|
|||||
Disciplina asociada:Humanidades |
|||||
Escuela:
Humanidades y Educación
|
|||||
Departamento Académico:
Estudios Humanísticos
|
|||||
Programas académicos: |
|||||
Requisitos:No tiene. |
|||||
Equivalencia:No tiene. |
|||||
Intención del curso en el contexto general del plan de estudios: |
|||||
Curso de nivel básico en el área de la literatura que ofrece al alumno un panorama amplio de la literatura hispanoamericana contemporánea a partir de la lectura y análisis representativos que aborden la problemática de los abusos del poder, migración, transformación y frontera. No requiere conocimientos previos. Como resultado de aprendizaje el alumno demostrará por medio de un escrito un análisis literario de los textos estudiados abordando la problemática del poder y la frontera. |
|||||
Objetivo general de la Unidad de Formación: |
|||||
Al finalizar el curso, el alumno será capaz de distinguir en qué consisten las transformaciones estéticas de la literatura hispanoamericana dentro del marco más amplio de la literatura occidental en el siglo XX; asimismo, apreciará los diferentes autores y estilos literarios de los países más representativos de Hispanoamérica con el fin de analizarlos en el contexto del poder y la frontera. | |||||
Técnica didáctica sugerida: |
|||||
No especificado | |||||
Bibliografía sugerida: |
|||||
LIBROS DE TEXTO: * Bellini, Giuseppe, Nueva historia de la literatura hispanoamericana, 3a ed. corregida y aumentada., Madrid : Castalia, , 8470397575 |
|||||
Perfil del Profesor: |
|||||
(160905)Maestría en Lengua/Literatura Españolas ; (160199)Maestría en Literatura ; (160104)Maestría en Literatura Comparada ; (160905)Doctorado en Lengua/Literatura Españolas ; (160199)Doctorado en Literatura ; (160104)Doctorado en Literatura Comparada CIP: 160905, 160199, 160104 |
|||||
|
|||||
Discipline:Humanities |
|||||
School:
Humanities and Education
|
|||||
Academic Department:
Humanistic Studies
|
|||||
Programs: |
|||||
Prerequisites:None. |
|||||
Equivalences:None. |
|||||
Course intention within the general study plan context: |
|||||
The purpose of this basic literature course is to offer students an overview of contemporary Latin American literature, starting with analysis of representative readings dealing with the problems of abuse of power, migration, social changes and border issues. No previous knowledge is required. The learning outcome of this course for students is to analyze in writing the literary texts studied regarding the problems of power and border-related issues. |
|||||
Course objective: |
|||||
Upon completion of this course, students will be conversant with the aesthetic transformations of Hispano-American literature within the broader framework of western 20th century literature; He will also be able to appreciate the diverse authors and literary styles of the most representative Hispano-American countries in order to analyze them within the context of power and borders. | |||||
Teaching and learning tecniques: |
|||||
Not Specified | |||||
Suggested Bibliography: |
|||||
TEXT BOOKS: * Bellini, Giuseppe, Nueva historia de la literatura hispanoamericana, 3a ed. corregida y aumentada., Madrid : Castalia, , 8470397575 |
|||||
Academic credentials required to teach the course: |
|||||
(160905)Master Degree in Spanish Language/Literature and (160199)Master Degree in Literature and (160104)Master Degree in Compared Literature and (160905)Doctoral Degree in Spanish Language/Literature and (160199)Doctoral Degree in Literature and (160104)Doctoral Degree in Compared Literature CIP: 160905, 160199, 160104 |
|||||