Curso con proyecto. |
|||||
|
|||||
Disciplina asociada:Humanidades |
|||||
Escuela:
Humanidades y Educación
|
|||||
Departamento Académico:
Estudios Humanísticos
|
|||||
Programas académicos: |
|||||
Requisitos:(Haber Aprobado H1017 y Haber Aprobado H1018 o Estar Cursando H1018) |
|||||
Equivalencia:No tiene. |
|||||
Intención del curso en el contexto general del plan de estudios: |
|||||
Formar ciudadanos con una conciencia clara de su potencial para transformarse a sí mismos y a su entorno partiendo de la revisión crítica de sus propios fundamentos y creencias básicas como persona y ser social. Fortalecer la noción de ciudadanía desde la teoría filosófica y sociológica, así como desarrollar habilidades de pensamiento crítico. Fortalecer la noción de ciudadanía desde la práctica, mediante acciones solidarias y proyectos locales con referentes contextuales globales. Desarrollar actitudes de participación, solidaridad y cooperación articulando actividades con la comunidad a través del Aprendizaje-Servicio. Formar ciudadanos con un alto sentido de la responsabilidad social, buscando fortalecer en ellos la llamada ética de tercera generación que implica el reconocimiento de la perspectiva global ( interrelaciones de los sistemas económico, político, social, entre otros) y de su complejidad. Como resultado del aprendizaje de este curso el alumno generará y desarrollará un proyecto de impacto social a través del Instituto para el Desarrollo Social Sostenible (IDeSS), conforme a los criterios establecidos para su diseño y ejecución. |
|||||
Objetivo general de la Unidad de Formación: |
|||||
Al finalizar el curso el alumno será capaz de: |
|||||
Técnica didáctica sugerida: |
|||||
Aprendizaje-Servicio | |||||
Bibliografía sugerida: |
|||||
LIBROS DE TEXTO: * Abramovich, V., Derechos sociales : instrucciones de uso, 1a ed., Mexico : México, D.F. : Distribuciones Fontamara, 2002, spa, 9684764456 LIBROS DE CONSULTA: * Guzmán, Nora, Sociedad y desarrollo en México, 1a ed., Mexico : Monterrey, México : Castillo : Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, 2001, spa, 9702002915, 9789702002918 * Gorz, André., Miserias del presente, riqueza de lo posible, 1a ed., Spain : Buenos Aires ; México : Paidós, 2003, spa, 9501254623, 9789501254624 * McDonald, William M., Creating campus community : in search of Ernest Boyer's legacy, 1st ed., California : San Francisco : Jossey-Bass, 2002, eng, 0787957003 (papel alcalino) |
|||||
Perfil del Profesor: |
|||||
(45)Maestría en el área de Ciencias Sociales ; (130101)Maestría en Educación ; (220101)Maestría en Derecho ; (240103)Maestría en Humanidades/Estudios Humanísticos ; (380101)Maestría en Filosofía ; (421601)Maestría en Psicología Social ; (440401)Maestría en Administración Pública ; (440701)Maestría en Trabajo Social ; (512201)Maestría en Salud Pública ; (520201)Maestría en Administración/Dirección de Negocios ; (600256)Médico Cirujano con Especialidad en Medicina de Salud Pública ; (450101)Doctorado en Ciencias Sociales ; (45)Doctorado en el área de Ciencias Sociales ; (130101)Doctorado en Educación ; (220101)Doctorado en Derecho ; (240103)Doctorado en Humanidades/Estudios Humanísticos ; (380101)Doctorado en Filosofía ; (421601)Doctorado en Psicología Social ; (440401)Doctorado en Administración Pública ; (440701)Doctorado en Trabajo Social ; (512201)Doctorado en Salud Pública ; (520201)Doctorado en Administración/Dirección de Negocios CIP: 45, 130101, 220101, 240103, 380101, 421601, 440401, 440701, 512201, 520201, 600256, 450101 Experiencia recomendada: - Capacitado en la técnica didáctica Aprendizaje-Servicio- Haber cursado la capacitación oficial de la perspectiva sociopolítica y la didáctica de la materia- Docente o con experiencia práctica en el área de desarrollo social o en organizaciones no gubernamentales o en investigación social, o participante en proyectos de desarrollo comunitario. |
|||||
Course with project. |
|||||
|
|||||
Discipline:Humanities |
|||||
School:
Humanities and Education
|
|||||
