|
|||||
Disciplina asociada:Matemáticas |
|||||
Escuela:
Ingeniería y Ciencias
|
|||||
Departamento Académico:
Ciencias
|
|||||
Programas académicos: |
|||||
Requisitos:No tiene. |
|||||
Equivalencia:MA95801 ; MA97801 ; MA99801 ; MA1001 |
|||||
Intención del curso en el contexto general del plan de estudios: |
|||||
Contribuir a una actitud reflexiva del alumno que le permita comprender y apreciar la importancia de la Matemática Preuniversitaria para la formación científica básica que desarrollará al incursionar en el ámbito de la Matemática Superior, en particular, en el Cálculo. Como resultado del aprendizaje se espera que el alumno solucione problemas que involucren conceptos de álgebra, geometría analítica, trigonometría modele y resuelva problemas de mediana complejidad utilizando las disciplinas anteriores. |
|||||
Objetivo general de la Unidad de Formación: |
|||||
Reforzar las herramientas del álgebra, geometría analítica y trigonometría requeridas en los cursos de matemáticas del plan de estudios (enfatizando en la formulación de modelos matemáticos); diagramas de Venn; expresiones algebraicas; ecuaciones; desigualdades; funciones trigonométricas; identidades fundamentales; recta; circunferencia; parábola; elipse; hipérbola; ecuación general de segundo grado; funciones y sus gráficas; modelar situaciones que den lugar a una función lineal, cuadrática o trigonométrica. |
|||||
Técnica didáctica sugerida: |
|||||
No especificado | |||||
Bibliografía sugerida: |
|||||
LIBROS DE TEXTO: * Silva, Juan Manuel., Fundamentos de matemáticas : algebra, trigonometría, geometría analítica y cálculo, 6a ed., Limusa, 2000, Español, LIBROS DE CONSULTA: * Rich, Barnett, 1906-, Algebra elemental, 3a ed., Mc Graw Hill, 1995, Español, No tiene * Taylor, Howard Edward, 1922-, Geometría analítica bidimensional suconjuntos del plano, Limusa, 1965, Español, No tiene * Barnett/Nolasco, Algebra elemental. Estructura y aplicaciones, McGraw Hill, esp, * Earl Swokowski., Algebra y trigonometría con geometría analítica, Editorial Iberoamérica, esp, * Functions and graphs., 7, eng, * Howard E. Taylor y Thomas L. Wade, Geometría analítica bidimensional, Limusa, esp, * Gustafson, R. David (Roy David), Intermediate algebra, Standford University Press, 2001, Inglés, * Swokowski - Cole, Precalculus, eng, * Swokowski, Earl William., Precalculus functions & graphs, 8a ed., Brooks Cole Co., 1998, Inglés, * Ayres, Frank, Schaum's outline of theory and problems of trigonometry : with calculator-based solutions, 3a ed., Mc Graw Hill, 1998, Inglés, |
|||||
Perfil del Profesor: |
|||||
(270101)Licenciatura en Matemáticas ; (400801)Licenciatura en Física ; (270101)Maestría en Matemáticas ; (14)Maestría en el área de Ingeniería ; (400801)Maestría en Física ; (270101)Doctorado en Matemáticas ; (14)Doctorado en el área de Ingeniería ; (400801)Doctorado en Física CIP: 270101, 400801, 14 Experiencia recomendada: Tres años de docente. |
|||||
|
|||||
Discipline:Mathematics |
|||||
School:
Engineering and Sciences
|
|||||
Academic Department:
Sciences
|
|||||
Programs: |
|||||
Prerequisites:None. |
|||||
Equivalences:MA95801 ; MA97801 ; MA99801 ; MA1001 |
|||||
Course intention within the general study plan context: |
|||||
This course helps students to adopt a reflective attitude that allows them to comprehend and appreciate the importance of Pre-University Mathematics for the scientific education they will be receiving on entering the field of Higher Mathematics, in particular, Calculus. The learning outcome of this course is for students to be able to solve problems that involve the concepts of algebra, analytic geometry and trigonometry, and model and solve problems of medium complexity by using the aforementioned disciplines. |
|||||
Course objective: |
|||||
Reinforces the principles of algebra, analytic geometry, and trigonometry required in the mathematics program of the study program (special emphasis is given to the formulation of mathematical models). Venn diagrams. Algebraic expressions. Equations. Inequalities. Trigonometric functions. Fundamental identities. Straight line. Circumference. Parabola. Ellipse. Hyperbola. General quadratic equation. Functions and their graphs. Modeling situations that lead to simple, quadratic or trigonometric functions. |
|||||
Teaching and learning tecniques: |
|||||
Not Specified | |||||
Suggested Bibliography: |
|||||
TEXT BOOKS: * Silva, Juan Manuel., Fundamentos de matemáticas : algebra, trigonometría, geometría analítica y cálculo, 6a ed., Limusa, 2000, Español, BOOKS FOR CONSULTATION: * Rich, Barnett, 1906-, Algebra elemental, 3a ed., Mc Graw Hill, 1995, Español, No tiene * Taylor, Howard Edward, 1922-, Geometría analítica bidimensional suconjuntos del plano, Limusa, 1965, Español, No tiene * Barnett/Nolasco, Algebra elemental. Estructura y aplicaciones, McGraw Hill, esp, * Earl Swokowski., Algebra y trigonometría con geometría analítica, Editorial Iberoamérica, esp, * Functions and graphs., 7, eng, * Howard E. Taylor y Thomas L. Wade, Geometría analítica bidimensional, Limusa, esp, * Gustafson, R. David (Roy David), Intermediate algebra, Standford University Press, 2001, Inglés, * Swokowski - Cole, Precalculus, eng, * Swokowski, Earl William., Precalculus functions & graphs, 8a ed., Brooks Cole Co., 1998, Inglés, * Ayres, Frank, Schaum's outline of theory and problems of trigonometry : with calculator-based solutions, 3a ed., Mc Graw Hill, 1998, Inglés, |
|||||
Academic credentials required to teach the course: |
|||||
(270101)Bachelor in Mathematics and (400801)Bachelor in Physics and (270101)Master Degree in Mathematics and (14)Master Degree in the area of Engineering and (400801)Master Degree in Physics and (270101)Doctoral Degree in Mathematics and (14)Doctoral Degree in the area of Engineering and (400801)Doctoral Degree in Physics CIP: 270101, 400801, 14 |
|||||