 2008, spa,  9682315778
* Mardones, José María, Filosofía de las Ciencias Humanas y Sociales : materiales para una fundamentación científica, 2a ed., Barcelona : Anthropos, 2003,  8476583141
* Boudon, Raymond., Metodología de las ciencias sociales, 3a ed., Spain : Barcelona : Lía, 1985, spa,  8472224716
* García Ferrando, Manuel, El análisis de la realidad social : métodos y técnicas de investigación, 3a ed., rev., Spain : Madrid : Alianza Editorial, 2000, spa,  8420686638, 9788420686639
* Grimm, Laurence G., Reading and understanding more multivariate statistics, 1st ed, District of Columbia : Washington, DC : American Psychological Association, 2000, eng,  1557986983 (pbk : alk. paper)
* Grimm, Laurence G., Reading and understanding multivariate statistics, Washington, D.C. : American Psychological Association, 1996,  1557982732 (acid-free paper)
* Isaac, Stephen, Handbook in research and evaluation : a collection of principles, methods, and strategies useful in the planning, design, and evaluation of studies in education and the behavioral sciences, 3rd ed., San Diego, Calif. : EdITS, 1995,  0912736259, 0912736321 (pbk.)
* Henry, Gary T., Graphing data : techniques for display and analysis, California : Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications, 1995, eng,  0803956746, 0803956754 (rústica), 9780803956742, 9780803956759 (rústica)
* Lavrakas, Paul J., Telephone survey methods : sampling, selection, and supervision, 2nd ed., California : Newbury Park, Ca. : Sage Publications, 1993, eng,  0803953062 (tela), 0803953070 (rústica), 9780803953062 (tela), 9780803953079 (rústica)
* Bailey, Kenneth D., Typologies and taxonomies : an introduction to classification techniques, Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications, 1994,  0803952597 (pbk.)
* Hardy, Melissa A., Regression with dummy variables, California : Newbury Park : Sage Publications, 1993, eng,  0803951280
* Mangione, Thomas W., Mail Surveys: Improving the Quality, Sage, 1995,  0803946635
* Fowler, Floyd J., Improving survey questions : design and evaluation, California : Thousand Oaks : Sage Publications, 1995, eng,  0803945825 (tela : papel alcalino), 0803945833 (rústica : papel alcalino), 9780803945821 (tela : papel alcalino), 9780803945838 (rústica : papel alcalino)
* Spector, Paul E, Summated rating scale construction : an introduction, California : Newbury Park, Calif. : Sage Publications, 1992, eng,  0803943415 : $8.50
* Fowler, Floyd J, Standardized survey interviewing : minimizing interviewer-related error, California : Newbury Park, Calif. : Sage Publications, 1990, eng,  0803930925, 0803930933 (rústica)
* Henry, Gary T., Practical sampling, California : Newbury Park : Sage Publications, 1990, eng,  0803929587, 0803929595 (rústica), 9780803929586, 9780803929593 (rústica)
* Converse, Jean M., Survey questions : handcrafting the standardized questionnaire, California : Beverly Hills, CA : Sage Publications, 1986, eng,  0803927436 (rústica)
* Kimmel, Allan J., Ethics and values in applied social research, California : Newbury Park, Calif. : Sage Publications, 1988, eng,  0803926316, 0803926324 (rústica)
* Carmines, Edward G, Reliability and validity assessment, California : Beverly Hills, Calif. : Sage Publications, 1979, eng,  0803913710
* Bradburn, Norman M, Asking questions : the definitive guide to questionnaire design--for market research, political polls, and social and health questionnaires, Rev. ed, California : San Francisco : Jossey-Bass, 2004, eng,  0787973432 (electronic bk.)
* DeVellis, Robert F., Scale development : theory and applications, 2nd ed., California : Thousand Oaks, California : Sage Publications, Inc., 2003, eng,  0761926046 (tela), 0761926054 (rústica)
* Chen, Peter Y., Correlation : parametric and nonparametric measures, California : Thousands Oaks, Calif. : Sage Publications, 2002, eng,  0761922288
* Netemeyer, Richard G., Scaling procedures : issues and applications, California : Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications, 2003, eng,  0761920269 (C), 0761920277 (P)
* Wimmer, Roger D., Mass media research : an introduction, 8th ed., California : Belmont, CA : Thomson, Wadsworth, 2006, eng,  0534647189, 9780534647186
* Ary, Donald., Introduction to research in education, 6th ed., California : Belmont, Calf. : Wadsworth, 2002, eng,  0534246656
* Toureangeau, Roger; Rips, Lance J.; Rasinski, Kenneth, The Psychology of Survey Response, Cambridge, 2000,  05215796296
* Babbie, Earl R., The practice of social research, 11th ed., California : Belmont, CA : Thomson Wadsworth, 2007, eng,  0495093254
* Kish, Leslie, Survey Sampling, New York : John Wiley, 1976,  047148900X
* Schuman, Howard, Questions and answers in attitude surveys : experiments on question form, wording, and context, New York : New York : Academic Press, 1981, eng,  0126313504

