MA1001B
Modelación estadística para la toma de decisiones Statistical Modeling for Decision Making
CIP: 270501  Estadística   CL-L-A-U-CA-ID-AS-AI-CT-HT-S-UDC:  9-0-3-8-3-45-15-84-24-144-5-3       

Disciplina asociada:  

Matemáticas

Escuela:  

Ingeniería y Ciencias

Departamento Académico:   

Ciencias

Programas académicos:   

Competencias que se desarrollan:   

Requisitos:  

Haber Cursado MA1031

Equivalencia:  

No tiene.

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

      

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

Al terminar la unidad de formación el alumno:

- Toma decisiones en la solución de problemas en condiciones de incertidumbre y diferentes niveles de complejidad relacionados con las ciencias naturales y exactas.

- Desarrolla escenarios en la toma de decisiones con base en la interpretación de los patrones de interacción.

- Construye modelos estocásticos y/o deterministas adaptados al contexto establecido por las necesidades del problema en cuestión.

- Analiza la información proveniente de modelos, considerando la toma de decisiones como objetivo final.

- Extrae información relevante de grandes bases de datos estructurados utilizando métodos estadísticos y herramientas tecnológicas convenientes.

-Analiza la realidad con base en hechos, a través de un razonamiento lógico inductivo-deductivo que permite resolver problemas e interrogantes con criterios de validez y objetividad.

- Comunica con precisión y sentido sus ideas y argumentos en forma escrita utilizando los recursos necesarios acordes a las necesidades del contexto.

Técnica didáctica sugerida:  

No especificado

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE TEXTO:
* Devore, J. L., Probability and statistics for engineers and scientists, 9th edition., Boston, MA : Brooks/Cole, Cengage Learning, 2016, spa, 
* Reinhart, Alex, Statistics done wrong : the woefully complete guide, San Francisco : No Starch Press, ©2015, eng, 1593276206 (pbk.)
* Lohr, Sharon L, Sampling: design and analysis, 2a ed., Brooks/Cole. Cengage Learning Editors, 2009, spa, 9780495105275

Perfil del Profesor:  

( (270501)Maestría en Estadística ) ; ( (270101)Maestría en Matemáticas ) ; ( (270301)Maestría en Matemáticas Aplicadas ) ; ( (110102)Maestría en Inteligencia Artificial /Robótica ) ; ( (143501)Maestría en Ingeniería Industrial ) ; ( (143701)Maestría en Investigación de Operaciones ) ; ( (400101)Maestría en Ciencias Físicas ) ; ( (400801)Maestría en Física ) ; ( (270501)Doctorado en Estadística ) ; ( (270101)Doctorado en Matemáticas ) ; ( (270301)Doctorado en Matemáticas Aplicadas ) ; ( (110102)Doctorado en Inteligencia Artificial /Robótica ) ; ( (143501)Doctorado en Ingeniería Industrial ) ; ( (143701)Doctorado en Investigación de Operaciones ) ; ( (400101)Doctorado en Ciencias Físicas ) ; ( (400801)Doctorado en Física )
CIP: 270501, 270101, 270301, 110102, 143501, 143701, 400101, 400801

Idioma en que se imparte la materia:  


Español
CIP: 270501  Statistics, General.   CL-L-A-U-CA-ID-AS-AI-CT-HT-S-UDC:  9-0-3-8-3-45-15-84-24-144-5-3       

Discipline:  

Mathematics

School:   

Engineering and Sciences

Academic Department:   

Sciences

Programs:   

Competitions:   

SICI0203B ; SICI0303B ; SEG0503A ; SEG0201A ;

Prerequisites:  

MA1031

Equivalences:  

None.

Course intention within the general study plan context:  

      

Course objective:  

On completing the educational unit, students:

- Make decisions to solve problems in conditions of uncertainty and different levels of complexity related to natural and exact sciences.

- Develop scenarios in decision making based on the interpretation of interaction patterns.

- Build stochastic and/or deterministic models adapted to the context established by the requirements of the problem in question.

- Analyze the information from the models, considering decision making as the final objective.

- Extract relevant data from large structured databases, using the appropriate statistical methods and technological tools.

- Analyze reality based on facts through inductive-deductive logical reasoning that makes it possible to solve problems and questions with valid, objective criteria.

- Communicate in writing with precision and sense their ideas and arguments using the necessary resources, according to the requirements of the context.

Teaching and learning tecniques:  

Not Specified

Suggested Bibliography:  

TEXT BOOKS:
* Devore, J. L., Probability and statistics for engineers and scientists, 9th edition., Boston, MA : Brooks/Cole, Cengage Learning, 2016, spa, 
* Reinhart, Alex, Statistics done wrong : the woefully complete guide, San Francisco : No Starch Press, ©2015, eng, 1593276206 (pbk.)
* Lohr, Sharon L, Sampling: design and analysis, 2a ed., Brooks/Cole. Cengage Learning Editors, 2009, spa, 9780495105275

Academic credentials required to teach the course:  

( (270501)Master Degree in Statistics ) ; ( (270101)Master Degree in Mathematics ) ; ( (270301)Master Degree in Applied Mathematics ) ; ( (110102)Master Degree in Artificial Intelligence/Robotics ) ; ( (143501)Master Degree in Industrial Engineering ) ; ( (143701)Master Degree in Operations Research ) ; ( (400101)Master Degree in Physical Sciences ) ; ( (400801)Master Degree in Physics ) ; ( (270501)Doctoral Degree in Statistics ) ; ( (270101)Doctoral Degree in Mathematics ) ; ( (270301)Doctoral Degree in Applied Mathematics ) ; ( (110102)Doctoral Degree in Artificial Intelligence/Robotics ) ; ( (143501)Doctoral Degree in Industrial Engineering ) ; ( (143701)Doctoral Degree in Operations Research ) ; ( (400101)Doctoral Degree in Physical Sciences ) ; ( (400801)Doctoral Degree in Physics )
CIP: 270501, 270101, 270301, 110102, 143501, 143701, 400101, 400801

Language of Instruction:  


Spanish