MC3096
Bioética clínica Clinical Bioethics
Curso en el que se recomienda incorporar la reflexión sobre dilemas éticos.
CIP: 600299  Programas de Residencias Médicas, Otros.   CL-L-U-CA-HT-UDC:  2-0-4-1.5-4-2.3       

Disciplina asociada:  

Ciencias Clínicas

Escuela:  

Medicina y Ciencias de la Salud

Departamento Académico:   

Ciencias Clínicas

Programas académicos:   

Requisitos:  

No tiene.

Equivalencia:  

No tiene.

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

Es un curso de nivel avanzado, que tiene la intención de que el alumno integre elementos para la formación de competencias de ética y profesionalismo del licenciado en Medicina. Incluye el desarrollo de conceptos relacionados con las Ciencias de la Salud, su relación con las Humanidades, la bioética, la ética profesional y otros ámbitos sociales en Medicina. Favorece el desarrollo de habilidades interpersonales y de comunicación relacionadas con el Profesionalismo Narrativo en el ámbito del ejercicio profesional del Médico, así como destrezas relacionadas con el bienestar y el autocuidado, a través del análisis de dilemas éticos cotidianos propios de la Medicina, de la aplicación de códigos de ética de la profesión, así como de la auto reflexión y autoconciencia como ejes en el proceso de toma de decisiones éticas. Requiere conocimientos básicos sobre los fundamentos de la ética, ética y sociedad y ética para la vida, así como los relacionados a Ciencias de la Salud y Humanidades, educación, socialización y desarrollo moral en Ciencias de la Salud, ética Profesional y Profesionalismo Narrativo en Ciencias de la Salud, Profesionalismo, bienestar y autocuidado en el ámbito biomédico, así como de la capacidad de identificación y análisis de Dilemas éticos en Ciencias de la Salud. Como resultado del aprendizaje se espera que el alumno integre conocimientos, habilidades, actitudes, principios y valores que le permitan el desarrollo de sus competencias de ética y profesionalismo, que favorezcan el ejercicio regular de la reflexión ética sobre casos clínicos reales y actuales a los cuáles se enfrenta en el día a día, tomando en cuenta su responsabilidad como profesional de la salud hacia el beneficio del paciente y de la sociedad en general.

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

Al finalizar el curso el alumno será capaz de:
1. Plantear y reflexionar sobre los conceptos relacionados con su ejercicio profesional como Médico en los ámbitos personal, profesional y social que se desenvuelva.
2. Reflexionar sobre la responsabilidad que tiene como profesionista en el campo de la salud, comprometido con su vocación y su comunidad, mediante el análisis de los principales factores éticos que conducen al logro de una sociedad justa y sostenible.

Por lo tanto, se busca desarrollar la capacidad de reflexión ética del Médico que le permita actuar con responsabilidad profesional y social.

Técnica didáctica sugerida:  

No especificado

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE TEXTO:
* Spiegel, J., The Mindful Medical Student, Dartmouth College Press - University Press of New England, 2009,  978-1-58465-763-7
* Lo, B.,, Resolving Ethical Dilemmas. A Guide for Clinicians, Lippincott and Williams &Wilkins, 2013,  13: 978-0-7817-9379-7

LIBROS DE CONSULTA:
* Stern, David T., Measuring medical professionalism ,  , New York : Oxford University Press, 2006,  ,  0195172264 (encuadernado), 9780195172263 (encuadernado)
* Martínez, J. L. (Ed) Ferrer, J. J. ; Abel F. , et al, Comités de Bioética, Desclee de Brouwer, 2010, 
* Kuczewski M.G.; Polansky R., Bioethics: ancient themes in contemporary issues, MIT Press, 2002, 
* Beauchamp T L, Childress J F., Principles of Biomedical Ethics, 5th, Oxford University Press, 2001,  0-19-514332-9
* García. D., El nacimiento de la Bioética, Biblioteca Nueva., 2007, 
* Jonsen. A. Siegler. M. Windslade.W., Ética Clínica., Ed. Ariel., 2006, 
* Kraus, A. y Cabral, A, La bioética., CONACULTA, 1999, 
* Cook Grossman, Dana, Great issues for medicine in the twenty-first century : ethical and social issues arising out of advances in the biomedical sciences ,  , New York, N.Y. : New York Academy of Sciences, 1999,  ,  $60.00, 157331143X : HRD
* Wear, Delese & Janet Bickel, eds, Educating for Professionalism, Creating a Culture of Humanism in Medical Education., University of Iowa Press, 2000,  0-87745-741-7.
* Camps, V, Una vida de calidad., Editorial Crítica, 2001, 
* Crigger B.J., Cases in bioethics : selections from the Hastings Center report., St. Martin's Press, 1998,  0312152698
* Potter. V.R., Bioethics. Bridge to the future, Prentice Hall, 1965, 

Perfil del Profesor:  

