Curso con proyecto. |
|||||
|
|||||
Disciplina asociada:Humanidades |
|||||
Escuela:
Humanidades y Educación
|
|||||
Departamento Académico:
Estudios Humanísticos
|
|||||
Programas académicos: |
|||||
Requisitos:(Haber Aprobado H1017 y Haber Aprobado H1018 o Estar Cursando H1018) o (Haber Aprobado H1040 y Haber Aprobado H1018 o Estar Cursando H1018) |
|||||
Equivalencia:No tiene. |
|||||
Intención del curso en el contexto general del plan de estudios: |
|||||
Este es un curso de nivel intermedio que ofrece al estudiante la preparación básica que podrá ser profundizada por los cursos más especializados de la Perspectiva Sociopolítica. Aunque no es necesario un conocimiento previo del área, el estudiante deberá contar con las habilidades de pensamiento crítico, manejo correcto del lenguaje oral y escrito, así como los conocimientos y actitudes propios de la ética personal y ciudadana. Al finalizar el curso, el estudiante contará con los conocimientos fundamentales sobre las prácticas ciudadanas, las instituciones democráticas y el contexto sociopolítico del México actual. Este conocimiento se traducirá en la capacidad de evaluar su responsabilidad como ciudadano con derechos y obligaciones, así como de construir un proyecto personal de ejercer la ciudadanía. |
|||||
Objetivo general de la Unidad de Formación: |
|||||
Al finalizar el curso el alumno será capaz de |
|||||
Técnica didáctica sugerida: |
|||||
Aprendizaje basado en problemas | |||||
Bibliografía sugerida: |
|||||
LIBROS DE TEXTO: * García Canclini, Néstor, Consumidores y ciudadanos : conflictos multiculturales de la globalización, Mexico : México : Grijalbo, 1995, spa, 9700513173 LIBROS DE CONSULTA: * Guzmán, Nora, Sociedad y desarrollo en México, 2a ed., Mexico : Monterrey, Nuevo León, México : Ediciones Regiomontanas : Tecnológico de Monterrey, 2005, spa, 9685951020 * Bauman, Zygmunt, En busca de la política, 1a ed., Argentina : Buenos Aires ; México : Fondo de Cultura Económica, 2001, spa, 9505573634 * García Canclini, Néstor., Diferentes, desiguales y desconectados : mapas de la interculturalidad, 1a ed., Spain : Barcelona : Gedisa, 2004, spa, 8497840445, 9788497840446 * Sartori, Giovanni, Homo videns: la sociedad teledirigida, Mexico : Madrid: Suma de Letras, 2005, spa, 8466314792 * Sartori, Giovanni, Videopolítica : medios, información y democracia de sondeo, 1a ed., Mexico : México : ITESM ; Madrid : Fondo de Cultura Económica de España, 2003, spa, 8437505496, 9681678176 * Handbook of citizenship studies, England : London : SAGE, 2002, eng, 076196858X |
|||||
Perfil del Profesor: |
|||||
(451001)Maestría en Ciencias Políticas ; (450101)Maestría en Ciencias Sociales ; (450601)Maestría en Economía ; (450901)Maestría en Relaciones Internacionales ; (451101)Maestría en Sociología ; (220101)Maestría en Derecho ; (540101)Maestría en Historia CIP: 451001, 450101, 450601, 450901, 451101, 220101, 540101 Experiencia recomendada: En docencia, investigaciones y/o publicaciones en estudios mexicanos. |
|||||
Course with project. |
|||||
|
|||||
Discipline:Humanities |
|||||
School:
Humanities and Education
|
|||||
Academic Department:
Humanistic Studies
|
|||||
Programs: |
|||||
Prerequisites:( H1017 and H1018 or H1018 Corequisite) or ( H1040 and H1018 or H1018 Corequisite) |
|||||
Equivalences:None. |
|||||
Course intention within the general study plan context: |
|||||
This is an intermediate course that provides the student with the basic knowledge required to go deeper into more specialized courses in Sociopolitical Perspective. Even though students do not require previous knowledge in this field, they should possess critical thinking skills, correct use of oral and written language, as well as a personal posture and knowledge of personal and civic ethics. Upon completion of the course, students will possess basic knowledge of civic practices, democratic institutions and the sociopolitical context of today's Mexico. That knowledge will be translated into the capacity to assess their responsibilities as citizens with rights and responsibilities and the capacity to establish a personal project to exercise their own citizenship. |
|||||
Course objective: |
|||||
This course contributes to students' development as citizens with a historical awareness , a social vision, analytical capacity and capacity to formulate critical opinions in order to encourage their effective participation in the shaping of an equitable, sustainable, and democratic society. |
|||||
Teaching and learning tecniques: |
|||||
Problem-based Learning | |||||
Suggested Bibliography: |
|||||
TEXT BOOKS: * García Canclini, Néstor, Consumidores y ciudadanos : conflictos multiculturales de la globalización, Mexico : México : Grijalbo, 1995, spa, 9700513173 BOOKS FOR CONSULTATION: * Guzmán, Nora, Sociedad y desarrollo en México, 2a ed., Mexico : Monterrey, Nuevo León, México : Ediciones Regiomontanas : Tecnológico de Monterrey, 2005, spa, 9685951020 * Bauman, Zygmunt, En busca de la política, 1a ed., Argentina : Buenos Aires ; México : Fondo de Cultura Económica, 2001, spa, 9505573634 * García Canclini, Néstor., Diferentes, desiguales y desconectados : mapas de la interculturalidad, 1a ed., Spain : Barcelona : Gedisa, 2004, spa, 8497840445, 9788497840446 * Sartori, Giovanni, Homo videns: la sociedad teledirigida, Mexico : Madrid: Suma de Letras, 2005, spa, 8466314792 * Sartori, Giovanni, Videopolítica : medios, información y democracia de sondeo, 1a ed., Mexico : México : ITESM ; Madrid : Fondo de Cultura Económica de España, 2003, spa, 8437505496, 9681678176 * Handbook of citizenship studies, England : London : SAGE, 2002, eng, 076196858X |
|||||
Academic credentials required to teach the course: |
|||||
(451001)Master Degree in Political Relations and (450101)Master Degree in Social Sciences and (450601)Master Degree in Economy and (450901)Master Degree in International Relations and (451101)Master Degree in Sociology and (220101)Master Degree in Law and (540101)Master Degree in History CIP: 451001, 450101, 450601, 450901, 451101, 220101, 540101 Recommended Experience: In teaching, investigation and/or publications in Mexican studies. |
|||||