CO3007
Publicidad y mercadotecnia integral Advertising and Integrated Marketing
CIP: 090903  Publicidad   CL-L-U-CA-UDC:  3-0-8-3-3.5       

Disciplina asociada:  

Comunicación

Escuela:  

Humanidades y Educación

Departamento Académico:   

Medios y Cultura Digital

Programas académicos:   

Requisitos:  

No tiene.

Equivalencia:  

CO3003

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

Curso de nivel avanzado de naturaleza interdisciplinaria entre la comunicación, la producción de medios y la mercadotecnia, busca que el alumno desarrolle habilidades de producción creativa de materiales gráficos y audiovisuales que apoyen a estrategias de comunicación para la mercadotecnia de marcas, productos, servicios u organizaciones. El curso también proporciona al alumno a los fundamentos de la planeación, diseño, administración y evaluación de estrategias de comunicación para la mercadotecnia. Requiere conocimientos previos de diseño gráfico y producción digital de medios. Como resultado de aprendizaje, el alumno diseñará una estrategia de comunicación de mercadotecnia para alguna marca, producto, servicio u organización real o ficticia; producirá los materiales gráficos y audiovisuales de dicha campaña, tales como logotipos e identidad, posters, folletos, catálogos, hojas de especificaciones, anuncios para revistas, anuncios para periódicos, anuncios para web, anuncios panorámicos, publicidad móvil, comerciales para televisión, comerciales para radio, sitios web, micrositios, correo directo, ambientación de tiendas, displays de punto de venta, empaques, materiales promocionales, kits de prensa; y materiales informativos y de capacitación para empleados y distribuidores, entre otros. El alumno diseñará las estrategias y materiales de una forma ética y socialmente responsable y con apego a las regulaciones legales relevantes a la actividad.

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

Al finalizar este curso el alumno será capaz de:

- Planear, diseñar, producir, administrar y evaluar estrategias de comunicación de mercadotecnia para marcas, productos, servicios y organizaciones, con énfasis en el diseño y producción creativa de los materiales gráficos y audiovisuales; y aplicando conceptos, herramientas y técnicas de la comunicación, la mercadotecnia, el comportamiento del consumidor, la publicidad, la imagen corporativa, las relaciones públicas, el diseño gráfico, la fotografía, la producción audiovisual y el diseño interactivo.

- Analizar aspectos éticos, legales y sociales de la mercadotecnia, de la publicidad y sobre las consecuencias que puede tener para su persona, su organización y la sociedad el no respetar los códigos de ética y el marco regulatorio de la actividad.

Técnica didáctica sugerida:  

No especificado

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE TEXTO:
* Belch, G. & Belch, M., Advertising and Promotion: An Integrated Marketing Communications Perspective (8a. ed.)., 8a. ed., McGraw-Hill., 2008, Inglés, 
* Arens, William F., Publicidad , 11, México, D.F. : McGraw Hill, 2008, spaeng,  9701066685, 9789701066683
* Pricken, Mario., Creative advertising : ideas and techniques from the world's best campaigns, New ed., rev. and updated., New York : Thames & Hudson, 2008, engger,  0500287330 (ru´stica), 9780500287330 (ru´stica)

LIBROS DE CONSULTA:
* Bendinger, B., The Copy Workshop Workbook, 4a, The Copy Workshop, 2009, Inglés,  978-1-887229-39-5
* Stanton, William J., Fundamentos de marketing , 7, México : McGraw-Hill, c2000, spaeng,  9701026764, 9789701026762
* Arens, William F., Contemporary advertising , 12th ed., Boston : McGraw-Hill Irwin, c2009,  ,  0073381071 (papel alcalino), 9780073381077 (papel alcalino)
* Himpe, Tom., La publicidad ha muerto : larga vida a la publicidad , 1a ed., Barcelona : Blume, 2007, spaeng,  8498012252, 9788498012255
* Barry, Pete., The advertising concept book : think now, design later : a complete guide to creative ideas, strategies and campaigns,  , High Holborn, London : Thames & Hudson, 2008,  ,  9780500514054
* Schiffman, Leon G., Consumer behavior, 10th ed., Upper Saddle River, N.J. ; México : Pearson Education/Prentice Hall, 2010,  ,  0135053013, 9780135053010
* Burtenshaw, Ken., Principios de publicidad : el proceso creativo: agencias, campañas, medios, ideas y dirección de arte ,  , Barcelona : Gustavo Gili, 209, spaeng,  9788425221774
* Schiffman, Leon G., Comportamiento del consumidor , 10a ed., México, D.F. : Prentice Hall, 2010, spaeng,  9786074429695

Perfil del Profesor:  

(090903)Maestría en Publicidad ; (090101)Maestría en Comunicación ; (521401)Maestría en Mercadotecnia ; (090903)Doctorado en Publicidad ; (090101)Doctorado en Comunicación ; (521401)Doctorado en Mercadotecnia
CIP: 090903, 090101, 521401

Idioma en que se imparte la materia:  


Español
CIP: 090903  Advertising.   CL-L-U-CA-UDC:  3-0-8-3-3.5       

Discipline:  

Communication

School:   

Humanities and Education

Academic Department:   

Digital Media and Culture

Programs:   

Prerequisites:  

None.

