P3006
Mercadotecnia política Political Marketing
Curso que incorpora la innovación, la creatividad y el emprendimiento.
Curso en el que se recomienda incorporar el uso de tecnologías de información.
CIP: 451001  Ciencias Políticas   CL-L-U-CA-UDC:  3-0-8-3-3.5       

Disciplina asociada:  

Ciencia Política

Escuela:  

Ciencias Sociales y Gobierno

Departamento Académico:   

Ciencia Política y Relaciones Internacionales

Programas académicos:   

Requisitos:  

No tiene.

Equivalencia:  

P 00881 ; MT99884

Intención del curso en el contexto general del plan de estudios:  

Curso de nivel avanzado en el área de ciencia política orientado a que el alumno utilice las técnicas de mercadeo político para analizar, diseñar e instrumentar planes, programas y acciones estratégicas para conducir campañas políticas, así como para operar planes de trabajo de partidos políticos y compañías de consulta de mercadeo político. Se requieren conocimientos previos sobre actores políticos como los partidos políticos, candidatos, grupos de interés y/o entidades públicas. Como resultado de aprendizaje el alumno realizará proyectos para campañas electorales y mercadotecnia gubernamental.

Objetivo general de la Unidad de Formación:  

Al finalizar este curso el alumno será capaz de aplicar las técnicas de la mercadotecnia en el análisis diseño e implementación de planes estratégicos, programas y acciones para la conducción de campañas políticas. Asimismo, será capaz de operar los programas de trabajo de partidos políticos y empresas consultoras en "marketing" político.

Técnica didáctica sugerida:  

No especificado

Bibliografía sugerida:  

LIBROS DE TEXTO:
* Mendé Fernández, María Belén, Campañas electorales : la modernización en Latinoamérica casos de Argentina y México, 1a ed., Mexico : México, D. F. : Trillas : Tecnológico de Monterrey, 2003, spa,  9682467632, 9789682467639
* Maarek, Philippe J., Marketing político y comunicación : claves para una buena información política, Spain : Barcelona : Paidós, 1997, spa,  8449304512
* Lees-Marshment, Jennifer., Political marketing : principles and applications ,  , London ; New York : Routledge, 2009,  ,  041543128X (encuadernado), 0415431298 (ru´stica), 9780415431286 (encuadernado), 9780415431293 (ru´stica)

LIBROS DE CONSULTA:
* Valdez Zepeda, Andrés, Teoría y práctica del marketing político, Mexico : Zapopán, Jalisco, México : Universidad de Guadalajara : Departamento de Estudios Políticos : Asociación Latinoamaricana de Consultores Políticos : Fundación Análisis del Tiempo, 2002, spa,  9702702534
* Severin, Werner J. (Werner Joseph), Communication theories : origins, methods, and uses in the mass media, 4th ed., New York : Longman, 1997,  0801317037
* Pfau, Michael, Persuasive communication campaigns, Massachusetts : Massachusetts : Allyn and Bacon, 1993, eng,  0205139779
* Plasser, F., La campaña Global. Los nuevos gurúes del marketing político en acción, KAS. Alemania., 2002, 
* Priess, F., Relación entre política y medios, Temas Editorial KAS: Argentina, 2002, 
* Wymer, Walter W., Current issues in political marketing ,  , New York : Best Business Books, c2005,  ,  0789024373 (encuadernado : papel alcalino), 0789024381 (cubierta suave : papel alcalino), 9780789024374 (encuadernado : papel alcalino), 9780789024381 (encuadernado : papel alcalino)
* Lillerker, Darren G., The marketing of political parties : political marketing at the 2005 general election ,  , Manchester : Manchester University Press, 2006,  ,  0719073006 (encuadernado), 0719073014 (ru´stica), 9780719073007 (encuadernado), 9780719073014 (ru´stica)
* Shimp, Terence A., Advertising, promotion, and other aspects of integrated marketing communications , 8th ed., Mason, Ohio : South-Western Cengage Learning, c2010,  ,  0324593600 (encuadernado), 9780324593600 (encuadernado)

Perfil del Profesor:  

