NU2017
Propedéutica clínica Clinical Propaedeutic
CIP: 513102  Nutrición/Nutrición Clínica   CL-L-U-CA-HT-UDC:  2-2-8-3-8-4.7       

Disciplina asociada:  

Nutrición y bienestar integral

Escuela:  

Medicina y Ciencias de la Salud

Departamento Académico:   

Nutrición y Bienestar Integral

Programas académicos:   

Requisitos:  

No tiene.

Equivalencia:  

No tiene.

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

Es un curso de nivel intermedio que tiene la intención que el alumno desarrolle habilidades de interrogatorio y exploración física con la adecuada utilización de métodos complementarios instrumentales y analíticos de laboratorio para obtener la información clínica relevante para la evaluación nutricional de un paciente, como parte de un proceso de razonamiento clínico. Además de desarrollar la habilidad de documentar de manera escrita la información obtenida en el documento Historia Clínica conforme a la NORMA OFICIAL MEXICANA NOM-168-SSA1-1998, DEL EXPEDIENTE CLÍNICO. Todo lo anterior dentro de un contexto ético y de respeto ante el paciente. Requiere conocimientos básicos de redacción, expresión verbal, anatomía y fisiología. Como resultado del aprendizaje se espera que el alumno demuestre competencia para establecer una relación nutriólogo- paciente dentro de un contexto ético y de respeto, además de llevar a cabo el interrogatorio completo y la exploración física general de un paciente.

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

Al término del curso de Propedéutica nutricional el estudiante será capaz de establecer una adecuada relación nutriólogo-paciente dentro del contexto ético y cultural del paciente; realizar un interrogatorio y exploración física completo con orientación a la evaluación nutricional, aplicando las técnicas y maniobras adecuadas; y, documentar de forma correcta la información obtenida de acuerdo a los estatutos de las NOM 168.

Técnica didáctica sugerida:  

Aprendizaje basado en problemas

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE TEXTO:
* Katharine R. Curry, PhD, RD; and Amy Jaffe, MS, RD, LD, Nutrition Counseling and Communication Skills, Saunders, 1998, Inglés, 
* Bates, Barbara, A guide to physical examination and history taking ., 6th ed., Philadelphia : Lippincott, c1995,  ,  0397550537 (papel alcalino)
* Seidel, Ball., Manual de exploración física,  , Harcourt Brace., 2011,  , 

LIBROS DE CONSULTA:
* Michele M. Gottschlich, American Society of Parenteral and Enteral Nutrition, M. Patricia Fuhrman, Kathleen A. Hammond, Beverly J. Holcombe, Dougla, The science and practice of nutrition support: a case-based core curriculum, Kendall Hunt Pub Co, 

Perfil del Profesor:  

(513102)Maestría en Nutrición/Nutrición Clínica ; (301901)Maestría en Ciencias de la Nutrición ; (513101)Maestría en Dietética ; (261309)Maestría en Epidemiología ; (512201)Maestría en Salud Pública ; (513102)Doctorado en Nutrición/Nutrición Clínica ; (301901)Doctorado en Ciencias de la Nutrición ; (513101)Doctorado en Dietética ; (261309)Doctorado en Epidemiología ; (512201)Doctorado en Salud Pública
CIP: 513102, 301901, 513101, 261309, 512201

Experiencia recomendada:  

Se recomienda experiencia en docencia así como  práctica clínica.

 

Idioma en que se imparte la materia:  


Español
CIP: 513102  Clinical Nutrition/Nutritionist.   CL-L-U-CA-HT-UDC:  2-2-8-3-8-4.7       

Discipline:  

Nutrition and Integral Wellness

School:   

Medicine and Health Sciences

Academic Department:   

Nutrition and Integral Wellbeing

Programs:   

Prerequisites:  

None.

Equivalences:  

None.

Course intention within the general study plan context:  

Intermediate course in which students develop skills in interviewing and physical examination with the appropriate use of complementary instrumental methods and laboratory analyses to obtain clinical information relevant to the nutritional assessment of a patient as part of a clinical reasoning process. In addition to developing the ability to document in writing the information obtained in the health records according to Mexican Official Standard NOM-168-SSA1-1998, MEDICAL RECORDS. All of this should be conducted within a context of ethics and respect for the patient. It requires basic knowledge of writing, verbal expression, anatomy and physiology. As a learning outcome, the students are expected to demonstrate the skills necessary to establish a dietitian-patient relationship within a context of ethics and respect, and also to carry out a full interview and general physical examination of a patient.

Course objective:  

Students will be able to establish an adequate dietitian-patient relationship within the ethical and cultural context of the patient, perform an interview and physical examination oriented to nutrition assessment, using appropriate techniques and maneuvers, and properly document the information obtained according to the statutes of NOM 168.

Teaching and learning tecniques:  

Problem-based Learning

Suggested Bibliography:  

TEXT BOOKS:
* Katharine R. Curry, PhD, RD; and Amy Jaffe, MS, RD, LD, Nutrition Counseling and Communication Skills, Saunders, 1998, Inglés, 
* Bates, Barbara, A guide to physical examination and history taking ., 6th ed., Philadelphia : Lippincott, c1995,  ,  0397550537 (papel alcalino)
* Seidel, Ball., Manual de exploración física,  , Harcourt Brace., 2011,  , 

BOOKS FOR CONSULTATION:
* Michele M. Gottschlich, American Society of Parenteral and Enteral Nutrition, M. Patricia Fuhrman, Kathleen A. Hammond, Beverly J. Holcombe, Dougla, The science and practice of nutrition support: a case-based core curriculum, Kendall Hunt Pub Co, 

Academic credentials required to teach the course:  

(513102)Master Degree in Clinical Nutrition/Nutritionist and (301901)Master Degree in Nutrition Science and (513101)Master Degree in Dietetics and (261309)Master Degree in Epidemiology and (512201)Master Degree in Public Health and (513102)Doctoral Degree in Clinical Nutrition/Nutritionist and (301901)Doctoral Degree in Nutrition Science and (513101)Doctoral Degree in Dietetics and (261309)Doctoral Degree in Epidemiology and (512201)Doctoral Degree in Public Health
CIP: 513102, 301901, 513101, 261309, 512201

Language of Instruction:  


Spanish