EM1011
Emprendimiento e innovación Entrepreneurship and Innovation
CIP: 520201  Administración/Dirección de Negocios   CL-L-A-U-CA-ID-AS-AI-CT-HT-S-UDC:  3-0-1-8-3-45-15-84-24-144-15-3       

Disciplina asociada:  

Emprendedores

Escuela:  

Negocios

Departamento Académico:   

Emprendimiento

Programas académicos:   

Competencias que se desarrollan:   

Requisitos:  

No tiene.

Equivalencia:  

No tiene.

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

Es un curso de nivel básico, que tiene la intención de que el estudiante  reconozca y valore la cultura emprendedora en un país, en una sociedad y en las distintas profesiones.  La detección de oportunidades es un componente básico del progreso de las sociedades y los profesionistas deben ser capaces de  identificar necesidades  con el fin de diseñar soluciones  novedosas que generen valor. Se abordarán conceptos de análisis  social, anáiisis de mercado y megatendencias sociales y tecnológicas, así como diversas herramientas que apoyen la innovación. 

Como resultado del aprendizaje el alumno será capaz de analizar con un enfoque multidisciplinario las necesidades y problemáticas de su entorno y propondrá soluciones novedosas, las cuáles se presentarán ante una audiencia a través de un prototipo de baja fidelidad.

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

Al finalizar el curso, el alumno será capáz de:

- Identificar los elementos que componen un ecosistema de emprendimiento y la forma de crear, capturar y multiplicar su valor.

- Conocerá los distintos tipos de emprendimiento tales como: social, tecnológico, corporativo, industrias creativas y ciencias de la vida entre otros.

- Identificará las diferentes etapas de inmersión de capital emprendedor, así como casos de éxito y fracaso en la búsqueda por financier proyectos emprendedores.

- Conocerá diferentes estrategias para minimizar el riesgo en un proyecto emprendedor.

- Comprenderá el "mindset" del emprendedor y que para cada etapa del ciclo de vida del emprendedor requiere de diferentes competencias y habilidades. 

- Conocerá que existen diferentes roles de apoyo en el ecosistema de emprendimiento que tienen un impacto directo en el desarrollo del emprendedor, tales como: mentores, asesores, coaches, tutores, instructores entre otros.

Técnica didáctica sugerida:  

Aprendizaje orientado a proyectos

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE TEXTO:
* Savoia, Alberto, eautor., Pretotype it : make sure you are building the right it before you build it right, eng, 
* Dorf, Richard C., Technology ventures : from idea to enterprise, New York, NY : McGraw-Hill Higher Education,, 2005, eng, 

Perfil del Profesor:  

( (520201)Maestría en Administración/Dirección de Negocios ) ; ( (520701)Maestría en Estudios de Emprendimiento ) ; (520801)Maestría en Finanzas ; (521201)Maestría en Administración de Sistemas de Información ; (110701)Maestría en Ciencias Computacionales ; (130101)Maestría en Educación ; (143501)Maestría en Ingeniería Industrial ; (440401)Maestría en Administración Pública ; (450101)Maestría en Ciencias Sociales ; (520201)Doctorado en Administración/Dirección de Negocios ; (520701)Doctorado en Estudios de Emprendimiento ; (520801)Doctorado en Finanzas ; (521201)Doctorado en Administración de Sistemas de Información ; (110701)Doctorado en Ciencias Computacionales ; (130101)Doctorado en Educación ; (143501)Doctorado en Ingeniería Industrial ; (440401)Doctorado en Administración Pública ; (450101)Doctorado en Ciencias Sociales
CIP: 520201, 520701, 520801, 521201, 110701, 130101, 143501, 440401, 450101

Idioma en que se imparte la materia:  


Español
CIP: 520201  Business Administration and Management, General.   CL-L-A-U-CA-ID-AS-AI-CT-HT-S-UDC:  3-0-1-8-3-45-15-84-24-144-15-3       

Discipline:  

Entrepreneurs

School:   

Business

Academic Department:   

Entrepreneurship

Programs:   

Competitions:   

SEG0601A ; SEG0501A ; SEG0201A ;

Prerequisites:  

None.

Equivalences:  

None.

Course intention within the general study plan context:  

It is a basic level course, which intends for the student to recognize and value the entrepreneurial culture in a country, in a society and in the different professions. The detection of opportunities is a basic component of the progress of societies, and professionals must be able to identify needs in order to design innovative solutions that generate value. Concepts of social analysis, market analysis and social and technological megatrends will be addressed, as well as various tools that support innovation.

As a result of learning, the student will be able to analyze the needs and problems of their environment with a multidisciplinary approach and will propose innovative solutions, which will be presented to an audience through a low-fidelity prototype.

Course objective:  

At the end of the course, the student will be able to:

- To identify the elements that make up an entrepreneurship ecosystem and how to create, capture and multiply its value.

- To know the different types of entrepreneurship such as: social, technological, corporate, creative industries and life sciences among others.

- To identify the different stages of immersion of entrepreneurial capital, as well as cases of success and failure in the search for financial entrepreneurial projects.

- To know different strategies to minimize risk in an entrepreneurial project.

- To understand the "mindset" of the entrepreneur and that for each stage of the life cycle of the entrepreneur requires different skills and abilities.

- To know that there are different support roles in the entrepreneurship ecosystem that have a direct impact on the development of the entrepreneur, such as: mentors, advisers, coaches, tutors, instructors, among others.

Teaching and learning tecniques:  

Learning-oriented projects

Suggested Bibliography:  

TEXT BOOKS:
* Savoia, Alberto, eautor., Pretotype it : make sure you are building the right it before you build it right, eng, 
* Dorf, Richard C., Technology ventures : from idea to enterprise, New York, NY : McGraw-Hill Higher Education,, 2005, eng, 

Academic credentials required to teach the course:  

( (520201)Master Degree in Business Administration/Management ) ; ( (520701)Master Degree in Entrepreneurship/Entrepreneurial Studies ) ; (520801)Master Degree in Finances ; (521201)Master Degree in Information Systems Management ; (110701)Master Degree in Computational Sciences ; (130101)Master Degree in Education ; (143501)Master Degree in Industrial Engineering ; (440401)Master Degree in Public Management ; (450101)Master Degree in Social Sciences ; (520201)Doctoral Degree in Business Administration/Management ; (520701)Doctoral Degree in Entrepreneurship/Entrepreneurial Studies ; (520801)Doctoral Degree in Finances ; (521201)Doctoral Degree in Information Systems Management ; (110701)Doctoral Degree in Computational Sciences ; (130101)Doctoral Degree in Education ; (143501)Doctoral Degree in Industrial Engineering ; (440401)Doctoral Degree in Public Management ; (450101)Doctoral Degree in Social Sciences
CIP: 520201, 520701, 520801, 521201, 110701, 130101, 143501, 440401, 450101

Language of Instruction:  


Spanish