(451001)Maestría en Ciencias Políticas ; (450101)Maestría en Ciencias Sociales ; (090101)Maestría en Comunicación ; (090904)Maestría en Comunicación Política ; (451001)Doctorado en Ciencias Políticas ; (450101)Doctorado en Ciencias Sociales ; (090101)Doctorado en Comunicación ; (090904)Doctorado en Comunicación Política
CIP: 451001, 450101, 090101, 090904

Idioma en que se imparte la materia:  


Español
Course that incorporates the innovation, the creativity and the enterpreneurship.
Course in which it’s recommended to incorporate the use of information technologies.
CIP: 451001  Political Science and Government, General.   CL-L-U-CA-UDC:  3-0-8-3-3.5       

Discipline:  

Political Science

School:   

Social Sciences and Government

Academic Department:   

Political Science and International Relations

Programs:   

Prerequisites:  

None.

Equivalences:  

P 00881 ; MT99884

Course intention within the general study plan context:  

Advanced political science course that focuses on the use of political marketing techniques to analyze, design and implement plans, programs and strategic actions for political campaigns, and to operate work plans for political parties and political marketing consulting firms. This course requires prior knowledge of political actors, such as political parties and/or public institutions. Learning outcome: students will complete electoral campaign and government marketing projects.

Course objective:  

Upon completion of this course, students will be able to apply marketing techniques in order to analyze the design and implementation of strategic plans, programs and actions for carrying out political campaigns. Additionally, students will be able to operate the work programs of political parties and political marketing consulting companies.

Teaching and learning tecniques:  

Not Specified

Suggested Bibliography:  

TEXT BOOKS:
* Mendé Fernández, María Belén, Campañas electorales : la modernización en Latinoamérica casos de Argentina y México, 1a ed., Mexico : México, D. F. : Trillas : Tecnológico de Monterrey, 2003, spa,  9682467632, 9789682467639
* Maarek, Philippe J., Marketing político y comunicación : claves para una buena información política, Spain : Barcelona : Paidós, 1997, spa,  8449304512
* Lees-Marshment, Jennifer., Political marketing : principles and applications ,  , London ; New York : Routledge, 2009,  ,  041543128X (encuadernado), 0415431298 (ru´stica), 9780415431286 (encuadernado), 9780415431293 (ru´stica)

BOOKS FOR CONSULTATION:
* Valdez Zepeda, Andrés, Teoría y práctica del marketing político, Mexico : Zapopán, Jalisco, México : Universidad de Guadalajara : Departamento de Estudios Políticos : Asociación Latinoamaricana de Consultores Políticos : Fundación Análisis del Tiempo, 2002, spa,  9702702534
* Severin, Werner J. (Werner Joseph), Communication theories : origins, methods, and uses in the mass media, 4th ed., New York : Longman, 1997,  0801317037
* Pfau, Michael, Persuasive communication campaigns, Massachusetts : Massachusetts : Allyn and Bacon, 1993, eng,  0205139779
* Plasser, F., La campaña Global. Los nuevos gurúes del marketing político en acción, KAS. Alemania., 2002, 
* Priess, F., Relación entre política y medios, Temas Editorial KAS: Argentina, 2002, 
* Wymer, Walter W., Current issues in political marketing ,  , New York : Best Business Books, c2005,  ,  0789024373 (encuadernado : papel alcalino), 0789024381 (cubierta suave : papel alcalino), 9780789024374 (encuadernado : papel alcalino), 9780789024381 (encuadernado : papel alcalino)
* Lillerker, Darren G., The marketing of political parties : political marketing at the 2005 general election ,  , Manchester : Manchester University Press, 2006,  ,  0719073006 (encuadernado), 0719073014 (ru´stica), 9780719073007 (encuadernado), 9780719073014 (ru´stica)
* Shimp, Terence A., Advertising, promotion, and other aspects of integrated marketing communications , 8th ed., Mason, Ohio : South-Western Cengage Learning, c2010,  ,  0324593600 (encuadernado), 9780324593600 (encuadernado)

Academic credentials required to teach the course:  

(451001)Master Degree in Political Relations and (450101)Master Degree in Social Sciences and (090101)Master Degree in Communication and (090904)Master Degree in Political Communication and (451001)Doctoral Degree in Political Relations and (450101)Doctoral Degree in Social Sciences and (090101)Doctoral Degree in Communication and (090904)Doctoral Degree in Political Communication
CIP: 451001, 450101, 090101, 090904

Language of Instruction:  


Spanish