|
|||||
Disciplina asociada:Humanidades |
|||||
Escuela:
Humanidades y Educación
|
|||||
Departamento Académico:
Estudios Humanísticos
|
|||||
Programas académicos: |
|||||
Competencias que se desarrollan: |
|||||
Requisitos:No tiene. |
|||||
Equivalencia:H1059 |
|||||
Intención del curso en el contexto general del plan de estudios: |
|||||
Este curso de nivel básico tiene la intención de que el estudiante reflexione sobre sí mismo y los demás, sobre sus acciones y decisiones, así como sus aspiraciones y anhelos. El estudiante se hará preguntas que le ayudarán a conocerse a sí mismo, reflexionará sobre la clase de mundo que quiere construir y experimentará cómo desde sus acciones puede contribuir a la construcción de ese mundo o de otros distintos. Este curso busca brindar las herramientas para que los alumnos puedan construir sus propias respuestas, pues cada persona es y construye un mundo diferente. El alumno utilizará herramientas y categorías éticas y psicológicas para buscar su propia respuesta a estas preguntas. Como resultado del aprendizaje el alumno se adentrará en el mundo de la ética y la psicología, de las preguntas que no tienen una única respuesta y de las reflexiones sobre las posibilidades del buen vivir. |
|||||
Objetivo general de la Unidad de Formación: |
|||||
Al finalizar el curso el alumno será capaz de: - Establecer un concepto de sí mismo, describiendo su vida a partir de un autodiagnóstico, clarificando el área disciplinar en que se desea formar profesionalmente y utilizando como marco de referencia la ética personal. - Nombrar e identificar conocimientos y actitudes sobre los siguientes aspectos: 1) fundamentos del concepto de sí mismo; 2) fundamentos de la conducta desde las ciencias del comportamiento; 3) conceptos de bien común desde diversas perspectivas éticas; 4) esferas del bienestar; 5) metodologías para autodiagnóstico personal y autoconocimiento que incluyan enfoques de conciencia plena; 6) cuestionamiento de supuestos y prejuicios sobre uno mismo. - Identificar problemas de diversos ámbitos de la vida, describiendo los elementos éticos implicados en la situación y abordándolos desde nociones elementales de la ética, sus creencias personales, la costumbre o la tradición. - Reconocer los intereses de los actores involucrados y documentar la situación. - Fundamentar juicios propios ante una situación o problema, mediante un proceso de razonamiento lógico. - Identificar argumentos, contextos, intenciones y emociones a través del análisis lingüístico-discursivo, la identificación de ideas principales, marcas afectivas y argumentativas de los interlocutores. |
|||||
Técnica didáctica sugerida: |
|||||
No especificado | |||||
Bibliografía sugerida: |
|||||
LIBROS DE TEXTO: * Branden, Nathaniel, Los seis pilares de la autoestima, Mexico : México : Paidos, 2001, spa, 9688533130 * Delgado Azar, Iliana, Introducción al análisis ético, Primera edición., México : Editor no identificado, 2019, spa, 9781073586332 * Fadiman, James, Teorías de la personalidad, 6a ed., México : Alfaomega, 2010, spa, 9786077854852 LIBROS DE CONSULTA: * Frankl Viktor E, El hombre en busca de sentido, Tercera edición., Barcelona : Herder, 2015, spa, 8425432022 * Morris, Charles G., Psicología / Charles G. Morris, Albert A. Maisto., 13a ed., México : Pearson, 2009., 9786074423143 * Schultz Duane P, Teorías de la personalidad, 9a ed., México, D. F. : Cengage Learning, 2010, spa, 6074810060 * MacKinnon, Barbara, Ethics : theory and contemporary issues, Ninth edition., Australia : Cengage Learning, 2018, spa, 9781337525299 * Fabry Joseph B, La búsqueda de significado : la logoterapia aplicada a la vida, 1a ed., México : LAG, 2003, spa, 9709271695 * Victoria Camps ed, Historia de la ética, 3a ed., Barcelona : Crítica, 2008, spa, 9788484329794 * Alberto Hernández Baqueiro coordinador ; Alberto Constante López ... [et al.], Ética actual y profesional : lecturas para la convivencia global en el siglo XXI, México, D.F. : Cengage Learning, 2006, spa, 