|
|||||
Disciplina asociada:Emprendedores |
|||||
Escuela:
Negocios
|
|||||
Departamento Académico:
Emprendimiento
|
|||||
Programas académicos: |
|||||
Requisitos:No tiene. |
|||||
Equivalencia:No tiene. |
|||||
Intención del curso en el contexto general del plan de estudios: |
|||||
Es un curso de nivel intermedio, diseñado para facilitar discusiones y proyectos de grupo que puedan llevar a los estudiantes a entender cómo los emprendedores conciben, prueban y lanzan al mercado ideas innovadoras. Además el curso destaca los retos que enfrentan las empresas establecidas cuando nuevas empresas irrumpen en sus mercados. Los casos utilizados examinan proyectos innovadores de nuevas empresas, de emprendimiento corporativo y de emprendimiento social. La mayoría de los casos estudian compañías que operan o se basan en mercados emergentes. Se incluirán conceptos de emprendimiento, modelos de negocio, estrategia de ventas, mercados emergentes, tecnología disruptiva y responsabilidad social. Requiere conocimientos básicos de negocios. Como resultado del aprendizaje se espera que el alumno aprenda cómo los emprendedores piensan y toman decisiones acerca del desarrollo de nuevos productos o servicios, cómo desarrollan prototipos, cómo prueban los prototipos utilizando datos reales de mercado y cómo evitan la introducción de sesgos optimistas acerca de sus productos y servicios. |
|||||
Objetivo general de la Unidad de Formación: |
|||||
Al finalizar el curso el alumno será; capaz de analizar y utilizar las prácticas de los emprendedores exitosos para desarrollar nuevos productos o servicios, introducirlos en el mercado y tomar decisiones en contextos de información escasa. | |||||
Técnica didáctica sugerida: |
|||||
Método de casos | |||||
Bibliografía sugerida: |
|||||
LIBROS DE TEXTO: * Musacchio, Aldo, and Sergio G. Lazzarini, Reinventing State Capitalism: Leviathan in Business, Brazil and Beyond, April 22, 2014, Harvard University Press, Inglés, 9780674729681 * Carsrud, Alan L., Understanding the Entrepreneurial Mind [recurso electronico] : Opening the Black Box / edited by Alan L. Carsrud, Malin Brannback., , New York, NY : Springer Science+Business Media, LLC, 2009., , 9781441904430 |
|||||
Perfil del Profesor: |
|||||
(520201)Maestría en Administración/Dirección de Negocios ; (520701)Maestría en Estudios de Emprendimiento ; (520201)Doctorado en Administración/Dirección de Negocios ; (520701)Doctorado en Estudios de Emprendimiento CIP: 520201, 520701 |
|||||
|
|||||
Discipline:Entrepreneurs |
|||||
School:
Business
|
|||||
Academic Department:
Entrepreneurship
|
|||||
Programs: |
|||||
Prerequisites:None. |
|||||
Equivalences:None. |
|||||
Course intention within the general study plan context: |
|||||
It is an intermediate course designed to facilitate discussions and group projects that can get students to understand how entrepreneurs come up with innovative ideas, how they test them, and how they launch them to the market. Moreover, the course also highlights the challenges that established entrepreneurs face when lean, low-cost firms disrupt their market space. The cases used look at innovative projects of entrepreneurs and intrapreneurs in large multinational companies, dynamic startups, and social enterprises. Most of the cases are about companies operating or based in emerging markets. Concepts of entrepreneurship, business models, sales strategy, emerging markets, disruptive technology and social responsibility are included. Requires basic business knowledge. As a result of learning is expected that students learn how entrepreneurs and intrapreneurs think about new developing new products or services (ideation), develop prototypes for such products or services, test those prototypes using real market data, avoid introducing optimistic biases about their products and services. |
|||||
Course objective: |
|||||
At the end of this course, the student will be able to analyze and use the same tools as successful entrepreneurs in order to develop new products or services, launch them in the emergent markets and make decisions in contexts where there is a lack of information. | |||||
Teaching and learning tecniques: |
|||||
Case method | |||||
Suggested Bibliography: |
|||||
TEXT BOOKS: * Musacchio, Aldo, and Sergio G. Lazzarini, Reinventing State Capitalism: Leviathan in Business, Brazil and Beyond, April 22, 2014, Harvard University Press, Inglés, 9780674729681 * Carsrud, Alan L., Understanding the Entrepreneurial Mind [recurso electronico] : Opening the Black Box / edited by Alan L. Carsrud, Malin Brannback., , New York, NY : Springer Science+Business Media, LLC, 2009., , 9781441904430 |
|||||
Academic credentials required to teach the course: |
|||||
(520201)Master Degree in Business Administration/Management and (520701)Master Degree in Entrepreneurship/Entrepreneurial Studies and (520201)Doctoral Degree in Business Administration/Management and (520701)Doctoral Degree in Entrepreneurship/Entrepreneurial Studies CIP: 520201, 520701 |
|||||