|
|||||
Disciplina asociada:Comunicación |
|||||
Escuela:
Humanidades y Educación
|
|||||
Departamento Académico:
Medios y Cultura Digital
|
|||||
Programas académicos: |
|||||
Requisitos:(Haber Aprobado H1017 o Haber Aprobado H1040 o Estar Cursando H1040) |
|||||
Equivalencia:CO00834 ; CO99834 |
|||||
Intención del curso en el contexto general del plan de estudios: |
|||||
Curso de nivel intermedio en el área de metodología de investigación en las ciencias sociales, que busca proveer al alumno de una visión integral de la investigación social de manera que sea capaz de explicar y entender la realidad social, y ofrecer alternativas para su estudio. El estudiante conocerá las características de la investigación con diseño abierto y aplicará técnicas cualitativas en un proyecto de investigación social, además de que valorará la importancia de realizar este proyecto de acuerdo con las reglas, normas y códigos que son aceptados por la comunidad académica y por las asociaciones de investigadores y científicos sociales. Requiere conocimientos y práctica previos de metodología de investigación documental y metodología de investigación en ciencias sociales. Como resultado de aprendizaje, el alumno deberá elaborar en equipo un proyecto de investigación cualitativo, recopilando los datos por medio de la aplicación de entrevistas a profundidad, grupos de discusión y observación participante. Se recomienda utilizar paquetes computacionales para el análisis de datos cualitativos como NVivo, MAXQDA y ATLAS. Ti. |
|||||
Objetivo general de la Unidad de Formación: |
|||||
Al finalizar el curso el alumno será capaz de: -Conocer las técnicas de la investigación social y sus características a partir del paradigma cualitativo, poniendo especial cuidado en los aspectos éticos en la generación y el manejo de la información; -Aplicar las técnicas de la entrevista a profundidad, de los grupos de discusión y la observación participante para la generación de datos; y elaborará en equipo un proyecto de investigación desde el planteamiento de la pregunta de investigación, la definición del objetivo de investigación, las categorías, la interpretación de resultados. -Elaborar reportes de investigación.
|
|||||
Técnica didáctica sugerida: |
|||||
Aprendizaje orientado a proyectos | |||||
Bibliografía sugerida: |
|||||
LIBROS DE TEXTO: * Taylor, S. y Bogdan, R., Introducción a los métodos cualitativos, Paidós, 1987, * Hernández Sampieri, Roberto, Metodología y taller de investigación, 1a ed., México : McGraw-Hill, 2006, , 9701060334 LIBROS DE CONSULTA: * Pérez Serrano, Gloria., Investigación cualitativa : retos e interrogantes, 3a ed., Madrid : La Muralla, 2001, 8471336286 (v. 1), 8471336294 (v. 2) * Stake, Robert E., Investigación con estudio de casos, 3a ed. (reimpresión)., sp : Madrid : Morata, 1998, spa, 847112422X * Lincoln, Yvonna S., Naturalistic inquiry, California : Beverly Hills, Calif. : Sage Publications, 1985, eng, 0803924313 * Editors, Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, Collecting and interpreting qualitative materials, 2nd. Edition, California : Thousand Oaks, Calif.: Sage, 2003, eng, 0761926879 (rústica) * Stewart, David W., Focus groups : theory and practice, 2nd ed., California : Thousand Oaks : SAGE Publications, 2007, eng, 0761925821 (tela : papel alcalino), 076192583X (rústica : papel alcalino), 9780761925828 (tela : papel alcalino), 9780761925835 (rústica : papel alcalino) * Yin, Robert K., Case study research : design and methods, 3rd ed., Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications, 2003, 076192552X (papel acalino), 0761925538 (ru´stica : p * Weiss, Robert Stuart, Learning from strangers: The art and method of qualitative interview studies, 1st Free Press pbk. ed., New York : New York: Free Press, 1995, 1994, eng, 0684823128, 9780684823126 * Delgado, J., Métodos y técnicas cualitativos de investigación en Ciencias Sociales., Síntesis, 1995, * Callejo, J., El grupo de discusión: introducción a una práctica de investigación., Ariel Practicum, 2001, * Denzin, Norman K., Strategies of qualitative inquiry , 2nd ed., Thousand Oaks, CA : Sage, 2003, , 0761926917 (Paper) * Denzin, Norman K., The SAGE handbook of qualitative research, 3rd ed., Thousand Oaks : Sage Publications, c2005, , 0761927573 (encuadenado) * Denzin, Norman K., Handbook of critical and indigenous methodologies , , Los Angeles : Sage, c2008, , 1412918030 (cloth), 9781412918039 (cloth) |
|||||
Perfil del Profesor: |
|||||
(450101)Maestría en Ciencias Sociales ; (450201)Maestría en Antropología ; (090101)Maestría en Comunicación ; (130101)Maestría en Educación ; (130601)Maestría en Evaluación e Investigación Educativa ; (420101)Maestría en Psicología ; (521401)Maestría en Mercadotecnia ; (540101)Maestría en Historia ; (450101)Doctorado en Ciencias Sociales ; (450201)Doctorado en Antropología ; (090101)Doctorado en Comunicación ; (130101)Doctorado en Educación ; (130601)Doctorado en Evaluación e Investigación Educativa ; (420101)Doctorado en Psicología ; (521401)Doctorado en Mercadotecnia ; (540101)Doctorado en Historia CIP: 450101, 450201, 090101, 130101, 130601, 420101, 521401, 540101 |
