IQ3000
Ecoeficiencia y procesos sostenibles Eco-efficiency and Sustainable Processes
CIP: 140701  Ingeniería Química   CL-L-U-CA-UDC:  3-0-8-3-3.5       

Disciplina asociada:  

Ingeniería Química

Escuela:  

Por definir

Departamento Académico:   

Por definir

Programas académicos:   

Requisitos:  

(Haber Aprobado IQ2000)

Equivalencia:  

IQ3004

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

Es un curso de nivel avanzado, que tiene la intención de usar los criterios de ecoeficiencia para evaluar procesos químicos. Además, se aplica el concepto de desarrollo sostenible para analizar procesos de producción química en operación o en su fase de diseño. Requiere conocimientos previos de balance de materia y de energía, así como conocimientos de las operaciones de transferencia de momentum, calor y masa básicas. Como resultado del aprendizaje se espera que el alumno evalúe y diseñe conceptualmente los procesos de producción química usando los criterios de ecoeficiencia. Además, que evalúe los procesos de producción química usando indicadores de sostenibilidad.

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

Que el alumno sea capaz de: 1. Generar índices de ecoeficiencia con la información disponible de un proceso químico y establecer cuáles deben ser las tendencias para mejorar la operación. 2. Usar los criterios del GRI y de los índices DJ para evaluar y calificar la sostenibilidad de un proceso químico basados en la información disponible del proceso. 3. Hacer el diseño conceptual de un proceso químico usando los criterios de ecoeficiencia y/o de sostenibilidad.

Técnica didáctica sugerida:  

No especificado

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE TEXTO:
* Chuck Keffer, Monsanto, Rob Shimp, Procter & Gamble, Markus Lehni, 2. ECO-EFFICIENCY INDICATORS & REPORTING. Report on the Status of the Project?s Work in Progress and Guideline for Pilot Application, WBCSD, 

LIBROS DE CONSULTA:
* WBCSD, 4. THEN&NOW. Celebrating the 20th anniversary of the ?Brundtland Report?. 2006 WBCSD Annual Review.,  978-3-940388-04-9
* WBCSD, 1. Eco-efficiency: creating more value with less impact,  2-940240-17-5
* Hendrik A. Verfaillie, Monsanto Company, Robin Bidwell, 3. Measuring eco-efficiency, a guide to reporting company performance, Environmental Resources Management plc. WBCSD,  2-940240-14-0
* National Research Council, 6. Sustainability in the Chemical Industry. Grand Challenges and Research Needs, National Academies Press,  0-309-09571-9
* De Simone, L.; Popoff, F., 5. Eco-efficiency. The Business Link to Sustainable Development., MIT Press,  0-262-04162-6

Perfil del Profesor:  

(140701)Maestría en Ingeniería Química ; (140701)Doctorado en Ingeniería Química ; (141401)Maestría en Ingeniería Ambiental/Salud Ambiental ; (141401)Doctorado en Ingeniería Ambiental/Salud Ambiental
CIP: 140701, 141401

Idioma en que se imparte la materia:  


Español
CIP: 140701  Chemical Engineering.   CL-L-U-CA-UDC:  3-0-8-3-3.5       

Discipline:  

Chemical Engineering

School:   

Undefined

Academic Department:   

Undefined

Programs:   

Prerequisites:  

( IQ2000)

Equivalences:  

IQ3004

Course intention within the general study plan context:  

It is an advanced level course whose intention is to use eco-efficiency criteria to evaluate chemical processes. In addition, the sustainable development concept is applied to the analysis of chemical production processes in operation or in their design phase. Requires previous knowledge in mass and energy balances, as well as knowledge of basic momentum, heat, and mass transfer operations. As learning outcomes it is expected that the student conceptually designs and evaluates chemical production processes using eco-efficiency criteria. It is also expected, that the student will be able to evaluate the chemical processes using sustainability criteria.

Course objective:  

Students will be able to: Generate eco-efficiency indices with the information available on a chemical process and establish what should be the trends that would improve the operation. Use GRI criteria and DJ indices to evaluate the sustainability of a chemical process using the information available on the process. Prepare the conceptual design of a chemical process using eco-efficiency and sustainability criteria.

Teaching and learning tecniques:  

Not Specified

Suggested Bibliography:  

TEXT BOOKS:
* Chuck Keffer, Monsanto, Rob Shimp, Procter & Gamble, Markus Lehni, 2. ECO-EFFICIENCY INDICATORS & REPORTING. Report on the Status of the Project?s Work in Progress and Guideline for Pilot Application, WBCSD, 

BOOKS FOR CONSULTATION:
* WBCSD, 4. THEN&NOW. Celebrating the 20th anniversary of the ?Brundtland Report?. 2006 WBCSD Annual Review.,  978-3-940388-04-9
* WBCSD, 1. Eco-efficiency: creating more value with less impact,  2-940240-17-5
* Hendrik A. Verfaillie, Monsanto Company, Robin Bidwell, 3. Measuring eco-efficiency, a guide to reporting company performance, Environmental Resources Management plc. WBCSD,  2-940240-14-0
* National Research Council, 6. Sustainability in the Chemical Industry. Grand Challenges and Research Needs, National Academies Press,  0-309-09571-9
* De Simone, L.; Popoff, F., 5. Eco-efficiency. The Business Link to Sustainable Development., MIT Press,  0-262-04162-6

Academic credentials required to teach the course:  

(140701)Master Degree in Chemical Engineering and (140701)Doctoral Degree in Chemical Engineering and (141401)Master Degree in Environmental/Environmental Health Engineering and (141401)Doctoral Degree in Environmental/Environmental Health Engineering
CIP: 140701, 141401

Language of Instruction:  


Spanish