EH1018
Infodemia y posverdad: ideología, algoritmos y redes sociales Infodemic and Post-Truth: Ideology, Algorithms and Social Networks
CIP: 240103  Humanidades/Estudios Humanísticos   CL-L-A-U-CA-ID-AS-AI-CT-HT-S-UDC-SI:  3-0-1-8-3-45-15-84-24-144-15-3-1       

Disciplina asociada:  

Estudios Humanísticos

Escuela:  

Humanidades y Educación

Departamento Académico:   

Estudios Humanísticos

Programas académicos:   

Requisitos:  

No tiene.

Equivalencia:  

No tiene.

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

Este curso de nivel introductorio proporciona al estudiante una perspectiva crítica sobre el uso de información y datos a través del mundo de las redes sociales, los ambientes digitales y los algoritmos, con el fin de comprender las implicaciones del consumo crítico de información frente a la configuración de identidades digitales en esta era infodémica de la posverdad.

Como resultado del aprendizaje el estudiante investigará problemáticas específicas  desde el análisis y las distinciones de hechos veraces e información falseable.

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

Al finalizar el curso, el estudiante será capaz de:

- Comprender los mecanismos de apropiación, resignificación y nueva producción-consumo de contenidos mediáticos en la era de la posverdad en el análisis de casos y escenarios de comunicación.

- Aplicar los conceptos de ideología y literacidad como ejes de análisis de la producción y consumo de textos dialógicos, tanto en formatos tradicionales como en plataformas digitales.

- Elaborar un texto académico en el que aplique la perspectiva crítica de producción y consumo de mensajes en redes sociales y el análisis de un fenómeno de la cultura mediática contemporánea.

- Evaluar el impacto de los algoritmos en el consumo y producción de mensajes en redes sociales (infodemia) en su relación con el conjunto de las ideologías de representación de cultura y el sujeto contemporáneo.

Técnica didáctica sugerida:  

Otra técnica didáctica

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE TEXTO:
* Alex Grech, Media, technology and education in post-truth society: from fake news, datafication and mass surveillance to the death of trust, 1st. Edition, Bingley, UK : Emerald Publishing, 2021, Inglés, 978-1479837076
* Sven Quadflieg, Klaus Neuburg, Simon Nestler, (Dis)Obedience in digital societies: perspectives on the power of algorithms and data, 1st. Edition, New York, NY, USA : Transcript Publishing, 2022, Inglés, 978-3837657630
* Kimiz Dalkir, Rebecca Katz, Navigating fake news, alternative facts, and misinformation in a post-truth world, 1st. Edition, Hershey, PA, USA : IGI Global, 2022, Inglés, 978-1799825432

Perfil del Profesor:  

(240103)Maestría en Humanidades/Estudios Humanísticos ; (090101)Maestría en Comunicación ; (160102)Maestría en Lingüística ; (160199)Maestría en Literatura ; (309999)Maestría en Multidisciplinario/Interdisciplinario ; (240103)Doctorado en Humanidades/Estudios Humanísticos ; (090101)Doctorado en Comunicación ; (160102)Doctorado en Lingüística ; (160199)Doctorado en Literatura ; (309999)Doctorado en Multidisciplinario/Interdisciplinario
CIP: 240103, 090101, 160102, 160199, 309999

Experiencia recomendada:  

El(la) instructor(a) debe contar con experiencia en la enseñanza de análisis de contenidos culturales en diversos tipos de géneros y formatos, de textos de diversa índole: políticos, sociales, narrativos o artísticos, de entretenimiento o informativos. Que tenga conocimiento amplio del funcionamiento de la producción y consumo de información en redes sociales y maneje alguna metodología de análisis de contenido de textos, contextos y sus implicaciones sociales.

Idioma en que se imparte la materia:  


Español
CIP: 240103  Humanities/Humanistic Studies.   CL-L-A-U-CA-ID-AS-AI-CT-HT-S-UDC-SI:  3-0-1-8-3-45-15-84-24-144-15-3-1       

Discipline:  

Humanities Studies

School:   

Humanities and Education

Academic Department:   

Humanistic Studies

Programs:   

Prerequisites:  

None.

Equivalences:  

None.

Course intention within the general study plan context:  

This introductory level course provides the student with a critical perspective on the usage of information and data through the world of social networks, digital environments and algorithms, in order to understand the implications of critical information consumption versus the configuration of digital identities in this infodemic era of post-truth.

As a result of the learning, the student will investigate specific problems from the analysis and distinctions of truthful facts and falsifiable information.

Course objective:  

At the end of this course, the student will be able to:

- Understand the mechanisms of appropriation, resignification, and new production-consumption of media content in the era of post-truth in the analysis of different cases and scenarios of communication.

- Use the concepts of ideology and literacy as axes of analysis of the production and consumption of dialogic texts, both in traditional formats and on digital platforms.

- Prepare an academic text in which you apply the critical perspective of the production and consumption of messages on social networks and the analysis of a phenomenon of contemporary media culture.

- Evaluate the impact of algorithms on the consumption and production of messages on social networks in their relationship with the set of ideologies of representation of culture and the contemporary subject.

Teaching and learning tecniques:  

Another teaching technique

Suggested Bibliography:  

TEXT BOOKS:
* Alex Grech, Media, technology and education in post-truth society: from fake news, datafication and mass surveillance to the death of trust, 1st. Edition, Bingley, UK : Emerald Publishing, 2021, Inglés, 978-1479837076
* Sven Quadflieg, Klaus Neuburg, Simon Nestler, (Dis)Obedience in digital societies: perspectives on the power of algorithms and data, 1st. Edition, New York, NY, USA : Transcript Publishing, 2022, Inglés, 978-3837657630
* Kimiz Dalkir, Rebecca Katz, Navigating fake news, alternative facts, and misinformation in a post-truth world, 1st. Edition, Hershey, PA, USA : IGI Global, 2022, Inglés, 978-1799825432

Academic credentials required to teach the course:  

(240103)Master Degree in Humanities/ Humanistic Studies ; (090101)Master Degree in Communication ; (160102)Master Degree in Linguistics ; (160199)Master Degree in Literature ; (309999)Master Degree in Multidisciplinary/Interdisciplinary ; (240103)Doctoral Degree in Humanities/ Humanistic Studies ; (090101)Doctoral Degree in Communication ; (160102)Doctoral Degree in Linguistics ; (160199)Doctoral Degree in Literature ; (309999)Doctoral Degree in Multidisciplinary/Interdisciplinary
CIP: 240103, 090101, 160102, 160199, 309999

Recommended Experience:  

The instructor must have experience in teaching the analysis of cultural content in various types of genres and formats, of texts of various kinds: political, social, narrative or artistic, entertainment or informative. That has extensive knowledge of the functioning of the production and consumption of information in social networks and handles some methodology of analysis of content of texts, contexts and their social implications.

Language of Instruction:  


Spanish