|||||
|
|||||
Discipline:Communication |
|||||
School:
Humanities and Education
|
|||||
Academic Department:
Digital Media and Culture
|
|||||
Programs: |
|||||
Prerequisites:( H1017 or H1040 or H1040 Corequisite) |
|||||
Equivalences:CO00834 ; CO99834 |
|||||
Course intention within the general study plan context: |
|||||
Intermediate course on research methodology for social science, which seeks to provide students with an integral vision of social research so that they will be able to explain and understand the social reality and offer alternatives for studying it. Students will learn about the characteristics of research with an open design and apply the qualitative techniques to a social research project, and also assess the importance of conducting this project in accordance with the rules, standards and codes accepted by the academic community and by social research and scientific associations. This course requires prior knowledge of and practice in documentary research methodology and social science research methodology. As a learning outcome, in teams, students will be able to complete a qualitative research project, collecting data by conducting in-depth interviews, discussion groups and participant observation. The use of computer packages for quantitative data analysis, such as NVivo, MAXQDA and ATLAS. Ti, is recommended. |
|||||
Course objective: |
|||||
Upon completion of this course, students will be able to understand the techniques of social research and their characteristics in terms of a qualitative paradigm, being especially attentive to the ethical aspects in the generation and management of information; apply the techniques of an in-depth interview, discussion groups, and participative observation to generate data; carry out a team research project including the proposal of the research question, the definition of the research objective, categories, the interpretation of results, and conclude with the writing of the research report. | |||||
Teaching and learning tecniques: |
|||||
Learning-oriented projects | |||||
Suggested Bibliography: |
|||||
TEXT BOOKS: * Taylor, S. y Bogdan, R., Introducción a los métodos cualitativos, Paidós, 1987, * Hernández Sampieri, Roberto, Metodología y taller de investigación, 1a ed., México : McGraw-Hill, 2006, , 9701060334 BOOKS FOR CONSULTATION: * Pérez Serrano, Gloria., Investigación cualitativa : retos e interrogantes, 3a ed., Madrid : La Muralla, 2001, 8471336286 (v. 1), 8471336294 (v. 2) * Stake, Robert E., Investigación con estudio de casos, 3a ed. (reimpresión)., sp : Madrid : Morata, 1998, spa, 847112422X * Lincoln, Yvonna S., Naturalistic inquiry, California : Beverly Hills, Calif. : Sage Publications, 1985, eng, 0803924313 * Editors, Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, Collecting and interpreting qualitative materials, 2nd. Edition, California : Thousand Oaks, Calif.: Sage, 2003, eng, 0761926879 (rústica) * Stewart, David W., Focus groups : theory and practice, 2nd ed., California : Thousand Oaks : SAGE Publications, 2007, eng, 0761925821 (tela : papel alcalino), 076192583X (rústica : papel alcalino), 9780761925828 (tela : papel alcalino), 9780761925835 (rústica : papel alcalino) * Yin, Robert K., Case study research : design and methods, 3rd ed., Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications, 2003, 076192552X (papel acalino), 0761925538 (ru´stica : p * Weiss, Robert Stuart, Learning from strangers: The art and method of qualitative interview studies, 1st Free Press pbk. ed., New York : New York: Free Press, 1995, 1994, eng, 0684823128, 9780684823126 * Delgado, J., Métodos y técnicas cualitativos de investigación en Ciencias Sociales., Síntesis, 1995, * Callejo, J., El grupo de discusión: introducción a una práctica de investigación., Ariel Practicum, 2001, * Denzin, Norman K., Strategies of qualitative inquiry , 2nd ed., Thousand Oaks, CA : Sage, 2003, , 0761926917 (Paper) * Denzin, Norman K., The SAGE handbook of qualitative research, 3rd ed., Thousand Oaks : Sage Publications, c2005, , 0761927573 (encuadenado) * Denzin, Norman K., Handbook of critical and indigenous methodologies , , Los Angeles : Sage, c2008, , 1412918030 (cloth), 9781412918039 (cloth) |
|||||
Academic credentials required to teach the course: |
|||||
(450101)Master Degree in Social Sciences ; (450201)Master Degree in Anthropology ; (090101)Master Degree in Communication ; (130101)Master Degree in Education ; (130601)Master Degree in Educational Assessment, Evaluation and Research ; (420101)Master Degree in Psychology ; (521401)Master Degree in Marketing ; (540101)Master Degree in History ; (450101)Doctoral Degree in Social Sciences ; (450201)Doctoral Degree in Anthropology ; (090101)Doctoral Degree in Communication ; (130101)Doctoral Degree in Education ; (130601)Doctoral Degree in Educational Assessment, Evaluation and Research ; (420101)Doctoral Degree in Psychology ; (521401)Doctoral Degree in Marketing ; (540101)Doctoral Degree in History CIP: 450101, 450201, 090101, 130101, 130601, 420101, 521401, 540101 |
|||||