Curso con proyecto. Curso que incorpora la innovación, la creatividad y el emprendimiento. |
|||||
|
|||||
Disciplina asociada:Emprendedores |
|||||
Escuela:
Negocios
|
|||||
Departamento Académico:
Emprendimiento
|
|||||
Programas académicos: |
|||||
Requisitos:Estar cursando al menos el periodo 5 |
|||||
Equivalencia:EM3004 |
|||||
Intención del curso en el contexto general del plan de estudios: |
|||||
Es un curso de nivel intermedio, que tiene como objetivo promover el espíritu emprendedor y la creación de empresas con enfoque social, logrando que el alumno identifique en el contexto nacional/estatal/local las necesidades sociales y económicas más apremiantes para generar desarrollo y se espera propiciar en el estudiante un compromiso ciudadano a partir del entendimiento de las problemáticas sociales identificadas y visualizándose como agente activo de cambio. Este curso no requiere conocimientos previos aunque es deseable tener nociones de administración. Como resultado del aprendizaje se espera que el alumno conozca la realidad social, para que genere propuestas innovadoras para atender las necesidades y reconozca su papel como agente de cambio a partir de las necesidades específicas. Deberá generar y evaluar una propuesta de empresa social viable y distinguir claramente las diferencias que existen entre una empresa que se desempeña en el enfoque económico tradicional (enfoque a valor económico) a una orientada a atender al sector de bajos ingresos generando resultados económicos (enfoque a impacto social sustentable). Este análisis sirve para generar un documento que contiene un plan de factibilidad. |
|||||
Objetivo general de la Unidad de Formación: |
|||||
Al finalizar el curso el alumno será capaz de encausar su espíritu emprendedor para generar empresas innovadoras con alto impacto social, cuyos modelos de negocios sean factibles y capaces de generar utilidades y atraer recursos, que además coadyuven al mejoramiento de oportunidades para la población de bajos ingresos. | |||||
Técnica didáctica sugerida: |
|||||
Aprendizaje orientado a proyectos | |||||
Bibliografía sugerida: |
|||||
LIBROS DE TEXTO: * Brooks, Arthur C., , Social entrepreneurship : a modern approach to social value creation , , Upper Saddle River, N.J. : Pearson Prentice Hall, c2009, , 0132330768, 9780132330763 * Prahalad, C. K., The fortune at the bottom of the pyramid : eradicating poverty through profits, Revised and updated 5th anniversary ed., Upper Saddle River, N.J. : Wharton School Pub., c2010, , 0137009275 (papel alcalino), 9780137009275 (papel alcalino) LIBROS DE CONSULTA: * Hart, Stuart L., El capitalismo en la encrucijada : como obtener beneficios empresariales y generar mejoras sociales a un mismo tiempo , , Barcelona : Deusto, 2007, spaeng, 9788423425877 * Jaramillo, Cynthia., La nueva cara de México : los emprendedores que están transformando al país , 1a ed., México : Endeavor, 2008, , 9709786113, 9789709786118 * Bygrave, William D., Entrepreneurship, , Hoboken, NJ : John Wiley & Sons, Inc., , 0471755451, 9780471755456 * Timmons, Jeffry A., Business plans that work : a guide for small business , , New York : McGraw-Hill, 2004, , 0071412875 (papel no a´cido) * Moulden, Julia., Los nuevos emprendedores sociales : un manifiesto para reinventarse y cambiar el mundo, 1 ed., México : McGraw-Hill, 2009, spaeng, 9701069331, 9789701069332 * Elkington, John., El poder de la locura : empresas rentables que cambian el mundo , , Barcelona : Deusto, c2008, spaeng, 9788423426645 |
|||||
Perfil del Profesor: |
|||||
(520701)Maestría en Estudios de Emprendimiento ; (440401)Maestría en Administración Pública ; (520201)Maestría en Administración/Dirección de Negocios ; (451001)Maestría en Ciencias Políticas ; (450101)Maestría en Ciencias Sociales ; (520701)Doctorado en Estudios de Emprendimiento ; (440401)Doctorado en Administración Pública ; (520201)Doctorado en Administración/Dirección de Negocios ; (451001)Doctorado en Ciencias Políticas ; (450101)Doctorado en Ciencias Sociales CIP: 520701, 440401, 520201, 451001, 450101 Experiencia recomendada: Experiencia participando activamente en ONG’s, en asesorar empresas sociales, o como emprendedor social. |
|||||
Course with project. Course that incorporates the innovation, the creativity and the enterpreneurship. |
