MT2025
Comportamiento del consumidor e investigación de mercados Consumer Behavior and Market Intelligence
CIP: 521401  Mercadotecnia   CL-L-U-CA-UDC:  3-0-8-3-3.5       

Disciplina asociada:  

Mercadotecnia

Escuela:  

Negocios

Departamento Académico:   

Mercadotecnia y Análisis

Programas académicos:   

Requisitos:  

Haber Aprobado MT1003

Equivalencia:  

No tiene.

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

Es un curso de nivel intermedio, que tiene la intención de brindar al estudiantado herramientas útiles para la gestión estratégica de los mercados a través del análisis del comportamiento del consumidor y del mercado. Requiere conocimientos básicos de mercadotecnia básica y de estadística. Como resultado del aprendizaje el estudiante realiza un proyecto en donde analiza la información de datos provenientes de una investigación o consultoría utilizando técnicas de investigación cualitativas y cuantitativas para conocer los procesos de compra de los consumidores, entender los mecanismos que rigen sus decisiones en los diferentes mercados y sustentar decisiones y estrategias de mercado. Además será capaz de entender el proceso de consumo en general de una manera psicológica y social.

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

Al finalizar el curso el alumno será capaz de:
- Entender los procesos psicológicos y sociales de los consumidores para tomar decisiones. 
-  Analizar tendencias de mercados globales, regionales y locales.

- Visualizar e identificar oportunidades de negocio competitivas.
- Comprender el proceso de investigación de mercados y el uso de éste en la toma de decisiones.

- Desarrollar y aplicar herramientas de investigación cualitativas y cuantitativa, en el proceso y diseño de una investigación de mercados.
- Analizar los datos a través de diferentes software de inteligencia de mercados.
- Tomar decisiones dentro de un entorno de mercado competitivo.
- Evaluar y solucionar problemas reales de mercadeo. .

Técnica didáctica sugerida:  

Aprendizaje colaborativo

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE TEXTO:
* McDaniel, Carl D., Marketing research / Carl McDaniel, Jr., Roger Gates., 9th ed., Hoboken, NJ : Wiley, 2012.,  ,  9780470087022 (encuadernado), 9781118074619
* Babin, Barry J., autor., CB : consumer behavior / Barry J. Babin, Eric G. Harris., Student edition.,  ,  ,  9781285189475
* Babin, Barry J., autor., Essentials of marketing research / Barry J. Babin, William Zikmund., 6th edition.,  ,  ,  9781305263499

LIBROS DE CONSULTA:
* Hoyer, Wayne D., Consumer behavior / Wayne D. Hoyer, Deborah J. MacInnis., 4th ed., Boston, MA. ; New York, N.Y. : Houghton Mifflin Co., c2007.,  ,  0618643729, 0618731814, 9780618643721, 9780618731817
* Kotler, Philip., Marketing management / Philip Kotler, Kevin Lane Keller., 14th ed., Upper Saddle River, N.J. : Pearson/Prentice Hall, 2012.,  ,  0132102927, 9780132102926
* Schiffman, Leon G., autor., Consumer behavior / Leon G. Schiffman, J. Donald Kennedy Chair in Marketing and E-Commerce, Peter J. Tobin College of Business, St. John's University, New York City, Joseph Wisenblit, Professor of Marketing, Stillman School of Business, Seton Hall U, Eleventh edition.,  ,  ,  0132544369, 9780132544368

Perfil del Profesor:  

(521401)Maestría en Mercadotecnia ; (520201)Maestría en Administración/Dirección de Negocios ; (521401)Doctorado en Mercadotecnia ; (520201)Doctorado en Administración/Dirección de Negocios
CIP: 521401, 520201

Experiencia recomendada:  

Haber realizado proyectos de investigación de mercados.

Idioma en que se imparte la materia:  


Español
CIP: 521401  Marketing/Marketing Management, General.   CL-L-U-CA-UDC:  3-0-8-3-3.5       

Discipline:  

Marketing

School:   

Business

Academic Department:   

Marketing and Analysis

Programs:   

Prerequisites:  

MT1003

Equivalences:  

None.

Course intention within the general study plan context:  

The aim of this intermediate course is to provide students with tools that are useful for strategic market management through consumer and market behavior analysis. Prior knowledge is required of basic marketing and of statistics. Learning outcome: Students will complete a project in which they analyze data drawn from an investigation or consultancy using qualitative and quantitative research techniques to know consumer purchasing processes, understand the mechanisms that govern their decisions in diverse markets, and uphold market decisions and strategies. They will also be able to understand the overall consumer process from a psychological and social perspective.

Course objective:  

At the end of the course student will be able to: 
- Understand the psychological and social process of consumers for make decisions.
- Aanalyze the global, regional and local market trends. ƒ{ To identify competitive business opportunities.
- Understand the market research process and the use of this knowledge for make decisions. 
- Develope and run tools of qualitative and quantitative research, in the process of design a market research.
- Analyze the set of data through different software of market intelligence.
- Make decisions in a competitive market environment.
- Evaluate and solving real problems of market conditions.

Teaching and learning tecniques:  

Collaborative learning

Suggested Bibliography:  

TEXT BOOKS:
* McDaniel, Carl D., Marketing research / Carl McDaniel, Jr., Roger Gates., 9th ed., Hoboken, NJ : Wiley, 2012.,  ,  9780470087022 (encuadernado), 9781118074619
* Babin, Barry J., autor., CB : consumer behavior / Barry J. Babin, Eric G. Harris., Student edition.,  ,  ,  9781285189475
* Babin, Barry J., autor., Essentials of marketing research / Barry J. Babin, William Zikmund., 6th edition.,  ,  ,  9781305263499

BOOKS FOR CONSULTATION:
* Hoyer, Wayne D., Consumer behavior / Wayne D. Hoyer, Deborah J. MacInnis., 4th ed., Boston, MA. ; New York, N.Y. : Houghton Mifflin Co., c2007.,  ,  0618643729, 0618731814, 9780618643721, 9780618731817
* Kotler, Philip., Marketing management / Philip Kotler, Kevin Lane Keller., 14th ed., Upper Saddle River, N.J. : Pearson/Prentice Hall, 2012.,  ,  0132102927, 9780132102926
* Schiffman, Leon G., autor., Consumer behavior / Leon G. Schiffman, J. Donald Kennedy Chair in Marketing and E-Commerce, Peter J. Tobin College of Business, St. John's University, New York City, Joseph Wisenblit, Professor of Marketing, Stillman School of Business, Seton Hall U, Eleventh edition.,  ,  ,  0132544369, 9780132544368

Academic credentials required to teach the course:  

(521401)Master Degree in Marketing and (520201)Master Degree in Business Administration/Management and (521401)Doctoral Degree in Marketing and (520201)Doctoral Degree in Business Administration/Management
CIP: 521401, 520201

Language of Instruction:  


Spanish