Perfil del Profesor:  

(450101)Maestría en Ciencias Sociales ; (090101)Maestría en Comunicación ; (130601)Maestría en Evaluación e Investigación Educativa ; (420101)Maestría en Psicología ; (521401)Maestría en Mercadotecnia ; (540101)Maestría en Historia ; (450101)Doctorado en Ciencias Sociales ; (090101)Doctorado en Comunicación ; (130601)Doctorado en Evaluación e Investigación Educativa ; (420101)Doctorado en Psicología ; (521401)Doctorado en Mercadotecnia ; (540101)Doctorado en Historia
CIP: 450101, 090101, 130601, 420101, 521401, 540101

Idioma en que se imparte la materia:  


Español
Course with project.
Course in which it’s recommended to incorporate the use of information technologies.
CIP: 450101  Social Sciences, General.   CL-L-U-CA-UDC:  3-0-8-3-3.5       

Discipline:  

Communication

School:   

Humanities and Education

Academic Department:   

Digital Media and Culture

Programs:   

Prerequisites:  

( H1017 and MA1008) or ( H1040 and MA1008) or ( H1040 and CD1003 Corequisite) or ( MA1020 and H1040)

Equivalences:  

MI00821 ; MI99821

Course intention within the general study plan context:  

Intermediate course on research methodology for social science, which introduces students to the handling of methodological and quantitative tools for research project design using the hypothetical-deductive model and applying descriptive and inferential statistical measures. This course requires prior knowledge of and practice in documentary research methodology and statistics. As a learning outcome, in teams, students will be able to complete a quantitative research project, collecting data by administering surveys or using the content analysis technique and using descriptive and inferential statistical tools properly with a computer package. This project must include the design of indicators, hypothesis testing and a written report. The use of computer packages for qualitative data analysis, such as SPSS, SAS and NCSS, is recommended.

Course objective:  

Upon completion of this course, students will be able to understand the techniques of social research and their characteristics in terms of a quantitative paradigm; design and develop a quantitative social research project which will include the different phases of the project including the proposal of the research question, a review of the literature, definition of the hypothesis, construction of variables and indicators, data collection and interpretation, hypothesis contrasting, and the writing of the final report, using either the interview or content analysis technique and utilizing a computational package in order to process data.

Teaching and learning tecniques:  

Learning-oriented projects

Suggested Bibliography:  

TEXT BOOKS:
* Fowler, Floyd J., Survey research methods, 3rd ed., California : Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications, 2002, eng,  0761921907, 0761921915, 9780761921905, 9780761921912
* Babbie, Earl R., Survey research methods, 2nd ed., California : Belmont, Calif. : Wadsworth Pub. Co., 1990, eng,  0534126723, 9780534126728
* Hernández Sampieri, Roberto, Metodología y taller de investigación, 1a ed., México : McGraw-Hill, 2006,  ,  9701060334

