|
|||||
Disciplina asociada:Desarrollo Sostenible |
|||||
Escuela:
Ingeniería y Ciencias
|
|||||
Departamento Académico:
Tecnologías Sostenibles y Civil
|
|||||
Programas académicos: |
|||||
Competencias que se desarrollan: |
|||||
Requisitos:No tiene. |
|||||
Equivalencia:No tiene. |
|||||
Intención del curso en el contexto general del plan de estudios: |
|||||
Es una materia de educación general, que tiene la intención, en primera instancia de desarrollar en el alumno un nivel de sensibilidad y consciencia hacia el entorno natural, el cual ha sido subvalorado en cuanto a su importancia para la vida en general y el desarrollo de las sociedades, dando esto como resultado la degradación de los ecosistemas y los servicios que estos prestan a la sociedad. Por ello, la materia incluye el conocimiento y análisis de los procesos de degradación de ecosistemas, así como los criterios y procesos de recuperación, restauración y conservación de estos. Se incluye la revisión de las condiciones facilitadoras de la degradación ecológica, de la contaminación ambiental, y de su impacto en la calidad de vida y sostenibilidad de la humanidad. Se cubre el tema de criterios e indicadores del desarrollo sostenible, mediante los cuales es posible medir, evaluar y monitorear la condición de los ecosistemas y condiciones de desarrollo humano, así como el éxito o fracaso de proyectos y acciones de mejora. Se integra a lo anterior el análisis de las causas y problemáticas asociadas al cambio climático. Requiere conocimientos a nivel bachillerato de ciencias naturales, matemáticas, química y física. Como resultado del aprendizaje, el alumno desarrolla materiales en formato digital mostrando el resultado del análisis de casos y propuestas de solución a los desafíos planteados para la humanidad utilizando como marco de referencia los Objetivo de Desarrollo Sostenible y los estándares y normas internacionales disponibles en el tema. |
|||||
Objetivo general de la Unidad de Formación: |
|||||
Al terminar la unidad de formación el alumno: - Soluciona problemas de diversos ámbitos de la vida, con conciencia ética, argumentando desde principios y valores. - Respeta la dignidad, derechos, contribuciones y circunstancias, personales y de los demás, procurando presentar soluciones constructivas y solidarias ante situaciones ajenas. - Aplica los estándares y normas en el ejercicio de su profesión manteniéndolos como referencia a seguir en la solución de problemas de bioingeniería y procesos químicos. - Aplica los principios de sustentabilidad en la solución de problemas de bioingeniería y procesos químicos que garanticen el bienestar de las generaciones futuras. |
|||||
Técnica didáctica sugerida: |
|||||
No especificado | |||||
Bibliografía sugerida: |
|||||
LIBROS DE TEXTO: * Atkinson, G., Dietz, S., Neumayer, E., Agarwala, M., Handbook of sustainable development, Cheltenham, UK ; aNorthampton, MA : Edward Elgar, 2007, English, * Calve, M., Lymbery, A., McComb, J., Bamford, M., Environmental Biology, New York, EE.UU. : Cambridge University Press., 2009, English, * Cao, Giacomo, Orrú, R., Current environmental issues and challenges /, Switzerland : Springer, 2014, English, 9789401787765 |
|||||
Perfil del Profesor: |
|||||
(260101)Maestría en Biología/Ciencias Biológicas ; (261301)Maestría en Ecología ; (261201)Maestría en Biotecnología ; (030101)Maestría en Recursos Naturales/Conservación de Recursos Naturales ; (140701)Maestría en Ingeniería Química ; (141401)Maestría en Ingeniería Ambiental/Salud Ambiental ; (260101)Doctorado en Biología/Ciencias Biológicas ; (261301)Doctorado en Ecología ; (261201)Doctorado en Biotecnología ; (030101)Doctorado en Recursos Naturales/Conservación de Recursos Naturales ; (140701)Doctorado en Ingeniería Química ; (141401)Doctorado en Ingeniería Ambiental/Salud Ambiental CIP: 260101, 261301, 261201, 030101, 140701, 141401 |
|||||
|
|||||
Discipline:Sustainable Development |
|||||
School:
Engineering and Sciences
|
|||||
Academic Department:
Sustainable and Civil Technologies
|
|||||
Programs: |
|||||
Competitions:SING0401A ; SEG0401A ; SING0402A ; SEG0701A ; SEG0502A ; |
|||||
Prerequisites:None. |
|||||
Equivalences:None. |
|||||
Course intention within the general study plan context: |
|||||
It is a general education subject, which intends, in the first instance, to develop in the student a level of sensitivity and awareness towards the natural environment, which has been undervalued in terms of its importance for life in general and the development of societies, resulting in the degradation of ecosystems and the services they provide to society. Therefore, the subject includes the knowledge and analysis of ecosystem degradation processes, as well as the criteria and processes of recovery, restoration and conservation of these. It includes a review of the conditions that facilitate ecological degradation, environmental contamination, and its impact on the quality of life and sustainability of humanity. The subject of criteria and indicators of sustainable development is covered, through which it is possible measure, evaluate and monitor the condition of ecosystems and human development conditions, as well as the success or failure of projects and improvement actions. The analysis of the causes and problems associated with climate change is integrated into the above. It requires high school level knowledge of natural sciences, mathematics, chemistry and physics. As a result of learning, the student develops materials in digital format showing the result of the analysis of cases and proposals for solutions to the challenges posed to humanity using as a framework of reference the Sustainable Development Goals and the international standards and norms available on the subject. |
|||||
Course objective: |
|||||
At the end of the unit the student: - Solves problems in different areas of life, with ethical awareness, arguing from principles and values. - Respects the dignity, rights, contributions, and circumstances, personal and of others, seeking to present constructive and supportive solutions to other people's situations. - Applies the standards and norms in the exercise of their profession keeping them as a reference to follow in the solution of bioengineering and chemical processes problems. - Apply the principles of sustainability in the solution of bioengineering problems and chemical processes that guarantee the well-being of future generations. |
|||||
Teaching and learning tecniques: |
|||||
Not Specified | |||||
Suggested Bibliography: |
|||||
TEXT BOOKS: * Atkinson, G., Dietz, S., Neumayer, E., Agarwala, M., Handbook of sustainable development, Cheltenham, UK ; aNorthampton, MA : Edward Elgar, 2007, English, * Calve, M., Lymbery, A., McComb, J., Bamford, M., Environmental Biology, New York, EE.UU. : Cambridge University Press., 2009, English, * Cao, Giacomo, Orrú, R., Current environmental issues and challenges /, Switzerland : Springer, 2014, English, 9789401787765 |
|||||
Academic credentials required to teach the course: |
|||||
(260101)Master Degree in Biology/Biological Sciences ; (261301)Master Degree in Ecology ; (261201)Master Degree in Biotechnology ; (030101)Master Degree in Natural Resources/Conservation ; (140701)Master Degree in Chemical Engineering ; (141401)Master Degree in Environmental/Environmental Health Engineering ; (260101)Doctoral Degree in Biology/Biological Sciences ; (261301)Doctoral Degree in Ecology ; (261201)Doctoral Degree in Biotechnology ; (030101)Doctoral Degree in Natural Resources/Conservation ; (140701)Doctoral Degree in Chemical Engineering ; (141401)Doctoral Degree in Environmental/Environmental Health Engineering CIP: 260101, 261301, 261201, 030101, 140701, 141401 |
|||||