EH1015
Desafíos geoculturales de la globalización Geocultural Challenges of Globalization
CIP: 240103  Humanidades/Estudios Humanísticos   CL-L-A-U-CA-ID-AS-AI-CT-HT-S-UDC-SI:  3-0-1-8-3-45-15-84-24-144-15-3-1       

Disciplina asociada:  

Estudios Humanísticos

Escuela:  

Humanidades y Educación

Departamento Académico:   

Estudios Humanísticos

Programas académicos:   

Competencias que se desarrollan:   

Requisitos:  

No tiene.

Equivalencia:  

No tiene.

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

En este curso de nivel introductorio, el estudiante adquiere los conocimientos para estudiar los fenómenos interculturales y la diversidad geográfica lingüístico-cultural, así como para identificar los desafíos globales resultantes del contacto entre culturas en un mundo interconectado y de gran movilidad. Asimismo, el alumno reconoce la riqueza de las interacciones multiculturales para la solución de esos desafíos. Como resultado del aprendizaje, el estudiante planea su experiencia internacional y realiza un diagnóstico de sus habilidades interculturales.

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

Al finalizar el curso, el estudiante será capaz de:

  1. Interpretar el entorno conceptual, virtual y físico como base en sus propuestas de representación
  2. Identificar en los diferentes sistemas del entorno los elementos que se relacionan entre sí, como base para sus propuestas de representación
  3. Sintetizar gráficamente, generar diagramas, unificar visualmente todos los elementos de una presentación y proponer un código gráfico coherente con la propuesta
  4. Mostrar sensibilidad a la estética y a las tendencias en la profesión
  5. Diseñar un proyecto orientado a la solución de problemas y necesidades sociales, la promoción del bien común, la sostenibilidad o el fortalecimiento de la democracia
  6. Identificar teorías y enfoques relacionados con la ciudadanía y las ciencias sociales en general, que relaciona con el problema a tratar
  7. Utilizar herramientas metodológicas para la elaboración de su propuesta.

Técnica didáctica sugerida:  

Aprendizaje orientado a proyectos

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE TEXTO:
* Khader, Serene J, Decolonizing universalism : toward a transnational feminist ethic, eng, 9780190664206 (pbk : alk. paper)
* edited by Nuala Johnson, Richard Schein and Jamie Winders, The Wiley-Blackwell companion to cultural geography, eng, 9780470655597 (hardback)
* Anderson, Jon, Understanding cultural geography : places and traces, Second edition., eng, 9781315819945 (ebook)

LIBROS DE CONSULTA:
* Tsing Anna Lowenhaupt, Friction : an ethnography of global connection, Princeton, N.J. : Princeton University Press, 2005, 069112065X (pbk. : alk. paper)
* Tronto, Joan C, Moral boundaries : a political argument for an ethic of care, New York : Routledge, 1993, 0415906423 (pbk. : acid-free paper)
* Néstor García Canclini, Hybrid cultures: strategies for entering and leaving modermnity, First, Minneapolis, MN : University of Minnesota Press, 2005, Inglés, 978-0816646685

Perfil del Profesor:  

(240103)Maestría en Humanidades/Estudios Humanísticos ; (050107)Maestría en Estudios Latinoamericanos ; (160199)Maestría en Literatura ; (380101)Maestría en Filosofía ; (450101)Maestría en Ciencias Sociales ; (450201)Maestría en Antropología ; (450901)Maestría en Relaciones Internacionales ; (451001)Maestría en Ciencias Políticas ; (451101)Maestría en Sociología ; (540101)Maestría en Historia ; (240103)Doctorado en Humanidades/Estudios Humanísticos ; (050107)Doctorado en Estudios Latinoamericanos ; (160199)Doctorado en Literatura ; (380101)Doctorado en Filosofía ; (450101)Doctorado en Ciencias Sociales ; (450201)Doctorado en Antropología ; (450901)Doctorado en Relaciones Internacionales ; (451001)Doctorado en Ciencias Políticas ; (451101)Doctorado en Sociología ; (540101)Doctorado en Historia
CIP: 240103, 050107, 160199, 380101, 450101, 450201, 450901, 451001, 451101, 540101

Experiencia recomendada:  

El(la) instructor(a) debe contar con experiencia en la enseñanza de las humanidades y especialmente en la comprensión de la geografía cultural, las representaciones espaciales de la cultura y la interrelación e interpretación de la construcción de espacios culturales.

