MA1015
Matemáticas I Mathematics I
CIP: 270101  Matemáticas   CL-L-U-CA-UDC:  3-0-8-3-3.5       

Disciplina asociada:  

Matemáticas

Escuela:  

Ingeniería y Ciencias

Departamento Académico:   

Ciencias

Programas académicos:   

Requisitos:  

(Haber Aprobado MA1001)

Equivalencia:  

MA1002 ; MA1016 ; MA1012

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

Es un curso de nivel básico que tiene la intención de capacitar a los estudiantes para que den solución a problemas en las áreas de negocios e ingeniería, relacionados con el cambio en una variable y desarrollar su pensamiento crítico al generalizar procedimientos de solución válidos en un rango de aplicación asociado. Requiere conocimientos previos de álgebra, geometría analítica, trigonometría y funciones. Como resultados de aprendizaje el alumno comprende cuándo un problema específico corresponde a un problema de cálculo diferencial, utiliza sus conceptos y procedimientos para resolverlo y analiza sus resultados al interpretarlos en el contexto en el que surge el problema usando, cuando sea necesario, herramientas informáticas.

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

Al final del curso, el alumno será capaz de:
- Reconocer en situaciones reales la variación de una magnitud con respecto a otra, y representar matemáticamente la relación entre ellas.
- Analizar el comportamiento de la magnitud de estudio utilizando las herramientas del cálculo diferencial.

Técnica didáctica sugerida:  

Aprendizaje colaborativo

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE TEXTO:
* Salinas, Alanis, Pulido, Santos, Escobedo y Garza, Elementos del Cálculo, México: Trillas, 2005, 

LIBROS DE CONSULTA:
* Larson, Hostetler, Edwards, Cálculo con Geometría Analítica, México: McGraw-Hill, 1995, 
* Purcell, Varberg, Rigdon, Cálculo, México: Pearson Educación, 2010, 
* Stewart, Calculus Early Transcendentals, Belmont, CA: Thomson Brooks/Cole, 2010, 
* Prado, Santiago, Gómez, Quezada, Zúñiga, Pulido, Barajas, González y Aguilar, Cálculo Diferencial para Ingeniería, México: Pearson Educación, 2010, 
* Thomas, Finney, Cálculo Una Variable, México: Pearson, Adisson-Wesley, 

Perfil del Profesor:  

(270101)Maestría en Matemáticas ; (14)Maestría en el área de Ingeniería ; (400801)Maestría en Física ; (270101)Doctorado en Matemáticas ; (14)Doctorado en el área de Ingeniería ; (400801)Doctorado en Física
CIP: 270101, 14, 400801

Idioma en que se imparte la materia:  


Español
CIP: 270101  Mathematics, General.   CL-L-U-CA-UDC:  3-0-8-3-3.5       

Discipline:  

Mathematics

School:   

Engineering and Sciences

Academic Department:   

Sciences

Programs:   

Prerequisites:  

( MA1001)

Equivalences:  

MA1002 ; MA1016 ; MA1012

Course intention within the general study plan context:  

This is a basic level course that has the following purposes: a) To enable students to solve problems in the areas of business and engineering. These problems are related to the concept of change of a magnitude that depends on one independent variable, and b)to develop their critical thinking to generalize valid solution procedures for an associated application range. The course requires prior knowledge of algebra, analytical geometry, trigonometry and functions. As a result of learning, the student is expected to understand when a specific problem corresponds to Differential Calculus, use its concepts and procedures to solve the problem, and analyze the results, interpreting them in the context in which the problem arises, using computer resources if necessary.

Course objective:  

Upon completion of this course, students will be able to recognize, in real situations, the variation of one given variable compared with another, and to represent mathematically and analyze the relationship between both variables, using derivatives and including, as well, the analysis of the behavior of a function at infinity and the case when the function has infinite discontinuities.

Teaching and learning tecniques:  

Collaborative learning

Suggested Bibliography:  

TEXT BOOKS:
* Salinas, Alanis, Pulido, Santos, Escobedo y Garza, Elementos del Cálculo, México: Trillas, 2005, 

BOOKS FOR CONSULTATION:
* Larson, Hostetler, Edwards, Cálculo con Geometría Analítica, México: McGraw-Hill, 1995, 
* Purcell, Varberg, Rigdon, Cálculo, México: Pearson Educación, 2010, 
* Stewart, Calculus Early Transcendentals, Belmont, CA: Thomson Brooks/Cole, 2010, 
* Prado, Santiago, Gómez, Quezada, Zúñiga, Pulido, Barajas, González y Aguilar, Cálculo Diferencial para Ingeniería, México: Pearson Educación, 2010, 
* Thomas, Finney, Cálculo Una Variable, México: Pearson, Adisson-Wesley, 

Academic credentials required to teach the course:  

(270101)Master Degree in Mathematics and (14)Master Degree in the area of Engineering and (400801)Master Degree in Physics and (270101)Doctoral Degree in Mathematics and (14)Doctoral Degree in the area of Engineering and (400801)Doctoral Degree in Physics
CIP: 270101, 14, 400801

Language of Instruction:  


Spanish