EH1020
Liderazgo inclusivo y diversidad Inclusive Leadership and Diversity
CIP: 240103  Humanidades/Estudios Humanísticos   CL-L-A-U-CA-ID-AS-AI-CT-HT-S-UDC-SI:  3-0-1-8-3-45-15-84-24-144-15-3-1       

Disciplina asociada:  

Estudios Humanísticos

Escuela:  

Humanidades y Educación

Departamento Académico:   

Educación

Programas académicos:   

Competencias que se desarrollan:   

Requisitos:  

No tiene.

Equivalencia:  

No tiene.

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

Es un curso de nivel intermedio cuya intención es que el estudiantado conozca y aplique los conceptos de inclusión y diversidad como categoría analítica en sus ámbitos de estudios profesionales y de investigación, mediante la discusión de casos de estudio, análisis y problematización del conocimiento relacionados con la diversidad y la inclusión en lo cultural, económico, político y social.

Como resultado del aprendizaje se tendrá una perspectiva que favorezca en lo profesional y empresarial e incida favorablemente en la construcción del tejido social.

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

Al terminar la unidad de formación el alumno será capaz de:

- Contextualizar las problemáticas alrededor del liderazgo que, tradicionalmente, no ha sido inclusivo, sino excluyente y con ello desarrollar una visión crítica de la realidad contemporánea.

- Reflexionar y apreciar la diversidad como un elemento a favor de un liderazgo constructivo para las sociedades y corporaciones actuales.

- Poner en práctica una comunicación eficiente basada en el diálogo, la apertura, el respeto a la alteridad y la concreción de los mínimos éticos necesarios para una coexistencia libre de discriminación y marginación.

Técnica didáctica sugerida:  

Aprendizaje colaborativo

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE TEXTO:
* Gabarrot-Arenas, Mariana, El ABC del género : nociones mínimas para discutir el tema, Primera edición., Ciudad de México : Lumen, 2022, spa, 607381934X
* Dora Barrancos, Historia mínima de los feminismos en América Latina, 1a. edición, Ciudad de México, México : Colegio de México, 2020, Español, 978-607-564-185-0
* Tania Esmeralda Rocha Sánchez, Ignacio Lozano Verduzco, compiladores, Debates y reflexiones en torno a las masculinidades: analizando los caminos hacia la igualdad de género, 1a. edición, Ciudad de México, México : UNAM, 2014, Español, 9786070256288

LIBROS DE CONSULTA:
* Connell, Raewyn, Masculinidades, Segunda edición en español., México, D.F. : Universidad Nacional Autónoma de México, Programa Universitario de Estudios de Género, ©2015, spa, 6070272870
* Mónica Gómez Salazar, Rogelio Laguna coordinadores, Desafíos éticos de la diversidad cultural para una ciudadanía de calidad, 1a. edición, Ciudad de México, México : UNAM, 2015, Español, 9786070271724
* edited by Susan R. Madsen, Utah Valley University, Faith Wambura Ngunjiri, Concordia College, Karen A. Longman, Azusa Pacific University, Cynthia Cherrey International Leadership Association, Women and leadership around the world, Charlotte, NC : Information Age Publishing, Inc., 2015, eng, 9781681231518
* Joanna Barsh, Centered leadership, 1st. edition, New York, NY, USA : Crown Business , 2014, Inglés, 9780804138871
* Maureen Murdock, The heroine’s journey: woman’s quest for wholeness, 30th. edition, Boulder, Colorado, USA : Shambala Publications, Inc., 2020, Inglés, 978-1-61180-830-8
* Nilima Bhat, Raj Sisodia, Shakti leadership: embracing feminine and masculine power in business, 1st. edition, Oakland, California, USA : Berrett-Koheler Publishers Inc. , 2016, Inglés, 978-1-626564657
* Charlotte Sweenye, Fleur Bothwick, Inclusive Leadership: The Definitive Guide To Developing And Executing An Impactful Diversity And Inclusion Strategy, 1st. edition, New York, New York, USA : Financial Times Press, 2016, Inglés, 978-1292112725
* Andrés T. Tapia, Alina Polonskaia, The 5 Disciplines of Inclusive Leaders: Unleashing the Power of All of Us, 1st. edition, Boulder, Colorado, USA : Berrett-Koehler Publishers, 2020, Inglés, B0897FB6Q9
* Minué Yoshida, Inclusion is a verb: 5 signs that your company is genuinely inclusive, 1st. edition, Naperville, Illinois, USA : Fig Factor Media Publishing , 2022, Inglés, 978-1957058764
* María Dolores Alcántara Guerrero, Silvana Mabel Corso, Coral Elizondo Carmona, José Blas García, Inclusión: acciones en primera persona, 1a. edición, Barcelona, España : Editorial Graó , 2021, Español, B0B2K5NS4Y

