|
|||||
Disciplina asociada:Ingeniería Biológica |
|||||
Escuela:
Ingeniería y Ciencias
|
|||||
Departamento Académico:
Bioingeniería
|
|||||
Programas académicos: |
|||||
Competencias que se desarrollan: |
|||||
Requisitos:No tiene. |
|||||
Equivalencia:No tiene. |
|||||
Intención del curso en el contexto general del plan de estudios: |
|||||
Es un curso exploratorio de nivel básico donde el estudiante podrá conocer los mecanismos funcionales y procesos que en la naturaleza implementan los sistemas biológicos identificando en estos aquellas estrategias que permiten innovación y desarrollo tecnológico con un enfoque de sustentabilidad. Los principios fundamentales de ciencias, matemáticas, física, química y/o biología serán indispensables para entender y desarrollar modelos teóricos que le permitan explicar el comportamiento y funcionamiento de sistemas químicos y biológicos. Como resultado del aprendizaje el alumnos demostrará que comprende los principios de sustentabilidad en la solución de problemas siendo capaz de identificar las dimensiones del desarrollo sostenible, así como los indicadores y principios de sustentabilidad. |
|||||
Objetivo general de la Unidad de Formación: |
|||||
Al terminar la unidad de formación el alumno: - Resuelve problemas e interrogantes de la realidad, a partir de metodologías objetivas, válidas y confiables. - Genera discursos comunicativos en los que utiliza diversos códigos (visual, sonoro, arquitectónico, espacial, gráfico, etc.) que toman en cuenta contextos geopolíticos y socioculturales. - Utiliza tecnologías digitales, mediante estrategias conscientes, que generan valor en los diversos espacios de participación profesional y personal de la sociedad en red. - Explica el funcionamiento de sistemas químicos y biológicos por medio de argumentaciones estructuradas y coherentes fundamentadas en conceptos, teorías y principios de las ciencias naturales, matemáticas y computación. - Aplica los principios de sustentabilidad en la solución de problemas de bioingeniería y procesos químicos que garanticen el bienestar de las generaciones futuras. |
|||||
Técnica didáctica sugerida: |
|||||
No especificado | |||||
Bibliografía sugerida: |
|||||
LIBROS DE TEXTO: * Voit, Eberhard O., A first course in systems biology /, New York : Garland Science, 2017, English, 9780815344674 (pbk. : alk. paper) * Johnson, Arthur T., Biology for engineers, Boca Raton : CRC Press, 2011, English, * Zimmer, Carl, & Douglas J. Emlen, Evolution: Making Sense of Life, United States : W. H. Freeman & Co., 2015, English, |
|||||
Perfil del Profesor: |
|||||
(260101)Maestría en Biología/Ciencias Biológicas ; (260102)Maestría en Ciencias Biomédicas ; (261201)Maestría en Biotecnología ; (261301)Maestría en Ecología ; (260202)Maestría en Bioquímica ; (030104)Maestría en Ciencias Ambientales ; (141401)Maestría en Ingeniería Ambiental/Salud Ambiental ; (260101)Doctorado en Biología/Ciencias Biológicas ; (260102)Doctorado en Ciencias Biomédicas ; (261201)Doctorado en Biotecnología ; (261301)Doctorado en Ecología ; (260202)Doctorado en Bioquímica ; (030104)Doctorado en Ciencias Ambientales ; (141401)Doctorado en Ingeniería Ambiental/Salud Ambiental CIP: 260101, 260102, 261201, 261301, 260202, 030104, 141401 |
|||||
|
|||||
Discipline:Biologic Engineering |
|||||
School:
Engineering and Sciences
|
|||||
Academic Department:
Bioengineering
|
|||||
Programs: |
|||||
Competitions:SING0101A ; SING0402A ; SEG0701A ; SEG0502A ; |
|||||
Prerequisites:None. |
|||||
Equivalences:None. |
|||||
Course intention within the general study plan context: |
|||||
It is a basic level exploratory course where the student will be able to learn about the functional mechanisms and processes that biological systems implement in nature, identifying in these those strategies that allow innovation and technological development with a focus on sustainability. The fundamental principles of science, mathematics, physics, chemistry and/or biology will be essential to understand and develop theoretical models that allow them to explain the behavior and functioning of chemical and biological systems. As a result of learning, students will demonstrate that they understand the principles of sustainability in solving problems being able to identify the dimensions of sustainable development, as well as the indicators and principles of sustainability. |
|||||
Course objective: |
|||||
At the end of the unit the student: - Solves problems and questions of reality, based on objective, valid, and reliable methodologies. - Generates communicative discourses using diverse codes (visual, sonorous, architectural, spatial, graphic, etc.) that take into account geopolitical and socio-cultural contexts. - Uses digital technologies, through conscious strategies that generate value in the various spaces of professional and personal participation in the networked society. - Explains the functioning of chemical and biological systems by means of structured and coherent arguments based on concepts, theories, and principles of natural sciences, mathematics, and computer science. - Applies the principles of sustainability in the solution of bioengineering problems and chemical processes that guarantee the well-being of future generations. |
|||||
Teaching and learning tecniques: |
|||||
Not Specified | |||||
Suggested Bibliography: |
|||||
TEXT BOOKS: * Voit, Eberhard O., A first course in systems biology /, New York : Garland Science, 2017, English, 9780815344674 (pbk. : alk. paper) * Johnson, Arthur T., Biology for engineers, Boca Raton : CRC Press, 2011, English, * Zimmer, Carl, & Douglas J. Emlen, Evolution: Making Sense of Life, United States : W. H. Freeman & Co., 2015, English, |
|||||
Academic credentials required to teach the course: |
|||||
(260101)Master Degree in Biology/Biological Sciences ; (260102)Master Degree in Biomedical Sciences ; (261201)Master Degree in Biotechnology ; (261301)Master Degree in Ecology ; (260202)Master Degree in Biochemistry ; (030104)Master Degree in Environmental Sciences ; (141401)Master Degree in Environmental/Environmental Health Engineering ; (260101)Doctoral Degree in Biology/Biological Sciences ; (260102)Doctoral Degree in Biomedical Sciences ; (261201)Doctoral Degree in Biotechnology ; (261301)Doctoral Degree in Ecology ; (260202)Doctoral Degree in Biochemistry ; (030104)Doctoral Degree in Environmental Sciences ; (141401)Doctoral Degree in Environmental/Environmental Health Engineering CIP: 260101, 260102, 261201, 261301, 260202, 030104, 141401 |
|||||