Academic Department:
Humanistic Studies
|
|||||
Programs: |
|||||
Prerequisites:( H1017 and H1018 or H1018 Corequisite) |
|||||
Equivalences:None. |
|||||
Course intention within the general study plan context: |
|||||
The purpose of this course is to form citizens with a clear awareness of their potential to transform themselves and their environment based on the critical review of their own principles and basic beliefs as a person and as a social being; strengthen the concept of citizenship based on philosophical and sociological theories and develop critical thinking skills; strengthen the concept of citizenship based on practice, through supportive actions and local projects with a global contextual reference; develop attitudes of participation, solidarity and cooperation by implementing community activities through Learning-Service; form citizens with a strong sense of social responsibility, seeking to reinforce in them the so-called “third-generation ethics”, which involves recognizing the global perspective (interrelations of the economic, political and social systems, amongst others) and its complexity. As a learning outcome students will generate and develop a social impact project through the Sustainable Social Development Institute (IDeSS), in accordance with the established design and execution criteria. |
|||||
Course objective: |
|||||
In this course, students will develop a strong sense of responsibility and awareness of their role as citizens, of their potential for transforming themselves and their environment through learning based on direct actions in solving problems in their communities, as well as the promotion of economic development and the generation of jobs; and develop an integral learning perspective, addressing the different personality levels: intellectual, physical, emotional, intuitional and procedural, as well as the diverse learning construction styles. The course will contribute to the development of students' social skills through experiential and collaborative learning. |
|||||
Teaching and learning tecniques: |
|||||
Service-Learning | |||||
Suggested Bibliography: |
|||||
TEXT BOOKS: * Abramovich, V., Derechos sociales : instrucciones de uso, 1a ed., Mexico : México, D.F. : Distribuciones Fontamara, 2002, spa, 9684764456 BOOKS FOR CONSULTATION: * Guzmán, Nora, Sociedad y desarrollo en México, 1a ed., Mexico : Monterrey, México : Castillo : Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey, 2001, spa, 9702002915, 9789702002918 * Gorz, André., Miserias del presente, riqueza de lo posible, 1a ed., Spain : Buenos Aires ; México : Paidós, 2003, spa, 9501254623, 9789501254624 * McDonald, William M., Creating campus community : in search of Ernest Boyer's legacy, 1st ed., California : San Francisco : Jossey-Bass, 2002, eng, 0787957003 (papel alcalino) |
|||||
Academic credentials required to teach the course: |
|||||
(45)Master Degree in the area of Social Sciences ; (130101)Master Degree in Education ; (220101)Master Degree in Law ; (240103)Master Degree in Humanities/ Humanistic Studies ; (380101)Master Degree in Philosophy ; (421601)Master Degree in Social Psychology ; (440401)Master Degree in Public Management ; (440701)Master Degree in Social Work ; (512201)Master Degree in Public Health ; (520201)Master Degree in Business Administration/Management ; (600256)Physician & Surgeon with Public Health Medicine ; (450101)Doctoral Degree in Social Sciences ; (45)Doctoral Degree in the area of Social Sciences ; (130101)Doctoral Degree in Education ; (220101)Doctoral Degree in Law ; (240103)Doctoral Degree in Humanities/ Humanistic Studies ; (380101)Doctoral Degree in Philosophy ; (421601)Doctoral Degree in Social Psychology ; (440401)Doctoral Degree in Public Management ; (440701)Doctoral Degree in Social Work ; (512201)Doctoral Degree in Public Health ; (520201)Doctoral Degree in Business Administration/Management CIP: 45, 130101, 220101, 240103, 380101, 421601, 440401, 440701, 512201, 520201, 600256, 450101 |
|||||