MA1017
Matemáticas II Mathematics II
CIP: 270101  Matemáticas   CL-L-U-CA-UDC:  3-0-8-3-3.5       

Disciplina asociada:  

Matemáticas

Escuela:  

Ingeniería y Ciencias

Departamento Académico:   

Ciencias

Programas académicos:   

Requisitos:  

(Haber Aprobado MA1015)

Equivalencia:  

MA1004

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

Es un curso de nivel básico que tiene la intención de desarrollar en el alumno la capacidad de abstracción y la habilidad para resolver problemas que involucren el cambio acumulado de una magnitud que está cambiando, expresándolo y explicándolo en términos de la Integral. Requiere conocimientos previos de cálculo diferencial en una variable. Como resultado del aprendizaje  el alumno soluciona problemas que involucran conceptos de cálculo integral,  modela y resuelve problemas de mediana complejidad utilizando cálculo integral y herramientas informáticas para ese propósito.

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

Al final del curso, el alumno será capaz de:
- Comprender los conceptos de integral definida y la diferencial.
- Aplicar la integral y sus propiedades para resolver problemas.
- Resolver integrales usando las técnicas de integración.
- Comprender los conceptos de sucesión y serie.
- Aplicar el teorema de Taylor en la solución de problemas que requieran aproximación.

Técnica didáctica sugerida:  

Aprendizaje colaborativo

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE CONSULTA:
* Salinas, Alanis, Pulido, Santos, Escobedo y Garza, Elementos del Cálculo, México: Trillas, 2005, 
* Larson, Hostetler, Edwards, Cálculo con Geometría Analítica, México: McGraw-Hill, 1995, 
* Purcell, Varberg, Rigdon, Cálculo, México: Pearson Educación, 2010, 
* Thomas, Finney, Cálculo Una Variable, México: Pearson, Adisson-Wesley, 
* Santiago, Prado, Gómez, Quezada, Zúñiga, Pulido, Barajas y Gómez, Cálculo Integral para Ingeniería, México: Pearson Educación, 2011, 
* Stewart, Single Variable Calculus Early Transcendentals, Belmont, CA: Thomson Brooks/Cole, 

Perfil del Profesor:  

(270101)Maestría en Matemáticas ; (110701)Maestría en Ciencias Computacionales ; (110101)Maestría en Ciencias Computacionales/de Información ; (14)Maestría en el área de Ingeniería ; (400801)Maestría en Física ; (270101)Doctorado en Matemáticas ; (110701)Doctorado en Ciencias Computacionales ; (110101)Doctorado en Ciencias Computacionales/de Información ; (14)Doctorado en el área de Ingeniería ; (400801)Doctorado en Física
CIP: 270101, 110701, 110101, 14, 400801

Idioma en que se imparte la materia:  


Español
CIP: 270101  Mathematics, General.   CL-L-U-CA-UDC:  3-0-8-3-3.5       

Discipline:  

Mathematics

School:   

Engineering and Sciences

Academic Department:   

Sciences

Programs:   

Prerequisites:  

( MA1015)

Equivalences:  

MA1004

Course intention within the general study plan context:  

This is a basic level course aimed at developing in students the capacity for abstraction and the ability to solve problems involving the cumulative change of a fluctuating dimension, expressing and explaining this in terms of the Integral. The course requires previous knowledge of single variable differential calculus. As a result of learning, the student is expected to solve problems involving concepts of integral calculus, and to model and solve problems of medium complexity using integral calculus and computer resources for that purpose.

Course objective:  

Upon completion of this course, students will be able to understand the concepts of definite integral and the differential; use the integral and its properties to solve problems; solve integrals using the integration techniques; comprehend the concepts of succession and series; and apply Taylor's theorem to solve problems that require approximation.

Teaching and learning tecniques:  

Collaborative learning

Suggested Bibliography:  

BOOKS FOR CONSULTATION:
* Salinas, Alanis, Pulido, Santos, Escobedo y Garza, Elementos del Cálculo, México: Trillas, 2005, 
* Larson, Hostetler, Edwards, Cálculo con Geometría Analítica, México: McGraw-Hill, 1995, 
* Purcell, Varberg, Rigdon, Cálculo, México: Pearson Educación, 2010, 
* Thomas, Finney, Cálculo Una Variable, México: Pearson, Adisson-Wesley, 
* Santiago, Prado, Gómez, Quezada, Zúñiga, Pulido, Barajas y Gómez, Cálculo Integral para Ingeniería, México: Pearson Educación, 2011, 
* Stewart, Single Variable Calculus Early Transcendentals, Belmont, CA: Thomson Brooks/Cole, 

Academic credentials required to teach the course:  

(270101)Master Degree in Mathematics and (110701)Master Degree in Computational Sciences and (110101)Master Degree in Computer/Information Sciences and (14)Master Degree in the area of Engineering and (400801)Master Degree in Physics and (270101)Doctoral Degree in Mathematics and (110701)Doctoral Degree in Computational Sciences and (110101)Doctoral Degree in Computer/Information Sciences and (14)Doctoral Degree in the area of Engineering and (400801)Doctoral Degree in Physics
CIP: 270101, 110701, 110101, 14, 400801

Language of Instruction:  


Spanish