(600299)Médico Cirujano con Especialidad en algún campo de la Medicina ; (513201)Maestría en Bioética/Ética Médica ; (380101)Maestría en Filosofía ; (240103)Maestría en Humanidades/Estudios Humanísticos ; (380103)Maestría en Ética ; (513201)Doctorado en Bioética/Ética Médica ; (380101)Doctorado en Filosofía ; (240103)Doctorado en Humanidades/Estudios Humanísticos ; (380103)Doctorado en Ética
CIP: 600299, 513201, 380101, 240103, 380103

Idioma en que se imparte la materia:  


Español
Course in which it’s recommended to incorporate the reflection on ethical dilemmas.
CIP: 600299  Medical Residency Programs, Other.   CL-L-U-CA-HT-UDC:  2-0-4-1.5-4-2.3       

Discipline:  

Clinical Sciences

School:   

Medicine and Health Sciences

Academic Department:   

Clinical Sciences

Programs:   

Prerequisites:  

None.

Equivalences:  

None.

Course intention within the general study plan context:  

This is an advanced course in which the student integrates elements for forming ethical and professional competence in medical professionals. The course includes the development of concepts related to health sciences and their relationship to the humanities, bioethics, professional ethics, and other social aspects of medicine. The course promotes the development of interpersonal and communication skills related to narrative professionalism in medical practice as well as skills related to wellness and self-care through the analysis of everyday medical ethical dilemmas, the application of the professional code of ethics and self-reflection and self-consciousness as the core for the process of ethical decision making. The course requires basic knowledge of the fundamentals of ethics, ethics and society, ethical life, as well as those related to Health Sciences and Humanities; education; socialization and moral development in Health Sciences; Professional Ethics and Narrative Professionalism in Health Sciences; Professionalism; wellness and self-care in the biomedical field; as well as the ability to identify and analyze ethical dilemmas in Health Sciences. As a result of learning, the student is expected to integrate knowledge, skills, attitudes, principles and values that enable the development of ethical and professional skills, which promote regular exercise of ethical reflection on real and current everyday clinical cases, taking into account their responsibility as health professionals working for the benefit of society.

Course objective:  

Upon completion of this course, students will be able to express and reflect on the concepts related to the practice of a physician in their personal, professional and social spheres, reflecting on their responsibilities as professionals in the field of health, committed to the vocation and their communities, by analyzing the main factors that lead to ethical achievement of a fair and sustainable society. For that reason, the course aims to develop the physician's capacity for reflecting on medical ethics that allows him to act with professional and social responsibility.

Teaching and learning tecniques:  

Not Specified

Suggested Bibliography:  

TEXT BOOKS:
* Spiegel, J., The Mindful Medical Student, Dartmouth College Press - University Press of New England, 2009,  978-1-58465-763-7
* Lo, B.,, Resolving Ethical Dilemmas. A Guide for Clinicians, Lippincott and Williams &Wilkins, 2013,  13: 978-0-7817-9379-7

BOOKS FOR CONSULTATION:
* Stern, David T., Measuring medical professionalism ,  , New York : Oxford University Press, 2006,  ,  0195172264 (encuadernado), 9780195172263 (encuadernado)
* Martínez, J. L. (Ed) Ferrer, J. J. ; Abel F. , et al, Comités de Bioética, Desclee de Brouwer, 2010, 
* Kuczewski M.G.; Polansky R., Bioethics: ancient themes in contemporary issues, MIT Press, 2002, 
* Beauchamp T L, Childress J F., Principles of Biomedical Ethics, 5th, Oxford University Press, 2001,  0-19-514332-9
* García. D., El nacimiento de la Bioética, Biblioteca Nueva., 2007, 
* Jonsen. A. Siegler. M. Windslade.W., Ética Clínica., Ed. Ariel., 2006, 
* Kraus, A. y Cabral, A, La bioética., CONACULTA, 1999, 
* Cook Grossman, Dana, Great issues for medicine in the twenty-first century : ethical and social issues arising out of advances in the biomedical sciences ,  , New York, N.Y. : New York Academy of Sciences, 1999,  ,  $60.00, 157331143X : HRD
* Wear, Delese & Janet Bickel, eds, Educating for Professionalism, Creating a Culture of Humanism in Medical Education., University of Iowa Press, 2000,  0-87745-741-7.
* Camps, V, Una vida de calidad., Editorial Crítica, 2001, 
* Crigger B.J., Cases in bioethics : selections from the Hastings Center report., St. Martin's Press, 1998,  0312152698
* Potter. V.R., Bioethics. Bridge to the future, Prentice Hall, 1965, 

Academic credentials required to teach the course:  

(600299)Physician & Surgeon Surgeon Doctor with a specialty in some Medicine field and (513201)Master Degree in Bioethics/Medical Ethics and (380101)Master Degree in Philosophy and (240103)Master Degree in Humanities/ Humanistic Studies and (380103)Master Degree in Ethics and (513201)Doctoral Degree in Bioethics/Medical Ethics and (380101)Doctoral Degree in Philosophy and (240103)Doctoral Degree in Humanities/ Humanistic Studies and (380103)Doctoral Degree in Ethics
CIP: 600299, 513201, 380101, 240103, 380103

Language of Instruction:  


Spanish