|
|||||
Disciplina asociada:Humanidades |
|||||
Escuela:
Por definir
|
|||||
Departamento Académico:
Por definir
|
|||||
Programas académicos: |
|||||
Requisitos:(Haber Aprobado H1017 y Haber Aprobado H1018 o Estar Cursando H1018) |
|||||
Equivalencia:H 00850 |
|||||
Intención del curso en el contexto general del plan de estudios: |
|||||
En el marco del programa de Formación Humanística y Ciudadana, este curso intenta promover una perspectiva analítica, reflexiva y propositiva desde la cual el estudiante observe las relaciones entre la sociedad y los desarrollos científicos y tecnológicos, acudiendo a una perspectiva histórica que le permita entender los orígenes y el desarrollo de la racionalidad científico-técnica hasta nuestros tiempos, y de esa manera tener elementos de juicio para identificar los diferentes sistemas de valores que inciden en la actividad tecnocientífica de la actualidad, incluyendo los de carácter epistémico, económico, militar, ecológico, etc. |
|||||
Objetivo general de la Unidad de Formación: |
|||||
Se plantean los siguientes objetivos generales del curso. El alumno será capaz de
· Explicar las diferentes funciones que ha tenido la ciencia, en cada una de sus etapas históricas, en sus ámbitos de búsqueda racional del conocimiento, de aplicación práctica del mismo, de instrumento de formación de opiniones, de sustento de ideologías, etc. · Describir las teorías científicas más relevantes que se han generado a lo largo de la historia, situándolas en el contexto social en el que surgieron, por medio de esquemas conceptuales. · Reconocer la importancia de conocer la historia de las ciencias, como un medio para entender nuestro presente. · Entender a la ciencia, no sólo como un conjunto de conocimientos aplicables o no a fines prácticos, sino como una parte del conjunto de actividades humanas, que forman parte de la cultura y la forma de vida de una sociedad. · Reconocer el momento tecnocientífico actual como resultado de una evolución histórica, identificando el sistema de valores que lo caracteriza. · Reflexionar de manera propositiva sobre la necesidad de una sociedad sostenible a la luz de la historia que ha seguido el desarrollo científico y tecnológico. · Mostrar que el conocimiento del desarrollo histórico de la ciencia y la tecnología es importante para las futuras tomas de decisión de los alumnos en los ámbitos personal, profesional y cívico.
|
|||||
Técnica didáctica sugerida: |
|||||
No especificado | |||||
Bibliografía sugerida: |
|||||
LIBROS DE TEXTO: * Javier Echeverría, La revolución tecnocientífica, Fondo de Cultura Económica, 84-375-0551-8 * Stephen F. Mason, Historia de las ciencias, Alianza Editorial, 84-206-3770 LIBROS DE CONSULTA: * Serres, M. (editor), Historia de las Ciencias, Cátedra, * González, López, Luján (editores), Ciencia, tecnología y sociedad, Ariel, * Bernal, J. D., La Ciencia en la Historia, Nueva Imagen, * González, J. L. (editor), La Ciencia en su Historia: Cuestiones Cardinales, CERSA, |
|||||
Perfil del Profesor: |
|||||
(240103)Maestría en Humanidades/Estudios Humanísticos ; (380101)Maestría en Filosofía ; (540104)Maestría en Historia/Filosofía de la Ciencia y la Tecnología ; (240103)Doctorado en Humanidades/Estudios Humanísticos ; (380101)Doctorado en Filosofía ; (540104)Doctorado en Historia/Filosofía de la Ciencia y la Tecnología CIP: 240103, 380101, 540104 |
|||||
|
|||||
Discipline:Humanities |
|||||
School:
Undefined
|
|||||
Academic Department:
Undefined
|
|||||
Programs: |
|||||
Prerequisites:( H1017 and H1018 or H1018 Corequisite) |
|||||
Equivalences:H 00850 |
|||||
Course intention within the general study plan context: |
|||||
Within the framework of the Humanistic and Citizenship Education Program, this course seeks to promote an analytical, reflective and propositive perspective from which students can observe the relationships between society and scientific and technological developments, turning to a historical perspective that offers them insight into the origins and development of scientific-technical rationality up to the present day. In this way, they will be able to discern the different systems of values, including those of an epistemic, economic, military, environmental nature, etc., that affect technoscientific activities today. |
|||||
Course objective: |
|||||
The following general objectives are considered for the course. The student will be able to: • Explaining the different functions that science has had, in each one of its historical stages, in its scopes of rational search for knowledge, practical applications, as well as an instrument for ideology foundation and development. • Describing the most relevant scientific theories than have been generated throughout history, locating them in the social context in which they arose, by means of conceptual schemes. • Recognizing the importance of knowing the history of science, as an instrument to understand Present. • Understanding science, not only as a set of knowledge applicable or not to practical aims, but also as a component of the set of human activities, that comprises part of the culture and the form of life of a society. • Recognizing current techno-scientific moment as a result of an historical evolution, identifying the system of values that characterizes it. • Thinking in a propositive way on the necessity of a sustainable society in the light of the history that has followed the scientific and technological development. • To show that the knowledge of the historical development of science and technology is important for the future decision makings of the students in the personal, professional and civic scopes. | |||||
Teaching and learning tecniques: |
|||||
Not Specified | |||||
Suggested Bibliography: |
|||||
TEXT BOOKS: * Javier Echeverría, La revolución tecnocientífica, Fondo de Cultura Económica, 84-375-0551-8 * Stephen F. Mason, Historia de las ciencias, Alianza Editorial, 84-206-3770 BOOKS FOR CONSULTATION: * Serres, M. (editor), Historia de las Ciencias, Cátedra, * González, López, Luján (editores), Ciencia, tecnología y sociedad, Ariel, * Bernal, J. D., La Ciencia en la Historia, Nueva Imagen, * González, J. L. (editor), La Ciencia en su Historia: Cuestiones Cardinales, CERSA, |
|||||
Academic credentials required to teach the course: |
|||||
(240103)Master Degree in Humanities/ Humanistic Studies and (380101)Master Degree in Philosophy and (540104)Master Degree in History/Philosophy of Science and Technology and (240103)Doctoral Degree in Humanities/ Humanistic Studies and (380101)Doctoral Degree in Philosophy and (540104)Doctoral Degree in History/Philosophy of Science and Technology CIP: 240103, 380101, 540104 |
|||||