IQ3036
Proyecto integrador de ingeniería de procesos y energía Process and Energy Engineering Capstone Project
Curso con proyecto.
Curso que incorpora la innovación, la creatividad y el emprendimiento.
CIP: 140701  Ingeniería Química   CL-L-U-CA-UDC:  3-0-8-3-3.5       

Disciplina asociada:  

Ingeniería Química

Escuela:  

Ingeniería y Ciencias

Departamento Académico:   

Tecnologías Sostenibles y Civil

Programas académicos:   

Requisitos:  

(Haber Aprobado IQ3009)

Equivalencia:  

IQ3021

Acreditables:   

EP3006

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

Es un curso avanzado de final de la carrera, que tiene la intención de enfrentar al estudiante a situaciones reales, ya sea para el análisis y resolución de una problemática definida, o para la identificación, evaluación y desarrollo de oportunidades de mejora. En este curso, el estudiante trabajará en equipo y aplicará los conocimientos y habilidades adquiridos durante la carrera en la solución de una problemática o situación industrial para un cliente externo. Requiere conocimientos previos de ingeniería de procesos. Este curso integra los conocimientos y competencias adquiridas por los estudiantes durante su programa de estudios. Como resultado del aprendizaje se espera que el alumno integre temáticas de la disciplina de ingeniería química en el análisis e identificación de alternativas de solución para una situación determinada de la industria.

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

Que el alumno sea capaz de: 1. Integrar y aplicar sus conocimientos de la disciplina en un proyecto industrial real. 2. Evaluar entre diferentes alternativas y seleccionar la que represente la mejor opción de acuerdo a un análisis costo beneficio, considerando la factibilidad técnica. 3. Desarrollar habilidades de comunicación y comportamiento en proyectos de consultoría para un cliente de la industria.

Técnica didáctica sugerida:  

No especificado

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE CONSULTA:
* Ray, Martyn S., Chemical engineering design project : a case study approach ,  , New York : Gordon and Breach Science Publishers, c1989,  ,  288124713X
* Duncan, T. Michael., Chemical engineering design and analysis : an introduction,  , Cambridge, UK ; New York, NY, USA : Cambridge University Press, 1998,  ,  052163041X (encuadernado), 0521639565 (ru´stica)
* Green, Don W., Perry's chemical engineers' handbook, 8th ed., New York : McGraw-Hill, 2008,  ,  0071422943 (papel alcalino), 9780071422949 (papel alcalino)
* Towler, Gavin P., Chemical engineering design : principles, practice and economics of plant and process design ,  , Amsterdam ; Boston : Elsevier/Butterworth-Heinemann, 2008,  ,  0750684232, 9780750684231

Perfil del Profesor:  

(140701)Maestría en Ingeniería Química ; (140701)Doctorado en Ingeniería Química
CIP: 140701

Idioma en que se imparte la materia:  


Español
Course with project.
Course that incorporates the innovation, the creativity and the enterpreneurship.
CIP: 140701  Chemical Engineering.   CL-L-U-CA-UDC:  3-0-8-3-3.5       

Discipline:  

Chemical Engineering

School:   

Engineering and Sciences

Academic Department:   

Sustainable and Civil Technologies

Programs:   

Prerequisites:  

( IQ3009)

Equivalences:  

IQ3021

Creditables:   

EP3006

Course intention within the general study plan context:  

This final advanced course of the degree program is designed to place students in real situations, either in order to analyze and solve a defined problem, or identify, evaluate, and develop opportunities for improvement. During the course, students will work in teams and apply the knowledge and skills gained throughout their university studies in order to solve a set of industrial problems or situations for an external client. This course requires previous knowledge of process engineering. The learning outcome for this course is that students integrate the chemical engineering topics in the analysis and identification of alternatives to solve a particular situation in industry.

Course objective:  

Upon completion of this course, students will be able to integrate and apply their knowledge of this discipline to a real industrial project; evaluate diverse alternatives and select the best option according to a cost-benefit analysis and taking technical feasibility into account; develop communication and behavior skills in consultancy projects for a client from the industry.

Teaching and learning tecniques:  

Not Specified

Suggested Bibliography:  

BOOKS FOR CONSULTATION:
* Ray, Martyn S., Chemical engineering design project : a case study approach ,  , New York : Gordon and Breach Science Publishers, c1989,  ,  288124713X
* Duncan, T. Michael., Chemical engineering design and analysis : an introduction,  , Cambridge, UK ; New York, NY, USA : Cambridge University Press, 1998,  ,  052163041X (encuadernado), 0521639565 (ru´stica)
* Green, Don W., Perry's chemical engineers' handbook, 8th ed., New York : McGraw-Hill, 2008,  ,  0071422943 (papel alcalino), 9780071422949 (papel alcalino)
* Towler, Gavin P., Chemical engineering design : principles, practice and economics of plant and process design ,  , Amsterdam ; Boston : Elsevier/Butterworth-Heinemann, 2008,  ,  0750684232, 9780750684231

Academic credentials required to teach the course:  

(140701)Master Degree in Chemical Engineering and (140701)Doctoral Degree in Chemical Engineering
CIP: 140701

Language of Instruction:  


Spanish