|
|||||
Disciplina asociada:Humanidades |
|||||
Escuela:
Humanidades y Educación
|
|||||
Departamento Académico:
Estudios Humanísticos
|
|||||
Programas académicos: |
|||||
Requisitos:No tiene. |
|||||
Equivalencia:H 95881 ; H2009 |
|||||
Intención del curso en el contexto general del plan de estudios: |
|||||
Curso de nivel avanzado en el cual el alumno construye los fundamentos de la educación y su gestión en el ámbito de las instituciones; asimismo, aborda temáticas relacionadas con el desarrollo sostenible al analizar las propuestas en torno del desarrollo educativo y cultural de las comunidades, la equidad y el combate a la pobreza. No requiere conocimientos previos. Como resultado de aprendizaje el alumno afrontará los problemas inherentes al hecho educativo, en especial en el ámbito del desarrollo lingüístico de los grupos sociales. |
|||||
Objetivo general de la Unidad de Formación: |
|||||
Hacia una filosofía de la educación. Filosofía y ciencia. Filosofía y cultura. Filosofías de la educación contemporánea. Maneras filosóficas de entender al hombre y modelos pedagógicos. El campo de las ciencias de la educación. Fundamentos de la educación. Teorías educativas. Aportaciones a la teoría de la educación. Epistemología. Tecnología educativa. Cibernética y enseñanza. Bases didácticas. Orientaciones de la enseñanza. Diseño y desarrollo curricular. Los componentes de un modelo didáctico | |||||
Técnica didáctica sugerida: |
|||||
No especificado | |||||
Bibliografía sugerida: |
|||||
LIBROS DE TEXTO: * Crosson, Frederick James., Filosofia Y Cibernetica, FCE, 1971, Español, * Fullat Genis, Octavio., Filosofias De La Educacion : Paideia., Ediciones CEAC, 2000, Español, 843299233X * Castaneda Calderon, Hector Neri., Fundamentos De La Didactica Del Lenguaje, Nacional, 1948, Español, * Fermoso Estebanez, Paciano., Teoria De La Educacion, 3a. ed., Trillas, 1991, Español, LIBROS DE CONSULTA: * Amador Bautista, Rocío, Comunicacion Educativa : Nuevas Tecnologias., UNAM, 1994, Español, * Titone, Renzo., El Lenguaje En La Interaccion Didactica : Teorias Y Modelos De Analisis, 1a., ed., Narcea,, 1986, Español, * Passmore, John Arthur., Filosofia De La Ensenanza, FCE, 1983, Español, * Not, Louis., Las Pedagogias Del Conocimiento, FCE, 1987, Español, * Mitchell, Helen Buss, Raíces de la sabiduría, * Young, Robert., Teoria Critica De La Educacion Y Discurso En El Aula, 1a. Ed., Universidad Nacional Autonoma de México, Español, * Fullat Genis, Octavio., Verdades Y Trampas De La Pedagogia : Epistemologia De La Educacion, 1a. ed, Ceac, 1984, Español, |
|||||
Perfil del Profesor: |
|||||
(130101)Maestría en Educación ; (130101)Doctorado en Educación ; (131306)Maestría en Enseñanza de Idiomas Extranjeros ; (131330)Maestría en Enseñanza del Español como Segunda Lengua ; (131306)Doctorado en Enseñanza de Idiomas Extranjeros ; (131330)Doctorado en Enseñanza del Español como Segunda Lengua CIP: 130101, 131306, 131330 |
|||||
|
|||||
Discipline:Humanities |
|||||
School:
Humanities and Education
|
|||||
Academic Department:
Humanistic Studies
|
|||||
Programs: |
|||||
Prerequisites:None. |
|||||
Equivalences:H 95881 ; H2009 |
|||||
Course intention within the general study plan context: |
|||||
Advanced level course in which the student builds the education and management fundaments in the institution's ambits; in the same way, boards topics related with sustainable development when analyzing the proposal surrounding educative and cultural development of communities, equity and poverty combat. Does not require previous knowledge. As learning result the student will face the problems inherent to the educative fact, specially in the linguistic development of social groups ambit. |
|||||
Course objective: |
|||||
Towards a philosophy of education. Philosophy and science. Philosophy and culture. Philosophy and contemporary education. Philosophical ways of understanding the human being and pedagogical models. The field of education sciences. Foundations of education. Theories of education. Contributions to the theory of education. Epistemology. Educational technology. Cybernetics and teaching. Elements of didactics. Directions in teaching methodology. Curricular design and development. Components of a didactic model. | |||||
Teaching and learning tecniques: |
|||||
Not Specified | |||||
Suggested Bibliography: |
|||||
TEXT BOOKS: * Crosson, Frederick James., Filosofia Y Cibernetica, FCE, 1971, Español, * Fullat Genis, Octavio., Filosofias De La Educacion : Paideia., Ediciones CEAC, 2000, Español, 843299233X * Castaneda Calderon, Hector Neri., Fundamentos De La Didactica Del Lenguaje, Nacional, 1948, Español, * Fermoso Estebanez, Paciano., Teoria De La Educacion, 3a. ed., Trillas, 1991, Español, BOOKS FOR CONSULTATION: * Amador Bautista, Rocío, Comunicacion Educativa : Nuevas Tecnologias., UNAM, 1994, Español, * Titone, Renzo., El Lenguaje En La Interaccion Didactica : Teorias Y Modelos De Analisis, 1a., ed., Narcea,, 1986, Español, * Passmore, John Arthur., Filosofia De La Ensenanza, FCE, 1983, Español, * Not, Louis., Las Pedagogias Del Conocimiento, FCE, 1987, Español, * Mitchell, Helen Buss, Raíces de la sabiduría, * Young, Robert., Teoria Critica De La Educacion Y Discurso En El Aula, 1a. Ed., Universidad Nacional Autonoma de México, Español, * Fullat Genis, Octavio., Verdades Y Trampas De La Pedagogia : Epistemologia De La Educacion, 1a. ed, Ceac, 1984, Español, |
|||||
Academic credentials required to teach the course: |
|||||
(130101)Master Degree in Education and (130101)Doctoral Degree in Education and (131306)Master Degree in Second Language Teaching and (131330)Master Degree in Teaching of Spanish as a Second Language and (131306)Doctoral Degree in Second Language Teaching and (131330)Doctoral Degree in Teaching of Spanish as a Second Language CIP: 130101, 131306, 131330 |
|||||