|
|||||
Disciplina asociada:Emprendimiento Social |
|||||
Escuela:
Negocios
|
|||||
Departamento Académico:
Emprendimiento
|
|||||
Programas académicos: |
|||||
Requisitos:No tiene. |
|||||
Equivalencia:No tiene. |
|||||
Intención del curso en el contexto general del plan de estudios: |
|||||
El curso de Operación de Microempresas para el Desarrollo Social es un curso sello que en apoyo a la Misión hacia el 2015 del ITESM se imparte dentro de las opciones de materias sobre Perspectiva Sociopolítica para todas las carreras ofrecidas, donde una vez que el alumno ya ha tomado en curso previo una conciencia de la importancia de su responsabilidad social y ciudadana. Como producto de aprendizaje se espera que el alumno desarrolle un plan de negocios y/o un plan de estrategias de comercialización, de operaciones y de administración orientado a convertirla en una microempresa autogestionada, sostenible y efectiva. |
|||||
Objetivo general de la Unidad de Formación: |
|||||
Al finalizar el curso el alumno será capaz impactar en la mejora las condiciones socioeconómicas del empresario de microempresa y su entorno mediante la asesoría en la implementación del plan de negocios y la selección de empresas participantes en la incubadora social.
Asimismo generar los factores idóneos para la operación de un negocio de acuerdo al proceso de incubación de microempresas de tecnología tradicional.
|
|||||
Técnica didáctica sugerida: |
|||||
Aprendizaje-Servicio | |||||
Bibliografía sugerida: |
|||||
LIBROS DE TEXTO: * Timmons A. Jeffry, Zacharakis Andrew, Spinelli Stephen., Business plans that work, a guide for small business, 2004, Mc Graw Hill, 0-07-141287-5 LIBROS DE CONSULTA: * La oportunidad de negocios en la base de la piramide: un modelo de negocio rentable, que sirve a las comunidades más pobres., C. K. Prahalad & Efraín Sánchez, Grupo Editorial Norma., c2007, 9-580-48484-8 * Muhammad, Yunus, Creating a world without poverty: how social business can transform our lives., Ed. Publicaffairs., 1-586-48493-1 |
|||||
Perfil del Profesor: |
|||||
(520201)Maestría en Administración/Dirección de Negocios ; (110701)Maestría en Ciencias Computacionales ; (510000)Maestría en Ciencias de la Salud ; (450101)Maestría en Ciencias Sociales ; (14)Maestría en el área de Ingeniería ; (240103)Maestría en Humanidades/Estudios Humanísticos ; (160102)Maestría en Lingüística ; (160199)Maestría en Literatura ; (520201)Doctorado en Administración/Dirección de Negocios ; (110701)Doctorado en Ciencias Computacionales ; (510000)Doctorado en Ciencias de la Salud ; (450101)Doctorado en Ciencias Sociales ; (14)Doctorado en el área de Ingeniería ; (240103)Doctorado en Humanidades/Estudios Humanísticos ; (160102)Doctorado en Lingüística ; (160199)Doctorado en Literatura CIP: 520201, 110701, 510000, 450101, 14, 240103, 160102, 160199 Experiencia recomendada: Experiencia en actividades de desarrollo social y emprendimiento. |
|||||
|
|||||
Discipline:Social Entrepreneurship |
|||||
School:
Business
|
|||||
Academic Department:
Entrepreneurship
|
|||||
Programs: |
|||||
Prerequisites:None. |
|||||
Equivalences:None. |
|||||
Course intention within the general study plan context: |
|||||
The microenterprise operation for social development course, supporting the mission ITESM 2015, seeks to help students to become leaders, entrepreneurs and innovators who promote the development and sustainability of micro-businesses capable of generating jobs that would have a positive impact on Mexico?s growth, through the development of a socially-oriented entrepreneurial spirit in our students. Students will consolidate the operation of microenterprise in its environment by advising businesspeople and thus positively support the business?s development and its impact on the community, and also to identify the opportunities and their socioeconomic repercussions. Students propose solutions to the micro-business?s problems. Moreover, the course aims to increase students? critical thinking capacities and develop their creative, persistent and innovative talent to allow them to advise businesspeople in the entrepreneurial environment on their companies? development. |
|||||
Course objective: |
|||||
At the end of the course the student should be able to affect in a positive manner the socioeconomic conditions of the small businessman, by assessing him in the implantation of the business plan. He will also be able to participate in and selection of the small companies participating in the Social Incubator. The student should also be able to suggest ideal operation factors that affect the business operation | |||||
Teaching and learning tecniques: |
|||||
Service-Learning | |||||
Suggested Bibliography: |
|||||
TEXT BOOKS: * Timmons A. Jeffry, Zacharakis Andrew, Spinelli Stephen., Business plans that work, a guide for small business, 2004, Mc Graw Hill, 0-07-141287-5 BOOKS FOR CONSULTATION: * La oportunidad de negocios en la base de la piramide: un modelo de negocio rentable, que sirve a las comunidades más pobres., C. K. Prahalad & Efraín Sánchez, Grupo Editorial Norma., c2007, 9-580-48484-8 * Muhammad, Yunus, Creating a world without poverty: how social business can transform our lives., Ed. Publicaffairs., 1-586-48493-1 |
|||||
Academic credentials required to teach the course: |
|||||
(520201)Master Degree in Business Administration/Management and (110701)Master Degree in Computational Sciences and (510000)Master Degree in Health Science and (450101)Master Degree in Social Sciences and (14)Master Degree in the area of Engineering and (240103)Master Degree in Humanities/ Humanistic Studies and (160102)Master Degree in Linguistics and (160199)Master Degree in Literature and (520201)Doctoral Degree in Business Administration/Management and (110701)Doctoral Degree in Computational Sciences and (510000)Doctoral Degree in Health Science and (450101)Doctoral Degree in Social Sciences and (14)Doctoral Degree in the area of Engineering and (240103)Doctoral Degree in Humanities/ Humanistic Studies and (160102)Doctoral Degree in Linguistics and (160199)Doctoral Degree in Literature CIP: 520201, 110701, 510000, 450101, 14, 240103, 160102, 160199 |
|||||