MT3011
Creación y arte en la comunicación para la mercadotecnia Creativity in Marketing Communication
CIP: 521401  Mercadotecnia   CL-L-U-CA-UDC:  3-0-8-3-3.5       

Disciplina asociada:  

Mercadotecnia

Escuela:  

Negocios

Departamento Académico:   

Mercadotecnia y Análisis

Programas académicos:   

Requisitos:  

(Haber Aprobado MT2011 y Estar Cursando MT2013 o Haber Aprobado MT2013)

Equivalencia:  

MT00862

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

Es un curso de nivel avanzado en donde se pretende que el alumno sea capaz de desarrollar e implementar la estrategia creativa de una campaña integrada de comunicación de mercadotecnia a partir de un brief o guía creativa. Se desarrollan textos y visuales en diversos soportes (audiovisuales, impresos, exteriores, eventos, experiencial). Se realizan las ejecuciones creativas mediante la utilización de las herramientas de comunicación como la publicidad, promoción de ventas, mercadotecnia directa y relaciones públicas. Se estudia la evaluación de la efectividad de una campaña integrada de comunicación para la mercadotecnia.

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

Al terminar el curso el alumno será capaz de desarrollar e implantar la estrategia creativa de una campaña integrada de comunicación para la mercadotecnia. Sabrá interpretar y ejecutar un brief o guía creativa. Diseñará mensajes persuasivos y aplicará el arte y el diseño en diferentes soportes (audiovisuales, impresos, exteriores, eventos, experiencial). Dominará las diferentes herramientas de comunicación (publicidad, promoción de ventas, , mercadotecnia directa, relaciones públicas) y los medios para su difusión. Será capaz de evaluar la efectividad de una campaña integrada de comunicación para la mercadotecnia.

Técnica didáctica sugerida:  

Aprendizaje orientado a proyectos

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE TEXTO:
* Duncan, Tom (Thomas R.)., Principles of advertising & IMC, 2nd ed., Massachusetts : Boston, MA. : McGraw-Hill/Irwin, 2005, eng,  0071111182 (internacional: papel alcalino), 0071111190, 0072537744 (papel alcalino), 0073041254 (CD-ROM)
* Pricken, M., Creative advertising: ideas and techniques from the world’s best campaigns, Thames and Hudson, 2004, 

Perfil del Profesor:  

(521401)Maestría en Mercadotecnia ; (521401)Doctorado en Mercadotecnia ; (520201)Maestría en Administración/Dirección de Negocios ; (520201)Doctorado en Administración/Dirección de Negocios
CIP: 521401, 520201

Idioma en que se imparte la materia:  


Español
CIP: 521401  Marketing/Marketing Management, General.   CL-L-U-CA-UDC:  3-0-8-3-3.5       

Discipline:  

Marketing

School:   

Business

Academic Department:   

Marketing and Analysis

Programs:   

Prerequisites:  

( MT2011 and MT2013 Corequisite or MT2013)

Equivalences:  

MT00862

Course intention within the general study plan context:  

It is an advanced level course where it is pretended that the student be able to develop and implement a creative strategy of a campaign integrated by marketing communication from a brief or creative guide. Texts and visual in diverse supports (audiovisuals, print, exterior, events, experiential) will be developed. Creative executions are carried out through the use of communication tools such as publicity, sales promotion, direct marketing and public relations. The evaluation of the effectiveness of an integrated marketing campaign will be studied.

Course objective:  

At the end of this course the student will be able to develop and implement the creative strategy of an integrated communication marketing campaign. The student will know how to interpret and execute a creative guide or brief and will design different persuasive messages applying art and design in different means (audiovisual, print, billboards, events, experiential). In addition, the student will be able to understand and manage different communication tools (advertising, sales promotion, direct marketing, public relations) and the media for their diffusion. The student will also be able to evaluate the effectiveness of an integrated communication marketing campaign.

Teaching and learning tecniques:  

Learning-oriented projects

Suggested Bibliography:  

TEXT BOOKS:
* Duncan, Tom (Thomas R.)., Principles of advertising & IMC, 2nd ed., Massachusetts : Boston, MA. : McGraw-Hill/Irwin, 2005, eng,  0071111182 (internacional: papel alcalino), 0071111190, 0072537744 (papel alcalino), 0073041254 (CD-ROM)
* Pricken, M., Creative advertising: ideas and techniques from the world’s best campaigns, Thames and Hudson, 2004, 

Academic credentials required to teach the course:  

(521401)Master Degree in Marketing and (521401)Doctoral Degree in Marketing and (520201)Master Degree in Business Administration/Management and (520201)Doctoral Degree in Business Administration/Management
CIP: 521401, 520201

Language of Instruction:  


Spanish