|
|||||
Disciplina asociada:Ciencias Básicas de la Medicina |
|||||
Escuela:
Medicina y Ciencias de la Salud
|
|||||
Departamento Académico:
Ciencias Básicas
|
|||||
Programas académicos: |
|||||
Requisitos:No tiene. |
|||||
Equivalencia:No tiene. |
|||||
Intención del curso en el contexto general del plan de estudios: |
|||||
Es un curso de nivel básico que introduce al alumno al entorno de la vida universitaria y al campo de las ciencias de la salud. No requiere conocimientos previos. Como resultado de aprendizaje, se espera que el alumno genere un plan de vida y carrera académico-profesional, que refleje una visión clara del área de ciencias de la salud y de la institución a la cual se está incorporando. |
|||||
Objetivo general de la Unidad de Formación: |
|||||
Al finalizar este curso el alumno será capaz de: - Conocer la historia, valores del Tecnológico de Monterrey, así como su estructura organizacional y principales reglamentos. - Identificar las diferentes áreas de estudio en el campo de las Ciencias de la Salud, así como las habilidades y conocimientos requeridos para cada una ellas. - Identificar las posibilidades de desarrollo profesional en cada área para poder desempeñarse profesionalmente. - Trazar metas profesionales a mediano y largo plazos en un plan de vida y carrera que le permita concretarlas, apoyándose de los recursos que le ofrece el Tecnológico de Monterrey. |
|||||
Técnica didáctica sugerida: |
|||||
Aprendizaje colaborativo | |||||
Bibliografía sugerida: |
|||||
LIBROS DE TEXTO: * López Cervantes, Malaquías., Conocimientos fundamentales de ciencias de la salud, México, D.F. : Pearson Educación,, 2008, spa, * DeLaet, Roxann., Introduction to health care & careers, 1st ed., Philadelphia :, 1582559007 (pbk.) LIBROS DE CONSULTA: * Castaño Seiquer, Antonio, Manual de introducción a la odontología, Ripano, 2007, 9788460955153 * Glanze, Walter D., Mosby's medical, nursing, and allied health dictionary., St. Louis : Mosby,, 1990, eng, * Fernando Calvo Francés, Psicología Básica para Ciencias de la Salud, Lulu.com, 2013, 9788461657957 * Gibney, Michael J., Introducción a la nutrición humana, Zaragoza, España : Acribia,, [2005], spa, * Barr, Donald A.,, Introduction to biosocial medicine, 1421418614 (electronic) |
|||||
Perfil del Profesor: |
|||||
(510000)Maestría en Ciencias de la Salud ; (513102)Maestría en Nutrición/Nutrición Clínica ; (140501)Maestría en Ingeniería Biomédica/Médica ; (260102)Maestría en Ciencias Biomédicas ; (600299)Médico Cirujano con Especialidad en algún campo de la Medicina ; (600199)Médico Cirujano Dentista con Especialidad en algún campo de la Odontología ; (510000)Doctorado en Ciencias de la Salud ; (513102)Doctorado en Nutrición/Nutrición Clínica ; (140501)Doctorado en Ingeniería Biomédica/Médica ; (260102)Doctorado en Ciencias Biomédicas CIP: 510000, 513102, 140501, 260102, 600299, 600199 |
|||||
|
|||||
Discipline:Basic Science for Medicine |
|||||
School:
Medicine and Health Sciences
|
|||||
Academic Department:
Basic Sciences
|
|||||
Programs: |
|||||
Prerequisites:None. |
|||||
Equivalences:None. |
|||||
Course intention within the general study plan context: |
|||||
This is a basic course to introduce students into the setting of university life and field of the health sciences in which they will enrolled in the future. This course not required prior knowledges. As a learning outcome, the student will develop a career plan, reflecting a clearer vision of the health sciences arena and the institution they have joined. |
|||||
Course objective: |
|||||
After completing the course, students will be able to: - Know the history, values, main regulations and organizational structure of Tecnologico de Monterrey. - Identify the different areas of study in the field of health sciences, as well as the skills and knowledge required for each one. - Identify the possibilities of professional development in each area to be able to perform professionally. - Establish professional goals in the medium and long terms and to carry out a planning that allows them to be defined, based on the resources offered by Tecnologico de Monterrey. |
|||||
Teaching and learning tecniques: |
|||||
Collaborative learning | |||||
Suggested Bibliography: |
|||||
TEXT BOOKS: * López Cervantes, Malaquías., Conocimientos fundamentales de ciencias de la salud, México, D.F. : Pearson Educación,, 2008, spa, * DeLaet, Roxann., Introduction to health care & careers, 1st ed., Philadelphia :, 1582559007 (pbk.) BOOKS FOR CONSULTATION: * Castaño Seiquer, Antonio, Manual de introducción a la odontología, Ripano, 2007, 9788460955153 * Glanze, Walter D., Mosby's medical, nursing, and allied health dictionary., St. Louis : Mosby,, 1990, eng, * Fernando Calvo Francés, Psicología Básica para Ciencias de la Salud, Lulu.com, 2013, 9788461657957 * Gibney, Michael J., Introducción a la nutrición humana, Zaragoza, España : Acribia,, [2005], spa, * Barr, Donald A.,, Introduction to biosocial medicine, 1421418614 (electronic) |
|||||
Academic credentials required to teach the course: |
|||||
(510000)Master Degree in Health Science and (513102)Master Degree in Clinical Nutrition/Nutritionist and (140501)Master Degree in Biomedical/Medical Engineering and (260102)Master Degree in Biomedical Sciences and (600299)Physician & Surgeon Surgeon Doctor with a specialty in some Medicine field and (600199)Medical and Surgical Dentist with Specialty in Dental Residency Program and (510000)Doctoral Degree in Health Science and (513102)Doctoral Degree in Clinical Nutrition/Nutritionist and (140501)Doctoral Degree in Biomedical/Medical Engineering and (260102)Doctoral Degree in Biomedical Sciences CIP: 510000, 513102, 140501, 260102, 600299, 600199 |
|||||