Perfil del Profesor:  

(240103)Maestría en Humanidades/Estudios Humanísticos ; (050299)Maestría en Estudios Étnicos, Minorías Culturales, y de Género ; (090101)Maestría en Comunicación ; (090901)Maestría en Comunicación Organizacional ; (130401)Maestría en Liderazgo/Administración Educativa ; (160199)Maestría en Literatura ; (302301)Maestría en Estudios Interculturales/Multiculturales ; (380101)Maestría en Filosofía ; (380103)Maestría en Ética ; (420101)Maestría en Psicología ; (420901)Maestría en Psicología Industrial/Organizacional ; (450101)Maestría en Ciencias Sociales ; (500701)Maestría en Arte/Estudios de Arte ; (240103)Doctorado en Humanidades/Estudios Humanísticos ; (050299)Doctorado en Estudios Étnicos, Minorías Culturales, y de Género ; (090101)Doctorado en Comunicación ; (090901)Doctorado en Comunicación Organizacional ; (130401)Doctorado en Liderazgo/Administración Educativa ; (160199)Doctorado en Literatura ; (302301)Doctorado en Estudios Interculturales/Multiculturales ; (380101)Doctorado en Filosofía ; (380103)Doctorado en Ética ; (420901)Doctorado en Psicología Industrial/Organizacional ; (450101)Doctorado en Ciencias Sociales
CIP: 240103, 050299, 090101, 090901, 130401, 160199, 302301, 380101, 380103, 420101, 420901, 450101, 500701

Experiencia recomendada:  

El(la) instructor(a) debe contar con experiencia en la enseñanza de temas asociados a la diversidad, la ética y el liderazgo tanto en los niveles interpersonales como ciudadanos y corporativos. Se sugiere que quien imparta la unidad de formación cuente con experiencia profesional en el sector empresarial, gubernamental, cultural o que conozca el manejo de diversos estilos de liderazgo en las corporaciones.

Idioma en que se imparte la materia:  


Español
CIP: 240103  Humanities/Humanistic Studies.   CL-L-A-U-CA-ID-AS-AI-CT-HT-S-UDC-SI:  3-0-1-8-3-45-15-84-24-144-15-3-1       

Discipline:  

Humanities Studies

School:   

Humanities and Education

Academic Department:   

Education

Programs:   

Competitions:   

SEG0202A ; SEG0301A ; SEG0604A ;

Prerequisites:  

None.

Equivalences:  

None.

Course intention within the general study plan context:  

It is an intermediate-level course whose intention is for students to know and apply the concepts of inclusion and diversity as an analytical category in their professional and research fields, through the discussion of case studies, analysis, and problematization of knowledge related to diversity and inclusion in cultural, economic, political, and social contexts.

As a result of learning, students will have a perspective that favors professional and business environments, and has a positive impact on the construction of social fabric.

Course objective:  

Upon completion of the course, the student will be able to:

- Contextualize issues surrounding leadership that traditionally has been exclusive rather than inclusive, and develop a critical perspective on contemporary reality.

- Reflect on and appreciate diversity as a constructive element for leadership in current societies and corporations.

- Implement effective communication based on dialogue, openness, respect for alterity, and the ethical standards necessary for discrimination- and marginalization-free coexistence.