Idioma en que se imparte la materia:  


Inglés
CIP: 240103  Humanities/Humanistic Studies.   CL-L-A-U-CA-ID-AS-AI-CT-HT-S-UDC-SI:  3-0-1-8-3-45-15-84-24-144-15-3-1       

Discipline:  

Humanities Studies

School:   

Humanities and Education

Academic Department:   

Humanistic Studies

Programs:   

Competitions:   

SESC0301A ; SEG0404A ; SEG0603B ; SEG0301B ;

Prerequisites:  

None.

Equivalences:  

None.

Course intention within the general study plan context:  

In this introductory course, the student acquires the knowledge required to both study intercultural phenomena and linguistic-cultural geographic diversity, as well as identify the global challenges that result from the contact between cultures in an interconnected and highly mobile world. Besides, the student recognizes the richness of multicultural interactions for the solution of said challenges. In addition, she/he plans an international experience and conducts a diagnosis of personal skills for intercultural communication.

Course objective:  

Upon completing the course, the student will be able to:

  1. Interpret the conceptual, virtual and physical environment as the basis for her/his representation proposals and identify the elements that relate to each other in the different systems of the environment as a basis for such representation proposals
  2. Synthesize graphically, generate diagrams, visually unify all the elements of a presentation and propose a graphic code consistent with the proposal;
  3.  Demonstrate sensibility to the aesthetics and trends in the profession.
  4. Design projects aimed at solving social problems and needs, promoting the common good, sustainability or strengthening democracy.
  5. Identify theories and approaches related to citizenship and the social sciences in general, which it relates to the problem to be addressed.
  6. Use methodological tools to prepare her/his proposal.

Teaching and learning tecniques:  

Learning-oriented projects

Suggested Bibliography:  

TEXT BOOKS:
* Khader, Serene J, Decolonizing universalism : toward a transnational feminist ethic, eng, 9780190664206 (pbk : alk. paper)
* edited by Nuala Johnson, Richard Schein and Jamie Winders, The Wiley-Blackwell companion to cultural geography, eng, 9780470655597 (hardback)
* Anderson, Jon, Understanding cultural geography : places and traces, Second edition., eng, 9781315819945 (ebook)

BOOKS FOR CONSULTATION:
* Tsing Anna Lowenhaupt, Friction : an ethnography of global connection, Princeton, N.J. : Princeton University Press, 2005, 069112065X (pbk. : alk. paper)
* Tronto, Joan C, Moral boundaries : a political argument for an ethic of care, New York : Routledge, 1993, 0415906423 (pbk. : acid-free paper)
* Néstor García Canclini, Hybrid cultures: strategies for entering and leaving modermnity, First, Minneapolis, MN : University of Minnesota Press, 2005, Inglés, 978-0816646685

Academic credentials required to teach the course:  

(240103)Master Degree in Humanities/ Humanistic Studies ; (050107)Master Degree in Latin American Studies ; (160199)Master Degree in Literature ; (380101)Master Degree in Philosophy ; (450101)Master Degree in Social Sciences ; (450201)Master Degree in Anthropology ; (450901)Master Degree in International Relations ; (451001)Master Degree in Political Relations ; (451101)Master Degree in Sociology ; (540101)Master Degree in History ; (240103)Doctoral Degree in Humanities/ Humanistic Studies ; (050107)Doctoral Degree in Latin American Studies ; (160199)Doctoral Degree in Literature ; (380101)Doctoral Degree in Philosophy ; (450101)Doctoral Degree in Social Sciences ; (450201)Doctoral Degree in Anthropology ; (450901)Doctoral Degree in International Relations ; (451001)Doctoral Degree in Political Relations ; (451101)Doctoral Degree in Sociology ; (540101)Doctoral Degree in History
CIP: 240103, 050107, 160199, 380101, 450101, 450201, 450901, 451001, 451101, 540101

Recommended Experience:  

The instructor must have experience in teaching humanities and especially in the understanding of cultural geography, spatial representations of culture and the interrelation and interpretation of the construction of cultural spaces.

Language of Instruction:  


English