EH1019
Liderazgo intercultural Intercultural Leadership
CIP: 240103  Humanidades/Estudios Humanísticos   CL-L-A-U-CA-ID-AS-AI-CT-HT-S-UDC-SI:  3-0-1-8-3-45-15-84-24-144-15-3-1       

Disciplina asociada:  

Estudios Humanísticos

Escuela:  

Humanidades y Educación

Departamento Académico:   

Estudios Humanísticos

Programas académicos:   

Competencias que se desarrollan:   

Requisitos:  

No tiene.

Equivalencia:  

No tiene.

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

Este curso de nivel introductorio proporciona un análisis del sistema en el que ante las problemáticas globales, la formación de líderes interculturales es indispensable para lograr mayores y mejores resultados cuando se trabaja en colaboración con otros, con la finalidad de desarrollar estrategias que lleven al éxito tanto personal como profesional mediante la metacognición cultural durante la interacción en entornos globales.

El estudiante desarrollará habilidades y estrategias que promuevan la integración de la comunicación intercultural, el pensamiento estratégico global, la curiosidad y empatía hacia un mundo culturalmente diverso, mediante el trabajo colaborativo en diferentes contextos profesionales aprovechando los recursos y herramientas digitales al alcance. Los resultados se medirán a partir del desarrollo de una propuesta, que brinde una solución objetiva a una problemática entre diferentes actores dentro de una organización, a través de la discusión y análisis desde diversas perspectivas.

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

Al finalizar la unidad de formación, el estudiante integrará conceptos relacionados con la gestión intercultural para comprender la relevancia de reconocernos como ciudadanos globales en un mundo interconectado donde todos y todas interactuamos con personas culturalmente diversas, con distintas opiniones, habilidades, valores y creencias.

El estudiante construirá acuerdos y compromisos en grupos de trabajo colaborativo coordinando la resolución de conflictos mediante la aplicación de conocimientos y técnicas de gestión estratégica para el desarrollo de proyectos en contextos multiculturales tomando una actitud de respeto y apertura al diálogo.

Técnica didáctica sugerida:  

Aprendizaje colaborativo

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE TEXTO:
* David Livermore, Leading with cultural intelligence: the real secret to success, 2nd Edition, New York, NY, USA : AMACOM, 2015, Inglés, 978-0814449172
* Trompenaars Fons, Riding the waves of culture : understanding diversity in global business, 0786311258
* Hofstede, Geert, Cultures and organizations : software of the mind : intercultural cooperation and its importance for survival, 3rd ed., 0071664181

LIBROS DE CONSULTA:
* Adler Nancy J, International dimensions of organizational behavior, 5th ed., 9780324360752
* Michael A. Moodian, Contemporary leadership and intercultural competence : exploring the cross-cultural dynamics within organizations, California : SAGUE Publications Inc., 2009, spa, 9781412954532
* Gudykunst William B, Bridging differences : effective intergroup communication, Fourth edition., Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications, ©2004, spa, 9780761929376
* Hofstede, Geert, Culture's consequences : comparing values, behaviors, institutions and organizations across nations, 2nd ed., 0803973233
* Hofstede Gert Jan, Exploring culture : exercises, stories and synthetic cultures, spa, 9781877864902
* Global Leadership and Organizational Behavior Effectiveness Research Program, Culture, leadership and organizations : the globe study of 62 societies, 9780761924012
* Lewis, Richard D, When cultures collide : leading across cultures, The fourth edition of the global guide., London : Nicholas Brealey Publishing, 2018, spa, 147368482X
* David Livermore, The Cultural Intelligence Difference: Master the One Skill You Can't Do Without in Today's Global Economy, 1st. Edition, USA : AMACOM, 2011, Inglés, 978-0814417065
* Moran, Robert T, Managing cultural differences : global leadership strategies for cross-cultural business success, 8th ed., spa, 1856179230
* David C. Thomas and Kerr C. Inkson, Cultural Intelligence : Surviving and Thriving in the Global Village, 3rd. Edition, Oakland, CA, USA : Berrett-Koehler Publishers, 2017, Inglés, 978-1626568655

Perfil del Profesor:  

(240103)Maestría en Humanidades/Estudios Humanísticos ; (090101)Maestría en Comunicación ; (130101)Maestría en Educación ; (130401)Maestría en Liderazgo/Administración Educativa ; (302001)Maestría en Estudios Internacionales ; (302301)Maestría en Estudios Interculturales/Multiculturales ; (421601)Maestría en Psicología Social ; (450101)Maestría en Ciencias Sociales ; (521003)Maestría en Desarrollo/Comportamiento Organizacional ; (240103)Doctorado en Humanidades/Estudios Humanísticos ; (090101)Doctorado en Comunicación ; (130101)Doctorado en Educación ; (130401)Doctorado en Liderazgo/Administración Educativa ; (302001)Doctorado en Estudios Internacionales ; (302301)Doctorado en Estudios Interculturales/Multiculturales ; (421601)Doctorado en Psicología Social ; (450101)Doctorado en Ciencias Sociales ; (521003)Doctorado en Desarrollo/Comportamiento Organizacional
CIP: 240103, 090101, 130101, 130401, 302001, 302301, 421601, 450101, 521003

Experiencia recomendada:  

El(la) instructor(a) debe contar con experiencia en la enseñanza de educación global, comunicación intercultural, inteligencia cultural, relaciones internacionales o estudios de liderazgo. Un instructor con conocimientos en diversos campos puede aportar un enfoque multidisciplinario a la educación de liderazgo intercultural. El(la) instructor(a) debe tener un amplio conocimiento y experiencia práctica trabajando en contextos interculturales, como trabajar en empresas internacionales, gobiernos u organizaciones no gubernamentales.