Teaching and learning tecniques:  

Collaborative learning

Suggested Bibliography:  

TEXT BOOKS:
* Gabarrot-Arenas, Mariana, El ABC del género : nociones mínimas para discutir el tema, Primera edición., Ciudad de México : Lumen, 2022, spa, 607381934X
* Dora Barrancos, Historia mínima de los feminismos en América Latina, 1a. edición, Ciudad de México, México : Colegio de México, 2020, Español, 978-607-564-185-0
* Tania Esmeralda Rocha Sánchez, Ignacio Lozano Verduzco, compiladores, Debates y reflexiones en torno a las masculinidades: analizando los caminos hacia la igualdad de género, 1a. edición, Ciudad de México, México : UNAM, 2014, Español, 9786070256288

BOOKS FOR CONSULTATION:
* Connell, Raewyn, Masculinidades, Segunda edición en español., México, D.F. : Universidad Nacional Autónoma de México, Programa Universitario de Estudios de Género, ©2015, spa, 6070272870
* Mónica Gómez Salazar, Rogelio Laguna coordinadores, Desafíos éticos de la diversidad cultural para una ciudadanía de calidad, 1a. edición, Ciudad de México, México : UNAM, 2015, Español, 9786070271724
* edited by Susan R. Madsen, Utah Valley University, Faith Wambura Ngunjiri, Concordia College, Karen A. Longman, Azusa Pacific University, Cynthia Cherrey International Leadership Association, Women and leadership around the world, Charlotte, NC : Information Age Publishing, Inc., 2015, eng, 9781681231518
* Joanna Barsh, Centered leadership, 1st. edition, New York, NY, USA : Crown Business , 2014, Inglés, 9780804138871
* Maureen Murdock, The heroine’s journey: woman’s quest for wholeness, 30th. edition, Boulder, Colorado, USA : Shambala Publications, Inc., 2020, Inglés, 978-1-61180-830-8
* Nilima Bhat, Raj Sisodia, Shakti leadership: embracing feminine and masculine power in business, 1st. edition, Oakland, California, USA : Berrett-Koheler Publishers Inc. , 2016, Inglés, 978-1-626564657
* Charlotte Sweenye, Fleur Bothwick, Inclusive Leadership: The Definitive Guide To Developing And Executing An Impactful Diversity And Inclusion Strategy, 1st. edition, New York, New York, USA : Financial Times Press, 2016, Inglés, 978-1292112725
* Andrés T. Tapia, Alina Polonskaia, The 5 Disciplines of Inclusive Leaders: Unleashing the Power of All of Us, 1st. edition, Boulder, Colorado, USA : Berrett-Koehler Publishers, 2020, Inglés, B0897FB6Q9
* Minué Yoshida, Inclusion is a verb: 5 signs that your company is genuinely inclusive, 1st. edition, Naperville, Illinois, USA : Fig Factor Media Publishing , 2022, Inglés, 978-1957058764
* María Dolores Alcántara Guerrero, Silvana Mabel Corso, Coral Elizondo Carmona, José Blas García, Inclusión: acciones en primera persona, 1a. edición, Barcelona, España : Editorial Graó , 2021, Español, B0B2K5NS4Y

Academic credentials required to teach the course:  

(240103)Master Degree in Humanities/ Humanistic Studies ; (050299)Master Degree in Ethnic, Cultural Minority, and Gender Studies ; (090101)Master Degree in Communication ; (090901)Master Degree in Organizational Communication ; (130401)Master Degree in Educational Leadership and Administration ; (160199)Master Degree in Literature ; (302301)Master Degree in Intercultural/Multicultural Studies ; (380101)Master Degree in Philosophy ; (380103)Master Degree in Ethics ; (420101)Master Degree in Psychology ; (420901)Master Degree in Industrial/Organizational Psychology. ; (450101)Master Degree in Social Sciences ; (500701)Master Degree in Art/Art Studies ; (240103)Doctoral Degree in Humanities/ Humanistic Studies ; (050299)Doctoral Degree in Ethnic, Cultural Minority, and Gender Studies ; (090101)Doctoral Degree in Communication ; (090901)Doctoral Degree in Organizational Communication ; (130401)Doctoral Degree in Educational Leadership and Administration ; (160199)Doctoral Degree in Literature ; (302301)Doctoral Degree in Intercultural/Multicultural Studies ; (380101)Doctoral Degree in Philosophy ; (380103)Doctoral Degree in Ethics ; (420901)Doctoral Degree in Industrial/Organizational Psychology. ; (450101)Doctoral Degree in Social Sciences
CIP: 240103, 050299, 090101, 090901, 130401, 160199, 302301, 380101, 380103, 420101, 420901, 450101, 500701

Recommended Experience:  

The instructor should have experience teaching topics related to diversity, ethics, and leadership at both interpersonal and corporate levels. It is suggested that the instructor has professional experience in the business, government, cultural sector or knowledge of various leadership styles in corporations.

Language of Instruction:  


Spanish