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Disciplina asociada:Graduados de Medicina y Ciencias de la Salud |
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Escuela:
Medicina y Ciencias de la Salud
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Departamento Académico:
Especialidades Médicas y Doctorado
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Programas académicos: |
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Requisitos:No tiene. |
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Equivalencia:No tiene. |
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Intención del curso en el contexto general del plan de estudios: |
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Es un curso clínico-asistencial que tiene la intención de que el estudiante se acerque a su formación como profesionista en salud y al inicio del desarrollo de competencias de juicio clínico y toma de decisiones bajo supervisión continua; desarrolle habilidades de comunicación efectiva e interpersonal; se ejecuta aprendizaje basado en la práctica diaria y se desarrollan competencias de ética, ciudadanía y profesionalismo. Se incluyen conceptos de identificación de problemas e integración de síndromes bajo la supervisión y evaluación del claustro académico. Se realiza visita diaria hospitalaria, consulta externa, guardias y servicio de urgencias pediátricas bajo la supervisión de residentes de mayor jerarquía y del claustro académico. Como resultado del aprendizaje se espera que el residente aplique las técnicas de exploración neurológica del recién nacido de termino y prematuro; elaborare diagnósticos de síndromes neurológicos neonatales, observe y participe en maniobras diagnósticas y terapéuticas básicas a complejas, participe en la toma de decisiones terapéuticas y desarrolle destrezas de comunicación efectiva y profesionalismo con la consulta diaria. |
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Objetivo general de la Unidad de Formación: |
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El residente de tercer semestre será capaz de:
- Participar en una forma progresiva y continua en la detección, diagnóstico y solución de problemas de salud de pacientes neuropediátricos con enfermedades comunes, simples y complejas, que no se encuentran en estado crítico, efectuando la historia y la exploración neurológicas, así como estableciendo un plan terapéutico, siendo capaz de seguimiento de las mismas a corto y largo plazo. |
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Técnica didáctica sugerida: |
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No especificado | |||||
Bibliografía sugerida: |
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LIBROS DE TEXTO: * Soprano, Ana María; Tallis, Jaime, Neuropediatría, Neuropsicología y Aprendizaje, 1st ed., Buenos Aires : Nueva Visión, 2007, Español, 9506022263 * Horton, Arthur; Wedding, Danny, The Neuropsychology Handbook, 3rd ed., New York : Springer Pub., 2008, Inglés, 0826102514 (alk. paper), 082610312X (electronic bk.), 9780826102515 (alk. paper), 9780826103123 (electronic bk.) * Reed, Jonathan; Warner-Rogers, Jody, Child Neuropsychology: Concepts, Theory, and Practice, 1st ed., Massachusetts : Wiley-Blackwell, Inglés, 1405152664 (r©ðstica : papel alcalino), 9781405152662 (r©ðstica : papel alcalino) |
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Perfil del Profesor: |
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(600207)Médico Cirujano con Especialidad en Neurología Pediátrica CIP: 600207 Experiencia recomendada: Certificado por el Consejo Mexicano de Neurología. |
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Discipline:Graduate Medicine and Health Sciences |
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School:
Medicine and Health Sciences
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Academic Department:
Medical Specialties and Doctorate
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Programs: |
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Prerequisites:None. |
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Equivalences:None. |
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Course intention within the general study plan context: |
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It is a clinical course that aims for resident to develop as health care professional and begin developing their clinical judgment and decision making skills while under continuous supervision; develop effective communication skills and interpersonal skills; they learn through their daily practice and develop ethical, citizenship and professionalism competences. The course includes concepts for the identification of problems and identifying syndromes while under supervision and evaluation of academic team. They will participate in daily hospital rounds, ambulatory consultations, overnight work and pediatric emergencies while under continuous supervision by senior residents and the academic professors. As a learning outcome, residents applied the technique for neurological examinations in premature and mature newborns; elaborate a diagnosis of neonatal neurological syndromes; they must observe and participate in basic to complex diagnostic and therapeutic maneuvers, participate in therapeutic decision-making and develop effective communication skills and professionalism in their daily consultations. |
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Course objective: |
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Resident will be able to: - Be involved in a progressive and continuous manner in the detection, diagnosis and solution of health problems of neuropediatric patients with common, simple and complex disease situations, that are not in a critical condition, performing history and neurological examination, developing a therapeutic plan, and performing a short and long term follow up. - Observe and help in the execution and report of diagnostic procedures: pediatric and neonatal EEG, and auditory, visual and somatosensory evoked potentials. - Identify the different types of convulsive episodes (epilepsy), neurodevelopment disorders (language disorder), generalized development disorders (autism, Asperger's, Rett's, non-specified and disintegrative disorders), as well as establish therapeutic strategies while under the supervision of a tutor. The areas through which he will develop these clinical activities are: ambulatory services (Clinics for ADD, epilepsy, headache, neurodevelopment), inpatient rounds, emergency room, ICU and during the on call duties. |
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Teaching and learning tecniques: |
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Not Specified | |||||
Suggested Bibliography: |
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TEXT BOOKS: * Soprano, Ana María; Tallis, Jaime, Neuropediatría, Neuropsicología y Aprendizaje, 1st ed., Buenos Aires : Nueva Visión, 2007, Español, 9506022263 * Horton, Arthur; Wedding, Danny, The Neuropsychology Handbook, 3rd ed., New York : Springer Pub., 2008, Inglés, 0826102514 (alk. paper), 082610312X (electronic bk.), 9780826102515 (alk. paper), 9780826103123 (electronic bk.) * Reed, Jonathan; Warner-Rogers, Jody, Child Neuropsychology: Concepts, Theory, and Practice, 1st ed., Massachusetts : Wiley-Blackwell, Inglés, 1405152664 (r©ðstica : papel alcalino), 9781405152662 (r©ðstica : papel alcalino) |
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Academic credentials required to teach the course: |
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(600207)Physician & Surgeon with Specialty in Pediatric Neurology CIP: 600207 |
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