Idioma en que se imparte la materia:  


Inglés
CIP: 240103  Humanities/Humanistic Studies.   CL-L-A-U-CA-ID-AS-AI-CT-HT-S-UDC-SI:  3-0-1-8-3-45-15-84-24-144-15-3-1       

Discipline:  

Humanities Studies

School:   

Humanities and Education

Academic Department:   

Humanistic Studies

Programs:   

Competitions:   

SEG0302B ; SEG0301B ; SEG0303B ;

Prerequisites:  

None.

Equivalences:  

None.

Course intention within the general study plan context:  

This introductory level course provides an analysis of the system in which in the face of global problems, the training of intercultural leaders is essential to achieve greater and better results when working in collaboration with others, in order to develop strategies that lead to success both personal and professional through cultural metacognition during interaction in global environments.

The student will develop skills and strategies that promote the integration of intercultural communication, global strategic thinking, curiosity, and empathy towards a culturally diverse world, through collaborative work in different professional contexts, taking advantage of the available digital resources and tools. The results will be measured from the development of a proposal, which provides an objective solution to a problem among different actors within an organization, through discussion and analysis from various perspectives.

Course objective:  

At the end of the training unit, the student will integrate concepts related to intercultural management to understand the relevance of recognizing ourselves as global citizens in an interconnected world where we all interact with culturally diverse people, with different opinions, skills, values, and beliefs.

The student will build up agreements and commitments in collaborative work groups by coordinating conflict resolution through the application of strategic management knowledge and techniques for project development in multicultural contexts, adopting an attitude of respect and openness to dialogue.

 

Teaching and learning tecniques:  

Collaborative learning

Suggested Bibliography:  

TEXT BOOKS:
* David Livermore, Leading with cultural intelligence: the real secret to success, 2nd Edition, New York, NY, USA : AMACOM, 2015, Inglés, 978-0814449172
* Trompenaars Fons, Riding the waves of culture : understanding diversity in global business, 0786311258
* Hofstede, Geert, Cultures and organizations : software of the mind : intercultural cooperation and its importance for survival, 3rd ed., 0071664181

BOOKS FOR CONSULTATION:
* Adler Nancy J, International dimensions of organizational behavior, 5th ed., 9780324360752
* Michael A. Moodian, Contemporary leadership and intercultural competence : exploring the cross-cultural dynamics within organizations, California : SAGUE Publications Inc., 2009, spa, 9781412954532
* Gudykunst William B, Bridging differences : effective intergroup communication, Fourth edition., Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications, ©2004, spa, 9780761929376
* Hofstede, Geert, Culture's consequences : comparing values, behaviors, institutions and organizations across nations, 2nd ed., 0803973233
* Hofstede Gert Jan, Exploring culture : exercises, stories and synthetic cultures, spa, 9781877864902
* Global Leadership and Organizational Behavior Effectiveness Research Program, Culture, leadership and organizations : the globe study of 62 societies, 9780761924012
* Lewis, Richard D, When cultures collide : leading across cultures, The fourth edition of the global guide., London : Nicholas Brealey Publishing, 2018, spa, 147368482X
* David Livermore, The Cultural Intelligence Difference: Master the One Skill You Can't Do Without in Today's Global Economy, 1st. Edition, USA : AMACOM, 2011, Inglés, 978-0814417065
* Moran, Robert T, Managing cultural differences : global leadership strategies for cross-cultural business success, 8th ed., spa, 1856179230
* David C. Thomas and Kerr C. Inkson, Cultural Intelligence : Surviving and Thriving in the Global Village, 3rd. Edition, Oakland, CA, USA : Berrett-Koehler Publishers, 2017, Inglés, 978-1626568655

Academic credentials required to teach the course:  

(240103)Master Degree in Humanities/ Humanistic Studies ; (090101)Master Degree in Communication ; (130101)Master Degree in Education ; (130401)Master Degree in Educational Leadership and Administration ; (302001)Master Degree in International Studies ; (302301)Master Degree in Intercultural/Multicultural Studies ; (421601)Master Degree in Social Psychology ; (450101)Master Degree in Social Sciences ; (521003)Master Degree in Organizational Behavior Studies ; (240103)Doctoral Degree in Humanities/ Humanistic Studies ; (090101)Doctoral Degree in Communication ; (130101)Doctoral Degree in Education ; (130401)Doctoral Degree in Educational Leadership and Administration ; (302001)Doctoral Degree in International Studies ; (302301)Doctoral Degree in Intercultural/Multicultural Studies ; (421601)Doctoral Degree in Social Psychology ; (450101)Doctoral Degree in Social Sciences ; (521003)Doctoral Degree in Organizational Behavior Studies
CIP: 240103, 090101, 130101, 130401, 302001, 302301, 421601, 450101, 521003

Recommended Experience:  

The instructor should have experience teaching global education, intercultural communication, cultural intelligence, international relations, or leadership studies. An instructor with knowledge in diverse fields can bring a multidisciplinary approach to intercultural leadership education. The professor should have broad knowledge and practical experience working in intercultural contexts, such as working in international business, government, or nonprofit organizations.

Language of Instruction:  


English