Equivalences:  

CO3003

Course intention within the general study plan context:  

The aim of this advanced interdisciplinary communication, media production and marketing course is to develop students’ skills in the creative production of graphical and audiovisual materials that support communication strategies for marketing brands, products, services or organizations. The course also provides students with the basics of planning, design, management and assessment of communication strategies for marketing. Prior knowledge of graphic design and digital media production is required. As a learning outcome students will design a marketing communication strategy for a real-life or fictitious brand, product, service or organization, and produce the graphical and audiovisual materials for said campaign, such as logotypes and identity, posters, brochures, catalogues, specification sheets, magazine advertisements, newspaper advertisements, television commercials, radio commercials, websites, microsites, direct mail, in-store merchandising, point-of-sale displays, packaging, promotional materials, press kits, and informative and training materials for employees and distributors, among others. Students will design strategies and materials in an ethical, socially responsible manner, observing relevant legal regulations for the activity.

Course objective:  

Upon completion of this course, students will be able to plan, design, produce, manage and assess marketing communication strategies for brands, products, services and organizations, highlighting the design and creative production of graphic and audiovisual materials and applying communication, marketing, consumer behavior, advertising, corporate image, public relations, graphic design, photography, audiovisual production and interactive design concepts, tools and techniques. Students will reflect on the ethical, legal and social issues of marketing and advertising, as well as the possible consequences for themselves as individuals, their organization and society of not observing the activity’s codes of ethics and regulatory framework.

Teaching and learning tecniques:  

Not Specified

Suggested Bibliography:  

TEXT BOOKS:
* Belch, G. & Belch, M., Advertising and Promotion: An Integrated Marketing Communications Perspective (8a. ed.)., 8a. ed., McGraw-Hill., 2008, Inglés, 
* Arens, William F., Publicidad , 11, México, D.F. : McGraw Hill, 2008, spaeng,  9701066685, 9789701066683
* Pricken, Mario., Creative advertising : ideas and techniques from the world's best campaigns, New ed., rev. and updated., New York : Thames & Hudson, 2008, engger,  0500287330 (ru´stica), 9780500287330 (ru´stica)

BOOKS FOR CONSULTATION:
* Bendinger, B., The Copy Workshop Workbook, 4a, The Copy Workshop, 2009, Inglés,  978-1-887229-39-5
* Stanton, William J., Fundamentos de marketing , 7, México : McGraw-Hill, c2000, spaeng,  9701026764, 9789701026762
* Arens, William F., Contemporary advertising , 12th ed., Boston : McGraw-Hill Irwin, c2009,  ,  0073381071 (papel alcalino), 9780073381077 (papel alcalino)
* Himpe, Tom., La publicidad ha muerto : larga vida a la publicidad , 1a ed., Barcelona : Blume, 2007, spaeng,  8498012252, 9788498012255
* Barry, Pete., The advertising concept book : think now, design later : a complete guide to creative ideas, strategies and campaigns,  , High Holborn, London : Thames & Hudson, 2008,  ,  9780500514054
* Schiffman, Leon G., Consumer behavior, 10th ed., Upper Saddle River, N.J. ; México : Pearson Education/Prentice Hall, 2010,  ,  0135053013, 9780135053010
* Burtenshaw, Ken., Principios de publicidad : el proceso creativo: agencias, campañas, medios, ideas y dirección de arte ,  , Barcelona : Gustavo Gili, 209, spaeng,  9788425221774
* Schiffman, Leon G., Comportamiento del consumidor , 10a ed., México, D.F. : Prentice Hall, 2010, spaeng,  9786074429695

Academic credentials required to teach the course:  

(090903)Master Degree in Advertising and (090101)Master Degree in Communication and (521401)Master Degree in Marketing and (090903)Doctoral Degree in Advertising and (090101)Doctoral Degree in Communication and (521401)Doctoral Degree in Marketing
CIP: 090903, 090101, 521401

Language of Instruction:  


Spanish