|
|||||
Disciplina asociada:Mercadotecnia |
|||||
Escuela:
Negocios
|
|||||
Departamento Académico:
Mercadotecnia y Análisis
|
|||||
Programas académicos: |
|||||
Competencias que se desarrollan: |
|||||
Requisitos:No tiene. |
|||||
Equivalencia:No tiene. |
|||||
Intención del curso en el contexto general del plan de estudios: |
|||||
Es un curso del nivel intermedio en el área de mercadotecnia que tiene la intención de que el estudiante resuelva una situación problema referente a la gestión estratégica del comercio detallista aplicando las competencias que desarrollará durante la materia y que le permitirán entender las tendencias del comercio al detalle y sus retos, la administración de mercancías y la generación de valor para el cliente y para la empresa. Esta materia no requiere de conocimientos previos en el área de mercadotecnia. Como resultado del aprendizaje, el alumno diagnostica las tendencias del mercado y la generación de valor de una empresa de comercio detallista mediante el uso del modelo de análisis (ocho variables claves detallista), el modelo rentabilidad y el modelo de productividad para definir las mejores prácticas necesarias para incrementar su ventaja competitividad y mejorar su posición en el mercado. |
|||||
Objetivo general de la Unidad de Formación: |
|||||
Al terminar la unidad de formación el alumno será capaz de: - Valorar la posición competitiva y formular planes estratégicos de mejora para empresas de comercio detallista, identificando los retos ante el contexto actual y reconociendo el rol que juega cada una de las ocho variables estratégicas del comercio detallista en construir diferenciación y sostenibilidad. - Analizar y desarrollar modificaciones en los entornos de compra y relaciones con consumidores y proveedores para aumentar el valor de marca y desarrollar experiencias diferenciadas. - Examinar la posición financiera de la empresa detallista concluyendo respecto a la situación de la rentabilidad y productividad de la empresa. Siendo capaz de analizar e interpretar estados financieros, calcular razones financieras específicas del comercio detallista y explicar la situación de uso de cada uno los recursos críticos del comercio detallista, así como proponer acciones de mejora.
|
|||||
Técnica didáctica sugerida: |
|||||
Aprendizaje colaborativo | |||||
Bibliografía sugerida: |
|||||
LIBROS DE TEXTO: * D'Andrea Guillermo, Retail management : claves de la estrategia y la gestión minorista, Buenos Aires : Temas Grupo Editorial, 2007, spa, 9789873887024 * Levy, M. , Retail Management, 10th, McGraw Hill, 2018, Inglés, 1259573087 * Stephens, D., Resurrecting retail: The future of business in a post-pandemic world, Publishing, 2021, Inglés, 1773271431 LIBROS DE CONSULTA: * Donnellan, John, Merchandise buying and management, 4th edition., eng, 1609014901 (paperback) * Zentes, J., Strategic Retail Management, 3, Srpinger, 2017, Inglés, 3658101824 |
|||||
Perfil del Profesor: |
|||||
(521401)Maestría en Mercadotecnia ; (520201)Maestría en Administración/Dirección de Negocios ; (520202)Maestría en Administración de Compras, Adquisiciones y Contratos ; (521802)Maestría en Operaciones de Comercialización y Compras ; (520101)Maestría en Negocios/Comercio, General ; (190203)Maestría en Comercialización de Consumo/Administración del Comercio al Por Menor ; (190905)Maestría en Administración de la Comercialización de Ropa y Textiles ; (521401)Doctorado en Mercadotecnia ; (520201)Doctorado en Administración/Dirección de Negocios ; (520202)Doctorado en Administración de Compras, Adquisiciones y Contratos ; (521802)Doctorado en Operaciones de Comercialización y Compras ; (520101)Doctorado en Negocios/Comercio, General ; (190203)Doctorado en Comercialización de Consumo/Administración del Comercio al Por Menor ; (190905)Doctorado en Administración de la Comercialización de Ropa y Textiles CIP: 521401, 520201, 520202, 521802, 520101, 190203, 190905 |
|||||
|
|||||
Discipline:Marketing |
|||||
School:
Business
|
|||||
Academic Department:
Marketing and Analysis
|
|||||
Programs: |
|||||
Competitions:SMT1401A ; SMT1402A ; SMT1701A ; SEG0503A ; |
|||||
Prerequisites:None. |
|||||
Equivalences:None. |
|||||
Course intention within the general study plan context: |
|||||
It is an intermediate level course in the area of marketing which intention is that students solve a problem situation related to the strategic management of retailing by applying the skills that will be developed during the course and that will allow them to understand retail trends and challenges, merchandise management and the value generation for the client and for the company. This course does not require any previous knowledge in the marketing area. As a learning result, the student diagnoses market situation, and the value generation of a retailer by using the analysis retail models (eight retailing key variables), the profitability model and the productivity model to define the necessary best practices to increase the competitive advantage and to improve the position in the market. |
|||||
Course objective: |
|||||
At the end of the formation unit, the students will be able to: - Assess the competitive position and design strategic improvement plans for retail businesses, identifying the challenges of the current context and recognizing the role played by each one of the eight strategic variables of retail to build differentiation and sustainability. - Analyze and develop modifications in purchasing environments and relationships with consumers and suppliers to increase brand value and develop differentiated experiences. - Examine the financial position of the retail enterprise determining its current profitability and productivity situation. Being able to analyze and interpret financial statements, to calculate specific financial rations, to explain the usage situation of each one of the critical resources of retailing, and to propose improvement actions.
|
|||||
Teaching and learning tecniques: |
|||||
Collaborative learning | |||||
Suggested Bibliography: |
|||||
TEXT BOOKS: * D'Andrea Guillermo, Retail management : claves de la estrategia y la gestión minorista, Buenos Aires : Temas Grupo Editorial, 2007, spa, 9789873887024 * Levy, M. , Retail Management, 10th, McGraw Hill, 2018, Inglés, 1259573087 * Stephens, D., Resurrecting retail: The future of business in a post-pandemic world, Publishing, 2021, Inglés, 1773271431 BOOKS FOR CONSULTATION: * Donnellan, John, Merchandise buying and management, 4th edition., eng, 1609014901 (paperback) * Zentes, J., Strategic Retail Management, 3, Srpinger, 2017, Inglés, 3658101824 |
|||||
Academic credentials required to teach the course: |
|||||
(521401)Master Degree in Marketing ; (520201)Master Degree in Business Administration/Management ; (520202)Master Degree in Purchasing, Procurement/Acquisitions and Contracts Management ; (521802)Master Degree in Merchandising and Buying Operations ; (520101)Master Degree in Business/Commerce, General ; (190203)Master Degree in Consumer Merchandising/Retailing Management ; (190905)Master Degree in Apparel and Textile Marketing Management ; (521401)Doctoral Degree in Marketing ; (520201)Doctoral Degree in Business Administration/Management ; (520202)Doctoral Degree in Purchasing, Procurement/Acquisitions and Contracts Management ; (521802)Doctoral Degree in Merchandising and Buying Operations ; (520101)Doctoral Degree in Business/Commerce, General ; (190203)Doctoral Degree in Consumer Merchandising/Retailing Management ; (190905)Doctoral Degree in Apparel and Textile Marketing Management CIP: 521401, 520201, 520202, 521802, 520101, 190203, 190905 |
|||||