EH1012
Ética, sostenibilidad y responsabilidad social Ethics, sustainability and social responsibility
CIP: 240103  Humanidades/Estudios Humanísticos   CL-L-A-U-CA-ID-AS-AI-CT-HT-S-UDC:  3-0-1-8-3-45-15-84-24-144-15-3       

Disciplina asociada:  

Estudios Humanísticos

Escuela:  

Humanidades y Educación

Departamento Académico:   

Estudios Humanísticos

Programas académicos:   

Competencias que se desarrollan:   

Requisitos:  

No tiene.

Equivalencia:  

No tiene.

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

Es un curso de nivel básico, que tiene la intención de que el estudiante reconozca y asuma su responsabilidad con respecto a la crisis ambiental generalizada y los impactos del cambio climático. Asimismo comprenderá su agencia en cuatro dimensiones:  a) como persona, b) como ciudadano, c) como profesionista y, d) como consumidor, a fin de ser partícipe activo en la solución de la misma.

Como resultado del aprendizaje el alumno investigará una problemática específica y local el cual evidencia el vínculo entre ésta y el cambio climático que, a la vez,  a) articule las cuatro dimensiones de la agencia: ciudadano, profesionista, persona y consumidor, b) su impacto en lo individual y lo colectivo y c) promueva la reflexión metacognitiva y la acción sobre su responsabilidad como agente de cambio.

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

Al finalizar el curso, el alumno será capaz de:

- Fundamentar juicios propios ante una situación o problema, mediante un proceso de razonamiento lógico

- Identificar argumentos, contextos, intenciones y emociones a través del análisis lingüístico-discursivo, la identificación de ideas principales, marcas afectivas y argumentativas de los interlocutores.

- Diseñar proyectos orientados a la solución de problemas y necesidades sociales, la promoción del bien común, la sostenibilidad o el fortalecimiento de la democracia.

- Identificar teorías y enfoques relacionados con la ciudadanía y las ciencias sociales en general, que relaciona con el problema a tratar.

- Utilizar herramientas metodológicas para la elaboración de su propuesta.

Técnica didáctica sugerida:  

Aprendizaje colaborativo

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE TEXTO:
* Broswimmer, Franz J., Ecocidio : reve historia de la extinción en masa de las especies, Pamplona : Laetoli,, 2007, spa, 
* Bolin, Bert,, A history of the science and politics of climate change :, Cambridge ;, 0521880823 (hbk.)
* Redclift, M. R., eeditor., Routledge international handbook of sustainable development h[online resource], eng, 

Perfil del Profesor:  

(240103)Maestría en Humanidades/Estudios Humanísticos ; (380101)Maestría en Filosofía ; (380103)Maestría en Ética ; (450101)Maestría en Ciencias Sociales ; (451001)Maestría en Ciencias Políticas ; (240103)Doctorado en Humanidades/Estudios Humanísticos ; (380101)Doctorado en Filosofía ; (380103)Doctorado en Ética ; (450101)Doctorado en Ciencias Sociales ; (451001)Doctorado en Ciencias Políticas
CIP: 240103, 380101, 380103, 450101, 451001

Idioma en que se imparte la materia:  


Español
CIP: 240103  Humanities/Humanistic Studies.   CL-L-A-U-CA-ID-AS-AI-CT-HT-S-UDC:  3-0-1-8-3-45-15-84-24-144-15-3       

Discipline:  

Humanities Studies

School:   

Humanities and Education

Academic Department:   

Humanistic Studies

Programs:   

Competitions:   

SEG0404A ; SEG0604A ; SEG0503A ;

Prerequisites:  

None.

Equivalences:  

None.

Course intention within the general study plan context:  

This basic level course aims for the student to recognize and assume his/her responsibility for the generalized environmental crisis and its impact on climate change. Furthermore he/she will understand his/her agency on four dimensions: a) as a person, b) as a citizen, c) as a professional and d) as a consumer, so that he/she can become and active participant in its solution.

As a learning outcome, the student will investigate a specific and local problem which evidences the link between itself and climate change, while a) articulating the four dimensions of agency: person, citizen, professional and consumer, b) its impact on the individual and collective levels and c) promote reflection and metacognitive action on his/her responsibility as an agent of change.

Course objective:  

Upon completion of this course, the student will be able to:

  • Support his/her own judgments on a situation or problem, through a logical reasoning process.
  • Identify arguments, contexts, intentions and emotions through linguistic-discourse analysis, identification of main ideas and the interlocutors’ affective and argumentative  markers.
  • Design projects aimed towards the solution of problems and social needs, the promotion of common good, sustainability or the strengthening of democracy.
  • Identify theories and approaches related with citizenship and social sciences in general, related with the problem at hand.

Use methodological tools for the elaboration of his/her proposal.

Teaching and learning tecniques:  

Collaborative learning

Suggested Bibliography:  

TEXT BOOKS:
* Broswimmer, Franz J., Ecocidio : reve historia de la extinción en masa de las especies, Pamplona : Laetoli,, 2007, spa, 
* Bolin, Bert,, A history of the science and politics of climate change :, Cambridge ;, 0521880823 (hbk.)
* Redclift, M. R., eeditor., Routledge international handbook of sustainable development h[online resource], eng, 

Academic credentials required to teach the course:  

(240103)Master Degree in Humanities/ Humanistic Studies ; (380101)Master Degree in Philosophy ; (380103)Master Degree in Ethics ; (450101)Master Degree in Social Sciences ; (451001)Master Degree in Political Relations ; (240103)Doctoral Degree in Humanities/ Humanistic Studies ; (380101)Doctoral Degree in Philosophy ; (380103)Doctoral Degree in Ethics ; (450101)Doctoral Degree in Social Sciences ; (451001)Doctoral Degree in Political Relations
CIP: 240103, 380101, 380103, 450101, 451001

Language of Instruction:  


Spanish