9789706866295 * Aristotle, Ética nicomáquea, 3a. edición, marzo 2014., México : Grupo Editorial Tomo, 2014, spa, 9706668322 * Habermas Jürgen, Teoría de la acción comunicativa I : Crítica de la razón funcionalista :, Madrid, Esp. : Taurus, 2001, spa, 8430603417 * Jonas Hans, El principio de responsabilidad : ensayo de una ética para la civilización tecnológica, Segunda edición., Barcelona : Herder Editorial, 2004, spa, 9788425430770 * Platón, Apología de Sócrates [recurso electronico] : Critón Fedón, Tres Cantos (Madrid) : Akal, DL. 2005., spa, 9788446021940 * Maslow Abraham H, La amplitud potencial de la naturaleza humana, 2a ed., México : Trillas, 1994, 1990, spa, 9682438012 * Sartre, Jean-Paul, El existencialismo es un humanismo, 1a ed., Cuauhtémoc, D.F. : Editores Mexicanos Unidos, 2013, spa, 9786071411433 |
|||||
Perfil del Profesor: |
|||||
(240103)Maestría en Humanidades/Estudios Humanísticos ; (380101)Maestría en Filosofía ; (380103)Maestría en Ética ; (420101)Maestría en Psicología ; (420301)Maestría en Psicología Cognitiva/Psicolingüística ; (421601)Maestría en Psicología Social ; (421801)Maestría en Psicología Educativa ; (422301)Maestría en Psicología de la Salud / Médica ; (422801)Maestría en Psicología Clínica ; (240103)Doctorado en Humanidades/Estudios Humanísticos ; (380101)Doctorado en Filosofía ; (380103)Doctorado en Ética ; (420101)Doctorado en Psicología ; (420301)Doctorado en Psicología Cognitiva/Psicolingüística ; (421601)Doctorado en Psicología Social ; (421801)Doctorado en Psicología Educativa ; (422301)Doctorado en Psicología de la Salud / Médica ; (422801)Doctorado en Psicología Clínica CIP: 240103, 380101, 380103, 420101, 420301, 421601, 421801, 422301, 422801 Experiencia recomendada: Se recomienda que el instructor tenga formación y experiencia en ética, filosofía moral o psicología moral. Así mismo es importante que esté familiarizado con las principales teorías de la personalidad y las escuelas psicoterapéuticas. |
|||||
|
|||||
Discipline:Humanities |
|||||
School:
Humanities and Education
|
|||||
Academic Department:
Humanistic Studies
|
|||||
Programs: |
|||||
Competitions:SEG0402A ; SEG0503A ; SEG0101A ; |
|||||
Prerequisites:None. |
|||||
Equivalences:H1059 |
|||||
Course intention within the general study plan context: |
|||||
This basic level course intends to make students reflect on themselves and others, on their actions and decisions, as well as their aspirations and desires. The student will ask questions that will help him/her to know him/herself, reflect on the kind of world he/she wants to build and experience how his/her actions can contribute to the construction of that world or other different ones. This course does not seek to give answers, but to provide the tools so that students can build their own, because each person is and builds a different world. The student will use ethical and psychological tools and categories to find his or her own answer to these questions. As a result of the learning process, the student will enter the world of ethics and psychology, of questions that do not have a single answer and of reflections on the possibilities of living well. |
|||||
Course objective: |
|||||
At the end of the course the student will be able to: - Establish a concept of self, describing his or her life from a self-diagnosis, clarifying the disciplinary area in which he or she wishes to train professionally and using personal ethics as a frame of reference. - Name and identify knowledge and attitudes on the following aspects: 1) foundations of the concept of self; 2) foundations of behavior from the behavioral sciences; 3) concepts of common good from various ethical perspectives; 4) spheres of well-being; 5) methodologies for personal self-diagnosis and self-knowledge that include mindfulness approaches; 6) questioning assumptions and prejudices about oneself. - Identify problems in various areas of life, describing the ethical elements involved in the situation and approaching them from elementary notions of ethics, personal beliefs, custom or tradition. - Recognize the interests of the actors involved and document the situation. - To support own judgments in a situation or problem, through a process of logical reasoning. - Identify arguments, contexts, intentions and emotions through linguistic-discursive analysis, the linguistic-discursive - Identify arguments, contexts, intentions and emotions through linguistic-discursive analysis, identification of main ideas, affective and argumentative marks of the interlocutors. |
