IQ1001
Balance de materia Material Balances
CIP: 140701  Ingeniería Química   CL-L-U-CA-UDC:  3-0-8-3-3.5       

Disciplina asociada:  

Ingeniería Química

Escuela:  

Ingeniería y Ciencias

Departamento Académico:   

Tecnologías Sostenibles y Civil

Programas académicos:   

Requisitos:  

(Haber Aprobado Q1001 y Haber Aprobado F1002)

Equivalencia:  

IQ00831

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

Es un curso de nivel básico, que tiene la intención de que el estudiante conozca y aplique el concepto de la conservación de la materia para la cuantificación de materiales en el análisis de procesos. Se incluirán conceptos de desarrollo sostenible mediante la discusión de ejemplos y análisis de problemas relacionados con el uso eficiente de materiales en los procesos químicos. Requiere conocimientos básicos de cálculo diferencial e integral, química general y física. Como resultado del aprendizaje el estudiante analizará procesos químicos y bioquímicos utilizando el principio de la conservación de la materia y cuantificará flujos, composiciones, y rendimientos en sistemas con y sin reacción química, en estado estacionario o transitorio.

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

Que el alumno sea capaz de: 1. Plantear el diagrama de flujo a partir de la descripción de un proceso. 2. Plantear el balance de materia para procesos con y sin reacción química. 3. Resolver el balance de materia en procesos con y sin reacción química. 4. Identificar áreas de oportunidad en un proceso para el ahorro y uso eficiente de materiales (minimización de desperdicios).

Técnica didáctica sugerida:  

No especificado

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE TEXTO:
* Richard M. Felder, Ronald W. Rousseau, Principios Elementales de los Procesos Químicos, 3a, Limusa Wiley, 2003, Español,  968-18-6169-8

LIBROS DE CONSULTA:
* Reklaitis, G. V., Introduction to material and energy balances, New York : New York : Wiley, 1983, eng,  0471041319
* Murphy, Regina M., Introduction to chemical processes : principles, analysis, synthesis, New York : New York ; Mexico : McGraw-Hill, 2007, eng,  0071254293 (ed. internacional), 0072849606 (papel no ácido), 9780071254298 (ed. internacional), 9780072849608 (papel no ácido)
* Himmelblau, David Mautner, 1923-, Basic principles and calculations in chemical engineering, 7th ed., New Jersey : Upper Saddle River, N.J. : Prentice Hall Professional Technical Reference, 2004, eng,  0131406345, 9780131406346

Perfil del Profesor:  

(140701)Maestría en Ingeniería Química ; (141401)Maestría en Ingeniería Ambiental/Salud Ambiental ; (140701)Doctorado en Ingeniería Química ; (141401)Doctorado en Ingeniería Ambiental/Salud Ambiental
CIP: 140701, 141401

Idioma en que se imparte la materia:  


Español
CIP: 140701  Chemical Engineering.   CL-L-U-CA-UDC:  3-0-8-3-3.5       

Discipline:  

Chemical Engineering

School:   

Engineering and Sciences

Academic Department:   

Sustainable and Civil Technologies

Programs:   

Prerequisites:  

( Q1001 and F1002)

Equivalences:  

IQ00831

Course intention within the general study plan context:  

This is a basic course intended to familiarize students with the concept of conservation of mass, and allow them to apply it to the quantification of materials in process analysis. Concepts of sustainable development will be included through the discussion of examples and the analysis of problems related to the efficient use of materials in chemical processes. This course requires prior knowledge of differential and integral calculus, general chemistry and physics. The learning outcome for this course is for students to be able to analyze chemical and biochemical processes using the principle of conservation of mass to quantify flows, compositions, and systems performance with and without chemical reactions in a stationary or transition state. Problem solving skills and critical analysis will be developed, stressing the impact of the adequate use of materials within the context of sustainable development.

Course objective:  

Upon completion of this course, students will be able to propose the flow diagram based on the process description; propose mass balances for processes with and without chemical reactions; solve the mass balance for processes with and without chemical reactions; identify areas of opportunity in a process in order to save and efficiently use materials (waste minimization).

Teaching and learning tecniques:  

Not Specified

Suggested Bibliography:  

TEXT BOOKS:
* Richard M. Felder, Ronald W. Rousseau, Principios Elementales de los Procesos Químicos, 3a, Limusa Wiley, 2003, Español,  968-18-6169-8

BOOKS FOR CONSULTATION:
* Reklaitis, G. V., Introduction to material and energy balances, New York : New York : Wiley, 1983, eng,  0471041319
* Murphy, Regina M., Introduction to chemical processes : principles, analysis, synthesis, New York : New York ; Mexico : McGraw-Hill, 2007, eng,  0071254293 (ed. internacional), 0072849606 (papel no ácido), 9780071254298 (ed. internacional), 9780072849608 (papel no ácido)
* Himmelblau, David Mautner, 1923-, Basic principles and calculations in chemical engineering, 7th ed., New Jersey : Upper Saddle River, N.J. : Prentice Hall Professional Technical Reference, 2004, eng,  0131406345, 9780131406346

Academic credentials required to teach the course:  

(140701)Master Degree in Chemical Engineering and (141401)Master Degree in Environmental/Environmental Health Engineering and (140701)Doctoral Degree in Chemical Engineering and (141401)Doctoral Degree in Environmental/Environmental Health Engineering
CIP: 140701, 141401

Language of Instruction:  


Spanish