|||||
|
|||||
Discipline:Entrepreneurs |
|||||
School:
Business
|
|||||
Academic Department:
Entrepreneurship
|
|||||
Programs: |
|||||
Prerequisites:period 5 |
|||||
Equivalences:EM3004 |
|||||
Course intention within the general study plan context: |
|||||
This is an intermediate course, which is intended to promote an entrepreneurial mindset and venture creation with social emphasis, enabling the student to identify social & economical needs at a national/state/local level, those being the most urgent in order to foster development, so the student is moved to develop community citizenship based on the understanding of the social problems addressed, considering himself as an active agent of change. This course does not require previous knowledge, although basic business management knowledge is desirable. As a learning outcome the student is expected to know current social issues, so he can understand his role as an agent of change, to generate innovative business ideas to address specific needs. The student must generate and evaluate a viable social business proposal, and be capable to differentiate clearly an enterprise that operates under the traditional economic approach (focus on economic value) from an enterprise oriented to the low-income sector that generates economic results (focus on social sustainable impact). This analysis will deliver a document containing a feasibility plan. |
|||||
Course objective: |
|||||
At the end of the course the student will be capable of focusing his entrepreneurial initiative in order to create innovative ventures of high social impact, based on feasible business models that allow revenue generation and resource attraction and contribute to provide better opportunities to the low-income sector of the population. | |||||
Teaching and learning tecniques: |
|||||
Learning-oriented projects | |||||
Suggested Bibliography: |
|||||
TEXT BOOKS: * Brooks, Arthur C., , Social entrepreneurship : a modern approach to social value creation , , Upper Saddle River, N.J. : Pearson Prentice Hall, c2009, , 0132330768, 9780132330763 * Prahalad, C. K., The fortune at the bottom of the pyramid : eradicating poverty through profits, Revised and updated 5th anniversary ed., Upper Saddle River, N.J. : Wharton School Pub., c2010, , 0137009275 (papel alcalino), 9780137009275 (papel alcalino) BOOKS FOR CONSULTATION: * Hart, Stuart L., El capitalismo en la encrucijada : como obtener beneficios empresariales y generar mejoras sociales a un mismo tiempo , , Barcelona : Deusto, 2007, spaeng, 9788423425877 * Jaramillo, Cynthia., La nueva cara de México : los emprendedores que están transformando al país , 1a ed., México : Endeavor, 2008, , 9709786113, 9789709786118 * Bygrave, William D., Entrepreneurship, , Hoboken, NJ : John Wiley & Sons, Inc., , 0471755451, 9780471755456 * Timmons, Jeffry A., Business plans that work : a guide for small business , , New York : McGraw-Hill, 2004, , 0071412875 (papel no a´cido) * Moulden, Julia., Los nuevos emprendedores sociales : un manifiesto para reinventarse y cambiar el mundo, 1 ed., México : McGraw-Hill, 2009, spaeng, 9701069331, 9789701069332 * Elkington, John., El poder de la locura : empresas rentables que cambian el mundo , , Barcelona : Deusto, c2008, spaeng, 9788423426645 |
|||||
Academic credentials required to teach the course: |
|||||
(520701)Master Degree in Entrepreneurship/Entrepreneurial Studies and (440401)Master Degree in Public Management and (520201)Master Degree in Business Administration/Management and (451001)Master Degree in Political Relations and (450101)Master Degree in Social Sciences and (520701)Doctoral Degree in Entrepreneurship/Entrepreneurial Studies and (440401)Doctoral Degree in Public Management and (520201)Doctoral Degree in Business Administration/Management and (451001)Doctoral Degree in Political Relations and (450101)Doctoral Degree in Social Sciences CIP: 520701, 440401, 520201, 451001, 450101 Recommended Experience: Experience in active participation in NGO’s, assessing social companies, or as a social entrepreneur. Experience in consultancy or project development, as well as in activities of social development, social entrepreneurship or similar areas. |
|||||