MT2013
Investigación de mercados cuantitativa Quantitative Marketing Research
CIP: 521401  Mercadotecnia   CL-L-U-CA-UDC:  3-0-8-3-3.5       

Disciplina asociada:  

Mercadotecnia

Escuela:  

Negocios

Departamento Académico:   

Mercadotecnia y Análisis

Programas académicos:   

Requisitos:  

(Haber Aprobado CD1000 y Haber Aprobado MT2007 o Haber Aprobado CD1003 y Haber Aprobado MT2007)

Equivalencia:  

MT00855

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

Es un curso intermedio del área de investigación de mercados. Como producto de aprendizaje de este curso se espera que los estudiantes manejen las herramientas para diseñar e implementar una investigación de mercados cuantitativa.

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

Al finalizar el curso el alumno será capaz de:
- Diseñar una investigación de mercados cuantitativa que incluya: planteamiento de los objetivos de información, selección del método de muestreo y del tamaño de muestra adecuados;
- Diseñar el cuestionario o instrumento de medición en base a los diferentes tipos de escalas que existen,
- Analizar los datos en forma univariada y bivariada utilizando el paquete estadístico SPSS,
- Elaborar un reporte de resultados.

Técnica didáctica sugerida:  

Aprendizaje orientado a proyectos

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE TEXTO:
* Burns & Bush, Marketing Research, Cuarta Edición, Prentice Hall, 2012, Inglés, 
* Cooper & Schindler, Marketing Research, Primera, McGraw Hill, 2006, Inglés, 

Perfil del Profesor:  

(521401)Maestría en Mercadotecnia ; (521401)Doctorado en Mercadotecnia ; (520201)Maestría en Administración/Dirección de Negocios ; (520201)Doctorado en Administración/Dirección de Negocios
CIP: 521401, 520201

Idioma en que se imparte la materia:  


Español
CIP: 521401  Marketing/Marketing Management, General.   CL-L-U-CA-UDC:  3-0-8-3-3.5       

Discipline:  

Marketing

School:   

Business

Academic Department:   

Marketing and Analysis

Programs:   

Prerequisites:  

( CD1000 and MT2007 or CD1003 and MT2007)

Equivalences:  

MT00855

Course intention within the general study plan context:  

This is an intermediate course in the field of marketing research. As the learning outcome, students are expected to handle the analytical and technical tools to design and implement a quantitative market investigation.

Course objective:  

Upon completion of this course, students will design a quantitative market research project that includes setting out the objective of the study; selecting the sampling method and a sufficient sample size; designing the questionnaire or measuring tool based on the different types of scales that exist; and subsequently analyzing the data in univariate and bivariate form using the statistics package SPSS to produce a report of the results.

Teaching and learning tecniques:  

Learning-oriented projects

Suggested Bibliography:  

TEXT BOOKS:
* Burns & Bush, Marketing Research, Cuarta Edición, Prentice Hall, 2012, Inglés, 
* Cooper & Schindler, Marketing Research, Primera, McGraw Hill, 2006, Inglés, 

Academic credentials required to teach the course:  

(521401)Master Degree in Marketing and (521401)Doctoral Degree in Marketing and (520201)Master Degree in Business Administration/Management and (520201)Doctoral Degree in Business Administration/Management
CIP: 521401, 520201

Language of Instruction:  


Spanish