|||||
Teaching and learning tecniques: |
|||||
Not Specified | |||||
Suggested Bibliography: |
|||||
TEXT BOOKS: * Branden, Nathaniel, Los seis pilares de la autoestima, Mexico : México : Paidos, 2001, spa, 9688533130 * Delgado Azar, Iliana, Introducción al análisis ético, Primera edición., México : Editor no identificado, 2019, spa, 9781073586332 * Fadiman, James, Teorías de la personalidad, 6a ed., México : Alfaomega, 2010, spa, 9786077854852 BOOKS FOR CONSULTATION: * Frankl Viktor E, El hombre en busca de sentido, Tercera edición., Barcelona : Herder, 2015, spa, 8425432022 * Morris, Charles G., Psicología / Charles G. Morris, Albert A. Maisto., 13a ed., México : Pearson, 2009., 9786074423143 * Schultz Duane P, Teorías de la personalidad, 9a ed., México, D. F. : Cengage Learning, 2010, spa, 6074810060 * MacKinnon, Barbara, Ethics : theory and contemporary issues, Ninth edition., Australia : Cengage Learning, 2018, spa, 9781337525299 * Fabry Joseph B, La búsqueda de significado : la logoterapia aplicada a la vida, 1a ed., México : LAG, 2003, spa, 9709271695 * Victoria Camps ed, Historia de la ética, 3a ed., Barcelona : Crítica, 2008, spa, 9788484329794 * Alberto Hernández Baqueiro coordinador ; Alberto Constante López ... [et al.], Ética actual y profesional : lecturas para la convivencia global en el siglo XXI, México, D.F. : Cengage Learning, 2006, spa, 9789706866295 * Aristotle, Ética nicomáquea, 3a. edición, marzo 2014., México : Grupo Editorial Tomo, 2014, spa, 9706668322 * Habermas Jürgen, Teoría de la acción comunicativa I : Crítica de la razón funcionalista :, Madrid, Esp. : Taurus, 2001, spa, 8430603417 * Jonas Hans, El principio de responsabilidad : ensayo de una ética para la civilización tecnológica, Segunda edición., Barcelona : Herder Editorial, 2004, spa, 9788425430770 * Platón, Apología de Sócrates [recurso electronico] : Critón Fedón, Tres Cantos (Madrid) : Akal, DL. 2005., spa, 9788446021940 * Maslow Abraham H, La amplitud potencial de la naturaleza humana, 2a ed., México : Trillas, 1994, 1990, spa, 9682438012 * Sartre, Jean-Paul, El existencialismo es un humanismo, 1a ed., Cuauhtémoc, D.F. : Editores Mexicanos Unidos, 2013, spa, 9786071411433 |
|||||
Academic credentials required to teach the course: |
|||||
(240103)Master Degree in Humanities/ Humanistic Studies ; (380101)Master Degree in Philosophy ; (380103)Master Degree in Ethics ; (420101)Master Degree in Psychology ; (420301)Master Degree in Cognitive Psychology/Psycholinguistics. ; (421601)Master Degree in Social Psychology ; (421801)Master Degree in Educative Psychology ; (422301)Master Degree in Health / Medical Psychology ; (422801)Master Degree in Clinical Psychology ; (240103)Doctoral Degree in Humanities/ Humanistic Studies ; (380101)Doctoral Degree in Philosophy ; (380103)Doctoral Degree in Ethics ; (420101)Doctoral Degree in Psychology ; (420301)Doctoral Degree in Cognitive Psychology/Psycholinguistics. ; (421601)Doctoral Degree in Social Psychology ; (421801)Doctoral Degree in Educative Psychology ; (422301)Doctoral Degree in Health / Medical Psychology ; (422801)Doctoral Degree in Clinical Psychology CIP: 240103, 380101, 380103, 420101, 420301, 421601, 421801, 422301, 422801 Recommended Experience: It is recommended that the instructor has formal education and experience in ethics, moral philosophy or moral psychology. It is also important that he/she be familiar with the main personality theories and psychotherapeutic schools. |
|||||