|
|||||
Disciplina asociada:Desarrollo Sostenible |
|||||
Escuela:
Ingeniería y Ciencias
|
|||||
Departamento Académico:
Tecnologías Sostenibles y Civil
|
|||||
Programas académicos: |
|||||
Requisitos:No tiene. |
|||||
Equivalencia:No tiene. |
|||||
Intención del curso en el contexto general del plan de estudios: |
|||||
Es un curso básico que tiene la intención de presentar las dimensiones básicas de la sustentabilidad, así como las interacciones entre dichas dimensiones en un contexto sistémico. No requiere conocimientos previos. Como resultado del aprendizaje, el alumno podrá hacer uso de las dimensiones básicas de la sustentabilidad para bosquejar estrategias que apuntalen el desarrollo sustentable. |
|||||
Objetivo general de la Unidad de Formación: |
|||||
Al finalizar el alumno será capaz de: 1. Entender el concepto de desarrollo sostenible y sostenibilidad, y sus cuatro dimensiones básicas: económica, medio ambiental, social, y temporal. 2. Identificar las diferentes interacciones y sinergias entre las partes dentro de los marcos sistémicos y de ciclo de vida, así como los conceptos de consumo y producción sostenible dentro de una cadena de suministro. 3. Comprender la disponibilidad de los recursos ecológicos, así como entender las tendencias poblacionales y su vínculo en la demanda y apropiación de recursos. 4. Analizar y entender los retos socioeconómicos y políticos respecto a la disponibilidad de recursos naturales y los problemas por la pérdida o disminución de los mismos, incluyendo los costos económicos vinculados a los posibles déficits de recursos naturales como el agua, los bosques, los suelos, etc. 5. Discutir la naturaleza de las estrategias para el Desarrollo Sostenible y la práctica actual, así como comprender las etapas clave para iniciar o mejorar las estrategias para el DS. |
|||||
Técnica didáctica sugerida: |
|||||
No especificado | |||||
Bibliografía sugerida: |
|||||
LIBROS DE TEXTO: * Goldie, Jenny, In search of sustainability , , Collingwood, Vic. : CSIRO Publishing, c2005, , 0643090622 LIBROS DE CONSULTA: * T.P. Soubbotina, Beyond Economic growth: An introduction to sustainable development, 2nd ed., World Bank, 2004, Inglés, |
|||||
Perfil del Profesor: |
|||||
(141401)Maestría en Ingeniería Ambiental/Salud Ambiental ; (030101)Maestría en Recursos Naturales/Conservación de Recursos Naturales ; (260101)Maestría en Biología/Ciencias Biológicas ; (261201)Maestría en Biotecnología ; (141401)Doctorado en Ingeniería Ambiental/Salud Ambiental ; (030101)Doctorado en Recursos Naturales/Conservación de Recursos Naturales ; (260101)Doctorado en Biología/Ciencias Biológicas ; (261201)Doctorado en Biotecnología CIP: 141401, 030101, 260101, 261201 |
|||||
|
|||||
Discipline:Sustainable Development |
|||||
School:
Engineering and Sciences
|
|||||
Academic Department:
Sustainable and Civil Technologies
|
|||||
Programs: |
|||||
Prerequisites:None. |
|||||
Equivalences:None. |
|||||
Course intention within the general study plan context: |
|||||
This is a basic course intended to present the basic dimensions of sustainability, as well as the interactions between these dimensions in a systemic context. No previous knowledge is required. As a learning outcome students will utilize the basic dimensions of sustainability to sketch out strategies that underpin sustainable development. |
|||||
Course objective: |
|||||
Upon completion of this course, students will be able to understand the concept of sustainable development and sustainability, as well as its four basic dimensions: economic, environmental, social and temporal; identify the diverse interactions and synergies between the components within systemic- and lifecycle-oriented frameworks, as well as the concepts of sustainable consumption and production within a supply chain; understand the availability of ecological resources, as well as of population trends and their ties with the demand and appropriation of resources; analyze and comprehend the socioeconomic and political challenges regarding the availability of natural resources and the problems arising from the loss or decline of these resources, including financial costs related to the possible deficit of natural resources, such as water, forests, soil, etc; discuss the nature of sustainable development strategies and current practices, and understand the key stages for initiating or improving sustainable development strategies. |
|||||
Teaching and learning tecniques: |
|||||
Not Specified | |||||
Suggested Bibliography: |
|||||
TEXT BOOKS: * Goldie, Jenny, In search of sustainability , , Collingwood, Vic. : CSIRO Publishing, c2005, , 0643090622 BOOKS FOR CONSULTATION: * T.P. Soubbotina, Beyond Economic growth: An introduction to sustainable development, 2nd ed., World Bank, 2004, Inglés, |
|||||
Academic credentials required to teach the course: |
|||||
(141401)Master Degree in Environmental/Environmental Health Engineering and (030101)Master Degree in Natural Resources/Conservation and (260101)Master Degree in Biology/Biological Sciences and (261201)Master Degree in Biotechnology and (141401)Doctoral Degree in Environmental/Environmental Health Engineering and (030101)Doctoral Degree in Natural Resources/Conservation and (260101)Doctoral Degree in Biology/Biological Sciences and (261201)Doctoral Degree in Biotechnology CIP: 141401, 030101, 260101, 261201 |
|||||