GI4001
Liderazgo para la innovación empresarial Leadership for Innovation
CIP: 309999  Estudios Multi/Interdisciplinarios, Otros   CL-L-U-CA-UDC:  3-0-12-3-3.5       

Disciplina asociada:  

Graduados en ingeniería

Escuela:  

Ingeniería y Ciencias

Departamento Académico:   

Mecánica y Materiales Avanzados

Programas académicos:   

Requisitos:  

No tiene.

Equivalencia:  

No tiene.

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

Curso básico que discute la necesidad de las empresas de generar nuevas experiencias incorporando productos, servicios y esquemas de comercialización que integran tecnología, diseño, y nuevas visiones, y que responden al cambiante entorno ecológico, económico, científico, y social; preparar al alumno para la inventiva y la innovación en la generación de ideas de nuevos productos y servicios y en la solución de problemas derivados de éstos con vista a emprendimiento de base tecnológica. Como resultado del aprendizaje, el alumno podrá generar e implementar propuestas originales de productos, servicios, marcas y experiencias partiendo de tecnologías, procesos o servicios diferenciados.

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

El alumno será capaz de identificar oportunidades y aplicar herramientas, métodos y sistemas que le permitan implementar planes de acción para desarrollar ideas innovadoras en su entorno profesional. Será capaz de desarrollar proyectos factibles desde el punto de vista técnico, comercial, financiero y legal con una visión de desarrollo sostenible.

Técnica didáctica sugerida:  

No especificado

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE TEXTO:
* A.J. Lafley and Ram Charan, The Game Changer, Crown, 2010, 
* George, Michael L., Fast innovation: Achieving superior differentiation, speed to market and increased profitability, New York; London: McGraw-Hill, 2005,  0071457895 (encuadernado)
* Gladwell, Malcolm, Outliers: The story of success, 1st. Edition, New York : New York: Little, Brown and Co., 2008, eng,  9780316017923, 9780316036696 (International ed.)

LIBROS DE CONSULTA:
* Christensen & Raynor, The Innovator’s Solution, HBS Press, 2013, 

Perfil del Profesor:  

(309999)Doctorado en Multidisciplinario/Interdisciplinario ; (450601)Doctorado en Economía ; (14)Doctorado en el área de Ingeniería ; (110103)Doctorado en Tecnología de la Información/Informática/Sistemas Computacionales
CIP: 309999, 450601, 14, 110103

Idioma en que se imparte la materia:  


Español
CIP: 309999  Multi-/Interdisciplinary Studies, Other.   CL-L-U-CA-UDC:  3-0-12-3-3.5       

Discipline:  

Graduate Engineering Programs

School:   

Engineering and Sciences

Academic Department:   

Mechanics and Advanced Materials

Programs:   

Prerequisites:  

None.

Equivalences:  

None.

Course intention within the general study plan context:  

This basic course discusses the need for companies to generate new experiences by incorporating products, services and marketing schemes that integrate technology, design and new visions, and that respond to the changing environmental, economic, scientific and social setting; prepares students for the inventiveness and innovation of generating ideas for new products and services and for solving any resulting problems, with a view to technology-based entrepreneurship. Learning outcome: Students will be able to generate and implement original proposals for products, services, brands and experiences on the basis of differentiated technologies, processes or services.

Course objective:  

Students will be able to identify opportunities and apply tools, methods, and systems that allow them to implement action plans to develop innovative ideas within their professional environment. They will also be able to develop feasible projects from a technical, commercial, financial, and legal perspective, and a vision for sustainable development.

Teaching and learning tecniques:  

Not Specified

Suggested Bibliography:  

TEXT BOOKS:
* A.J. Lafley and Ram Charan, The Game Changer, Crown, 2010, 
* George, Michael L., Fast innovation: Achieving superior differentiation, speed to market and increased profitability, New York; London: McGraw-Hill, 2005,  0071457895 (encuadernado)
* Gladwell, Malcolm, Outliers: The story of success, 1st. Edition, New York : New York: Little, Brown and Co., 2008, eng,  9780316017923, 9780316036696 (International ed.)

BOOKS FOR CONSULTATION:
* Christensen & Raynor, The Innovator’s Solution, HBS Press, 2013, 

Academic credentials required to teach the course:  

(309999)Doctoral Degree in Multidisciplinary/Interdisciplinary and (450601)Doctoral Degree in Economy and (14)Doctoral Degree in the area of Engineering and (110103)Doctoral Degree in Information Technology.
CIP: 309999, 450601, 14, 110103

Language of Instruction:  


Spanish