|
|||||
Disciplina asociada:Ciencias Médicas |
|||||
Escuela:
Medicina y Ciencias de la Salud
|
|||||
Departamento Académico:
Ciencias Médicas
|
|||||
Programas académicos: |
|||||
Requisitos:(Haber Aprobado MD1046) |
|||||
Equivalencia:No tiene. |
|||||
Intención del curso en el contexto general del plan de estudios: |
|||||
Es un curso de nivel intermedio que tiene la intención de que el alumno desarrolle habilidades clínicas de interrogatorio, exploración física y documentación escrita de la información clínica relevante de un paciente, como base para establecer un diagnóstico a partir de la historia clínica y la relación médico-paciente condicida con ética y profesionalismo. Requiere conocimientos de redacción, comunicación oral y escrita y de propedéutica general. Como resultado del aprendizaje, elaborará la historia clínica de pacientes simulados y/o reales, con base en el interrogatorio completo y la exploración física general de un paciente en las diferentes etapas de la vida. |
|||||
Objetivo general de la Unidad de Formación: |
|||||
Al término del curso de Propedéutica clínica II el estudiante de medicina de quinto semestre será capaz de: Aplicar las habilidades de interrogatorio y las técnicas de exploración física en pacientes en diferentes etapas de la vida: neonato, niño, adolescente, mujer embarazada y adulto mayor. Establecer una adecuada relación médico-paciente. | |||||
Técnica didáctica sugerida: |
|||||
No especificado | |||||
Bibliografía sugerida: |
|||||
LIBROS DE TEXTO: * McMillan, Oski's Pediatrics: Principles and Practice, 4a. edición, Lippincott Williams & Wilkins, 2006, 978 0781738941. * Gibbs, Ronald, Danforth's obstetrics and gynecology, 10a. edición, Lippincot Williams & Wilkins, 2008, 13 978 0781769372 * Surós Batlló, Antonio., Semiología médica y técnica exploratoria , 8a ed., Barcelona : Masson, 2001, , 8445810804, 9788445810804 |
|||||
Perfil del Profesor: |
|||||
(600299)Médico Cirujano con Especialidad en algún campo de la Medicina CIP: 600299 |
|||||
|
|||||
Discipline:Medical Sciences |
|||||
School:
Medicine and Health Sciences
|
|||||
Academic Department:
Medical Sciences
|
|||||
Programs: |
|||||
Prerequisites:( MD1046) |
|||||
Equivalences:None. |
|||||
Course intention within the general study plan context: |
|||||
It is an intermediate level course that intends the student to develop clinical skills for interrogation, physical examination and documentation of relevant clinical information of a patient, as a basis for establishing a diagnosis. Requires knowledge of writing, oral and written communication and general propaedeutics. As a learning outcome, the student will register medical records, based on the complete interrogation and the general physical examination of a simulated or real patient at different stages of life. |
|||||
Course objective: |
|||||
Upon completion of this course, fifth-semester students will be able to apply interview skills and techniques for physical examination of patients at different stages of life: infant, child, adolescent, pregnant woman and elderly adult; and establish an adequate doctor-patient relationship. | |||||
Teaching and learning tecniques: |
|||||
Not Specified | |||||
Suggested Bibliography: |
|||||
TEXT BOOKS: * McMillan, Oski's Pediatrics: Principles and Practice, 4a. edición, Lippincott Williams & Wilkins, 2006, 978 0781738941. * Gibbs, Ronald, Danforth's obstetrics and gynecology, 10a. edición, Lippincot Williams & Wilkins, 2008, 13 978 0781769372 * Surós Batlló, Antonio., Semiología médica y técnica exploratoria , 8a ed., Barcelona : Masson, 2001, , 8445810804, 9788445810804 |
|||||
Academic credentials required to teach the course: |
|||||
(600299)Physician & Surgeon Surgeon Doctor with a specialty in some Medicine field CIP: 600299 |
|||||