Curso que incorpora la innovación, la creatividad y el emprendimiento. |
|||||
|
|||||
Disciplina asociada:Diseño Industrial |
|||||
Escuela:
Arquitectura, Arte y Diseño
|
|||||
Departamento Académico:
Diseño
|
|||||
Programas académicos: |
|||||
Requisitos:No tiene. |
|||||
Equivalencia:PR3139 |
|||||
Intención del curso en el contexto general del plan de estudios: |
|||||
Es un curso de nivel avanzado cuya intención es proporcionar los elementos para que estudiantes de diversas disciplinas puedan comprender los principios de la innovación de valor conducida por el diseño, aplicando los mismos a un entorno estratégico de negocios. En este curso se desarrollarán los principios del pensamiento de diseño abductivo iniciando con la creación de escenarios a través de visualizaciones creativas (inspiración) de la exploración de oportunidades de negocio y generación de productos y servicios innovadores (ideación) y de la ejecución del proyecto de innovación de valor mediante la construcción de modelos y prototipos (implementación). Este curso requiere como conocimientos previos técnicas de creatividad e innovación. Como resultado del aprendizaje los alumnos desarrollarán propuestas de innovación de valor en donde el producto, servicio o experiencia diseñada o desarrollada serán tan importantes como la generación de modelos creativos de negocio. |
|||||
Objetivo general de la Unidad de Formación: |
|||||
El alumno será capaz de identificar oportunidades de negocio y, a través del pensamiento sistémico proponer, validar y comunicar en forma efectiva propuestas innovadoras de productos, servicios, modelos de negocio y/o sistemas empresariales sustentables. |
|||||
Técnica didáctica sugerida: |
|||||
No especificado | |||||
Bibliografía sugerida: |
|||||
LIBROS DE TEXTO: * Brown, Tim, Change by design: how design thinking can transform organizations and inspire innovation, 1st ed., New York, NY : HarperCollins Publishers, 2009, Inglés, 9780061766084 |
|||||
Perfil del Profesor: |
|||||
(500404)Maestría en Diseño Industrial ; (520201)Maestría en Administración/Dirección de Negocios ; (500404)Doctorado en Diseño Industrial ; (520201)Doctorado en Administración/Dirección de Negocios CIP: 500404, 520201 |
|||||
Course that incorporates the innovation, the creativity and the enterpreneurship. |
|||||
|
|||||
Discipline:Industrial Design |
|||||
School:
Architecture, Art and Design
|
|||||
Academic Department:
Design
|
|||||
Programs: |
|||||
Prerequisites:None. |
|||||
Equivalences:PR3139 |
|||||
Course intention within the general study plan context: |
|||||
This is an advanced course designed to provide students from diverse disciplines with the ability to understand the principles of value innovation driven by design, applying these principles to a strategic business environment. This course will focus on the principles of adductive design thinking, beginning with the creation of scenarios through creative visualizations (inspiration) of the exploration of business opportunities and generation of innovative products and services (ideation) and the realization of the value innovation project through the construction of models and prototypes (implementation). This course requires previous knowledge of creativity and innovation techniques. The learning outcome for this course is that students be able to develop proposals for value innovation in which the product, service, or experience designed are just as important as the generation of creative business models. |
|||||
Course objective: |
|||||
Students will be able to identify business opportunities and, through systemic thinking, propose, validate and effectively communicate innovative proposals for products, services, business models and/or sustainable business systems. |
|||||
Teaching and learning tecniques: |
|||||
Not Specified | |||||
Suggested Bibliography: |
|||||
TEXT BOOKS: * Brown, Tim, Change by design: how design thinking can transform organizations and inspire innovation, 1st ed., New York, NY : HarperCollins Publishers, 2009, Inglés, 9780061766084 |
|||||
Academic credentials required to teach the course: |
|||||
(500404)Master Degree in Industrial Design and (520201)Master Degree in Business Administration/Management and (500404)Doctoral Degree in Industrial Design and (520201)Doctoral Degree in Business Administration/Management CIP: 500404, 520201 |
|||||