BOOKS FOR CONSULTATION:
* Levin, Jack, Fundamentos de estadística en la investigación social, 2a ed., Mexico : México : Oxford University, 1999, spa,  9686199365, 9701510542
* Glass, Gene V., Métodos estadísticos aplicados a las ciencias sociales, México : Prentice-Hall Hispanoamericana, 1996,  968880422
* Bunge, Mario Augusto, La ciencia, su método y su filosofía, 1a ed., México : Nueva Imagen, 2000,  968390176X
* Pardinas, Felipe, Metodología y técnicas de investigación en ciencias sociales, 39a ed., Mexico : México : Siglo Veintiuno, 2008, spa,  9682315778
* Mardones, José María, Filosofía de las Ciencias Humanas y Sociales : materiales para una fundamentación científica, 2a ed., Barcelona : Anthropos, 2003,  8476583141
* Boudon, Raymond., Metodología de las ciencias sociales, 3a ed., Spain : Barcelona : Lía, 1985, spa,  8472224716
* García Ferrando, Manuel, El análisis de la realidad social : métodos y técnicas de investigación, 3a ed., rev., Spain : Madrid : Alianza Editorial, 2000, spa,  8420686638, 9788420686639
* Grimm, Laurence G., Reading and understanding more multivariate statistics, 1st ed, District of Columbia : Washington, DC : American Psychological Association, 2000, eng,  1557986983 (pbk : alk. paper)
* Grimm, Laurence G., Reading and understanding multivariate statistics, Washington, D.C. : American Psychological Association, 1996,  1557982732 (acid-free paper)
* Isaac, Stephen, Handbook in research and evaluation : a collection of principles, methods, and strategies useful in the planning, design, and evaluation of studies in education and the behavioral sciences, 3rd ed., San Diego, Calif. : EdITS, 1995,  0912736259, 0912736321 (pbk.)
* Henry, Gary T., Graphing data : techniques for display and analysis, California : Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications, 1995, eng,  0803956746, 0803956754 (rústica), 9780803956742, 9780803956759 (rústica)
* Lavrakas, Paul J., Telephone survey methods : sampling, selection, and supervision, 2nd ed., California : Newbury Park, Ca. : Sage Publications, 1993, eng,  0803953062 (tela), 0803953070 (rústica), 9780803953062 (tela), 9780803953079 (rústica)
* Bailey, Kenneth D., Typologies and taxonomies : an introduction to classification techniques, Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications, 1994,  0803952597 (pbk.)
* Hardy, Melissa A., Regression with dummy variables, California : Newbury Park : Sage Publications, 1993, eng,  0803951280
* Mangione, Thomas W., Mail Surveys: Improving the Quality, Sage, 1995,  0803946635
* Fowler, Floyd J., Improving survey questions : design and evaluation, California : Thousand Oaks : Sage Publications, 1995, eng,  0803945825 (tela : papel alcalino), 0803945833 (rústica : papel alcalino), 9780803945821 (tela : papel alcalino), 9780803945838 (rústica : papel alcalino)
* Spector, Paul E, Summated rating scale construction : an introduction, California : Newbury Park, Calif. : Sage Publications, 1992, eng,  0803943415 : $8.50
* Fowler, Floyd J, Standardized survey interviewing : minimizing interviewer-related error, California : Newbury Park, Calif. : Sage Publications, 1990, eng,  0803930925, 0803930933 (rústica)
* Henry, Gary T., Practical sampling, California : Newbury Park : Sage Publications, 1990, eng,  0803929587, 0803929595 (rústica), 9780803929586, 9780803929593 (rústica)
* Converse, Jean M., Survey questions : handcrafting the standardized questionnaire, California : Beverly Hills, CA : Sage Publications, 1986, eng,  0803927436 (rústica)
* Kimmel, Allan J., Ethics and values in applied social research, California : Newbury Park, Calif. : Sage Publications, 1988, eng,  0803926316, 0803926324 (rústica)
* Carmines, Edward G, Reliability and validity assessment, California : Beverly Hills, Calif. : Sage Publications, 1979, eng,  0803913710
* Bradburn, Norman M, Asking questions : the definitive guide to questionnaire design--for market research, political polls, and social and health questionnaires, Rev. ed, California : San Francisco : Jossey-Bass, 2004, eng,  0787973432 (electronic bk.)
* DeVellis, Robert F., Scale development : theory and applications, 2nd ed., California : Thousand Oaks, California : Sage Publications, Inc., 2003, eng,  0761926046 (tela), 0761926054 (rústica)
* Chen, Peter Y., Correlation : parametric and nonparametric measures, California : Thousands Oaks, Calif. : Sage Publications, 2002, eng,  0761922288
* Netemeyer, Richard G., Scaling procedures : issues and applications, California : Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications, 2003, eng,  0761920269 (C), 0761920277 (P)
* Wimmer, Roger D., Mass media research : an introduction, 8th ed., California : Belmont, CA : Thomson, Wadsworth, 2006, eng,  0534647189, 9780534647186
* Ary, Donald., Introduction to research in education, 6th ed., California : Belmont, Calf. : Wadsworth, 2002, eng,  0534246656
* Toureangeau, Roger; Rips, Lance J.; Rasinski, Kenneth, The Psychology of Survey Response, Cambridge, 2000,  05215796296
* Babbie, Earl R., The practice of social research, 11th ed., California : Belmont, CA : Thomson Wadsworth, 2007, eng,  0495093254
* Kish, Leslie, Survey Sampling, New York : John Wiley, 1976,  047148900X
* Schuman, Howard, Questions and answers in attitude surveys : experiments on question form, wording, and context, New York : New York : Academic Press, 1981, eng,  0126313504

Academic credentials required to teach the course:  

(450101)Master Degree in Social Sciences and (090101)Master Degree in Communication and (130601)Master Degree in Educational Assessment, Evaluation and Research and (420101)Master Degree in Psychology and (521401)Master Degree in Marketing and (540101)Master Degree in History and (450101)Doctoral Degree in Social Sciences and (090101)Doctoral Degree in Communication and (130601)Doctoral Degree in Educational Assessment, Evaluation and Research and (420101)Doctoral Degree in Psychology and (521401)Doctoral Degree in Marketing and (540101)Doctoral Degree in History
CIP: 450101, 090101, 130601, 420101, 521401, 540101

Language of Instruction:  


Spanish